arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۲۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۳ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳

پیشروی اوکراین در کورسک و برتری روسیه در «پوکروفسک»؛ مسکو: حضور آمریکا در جنگ «واقعیتی آشکار» است

رئيس ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین روز سه‌شنبه ۲۷ اوت از ادامه پیش‌روی نیروهای این کشور در منطقه «کورسک» در قلمروی روسیه خبر داد. از سوی دیگر، مسکو مشارکت آمریکا در حمله در تهاجم و پیشروی اوکراین در خاک روسیه را «واقعیت آشکار» عنوان کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: رئيس ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین روز سه‌شنبه ۲۷ اوت از ادامه پیش‌روی نیروهای این کشور در منطقه «کورسک» در قلمروی روسیه خبر داد. از سوی دیگر، مسکو مشارکت آمریکا در حمله در تهاجم و پیشروی اوکراین در خاک روسیه را «واقعیت آشکار» عنوان کرد.
 
الکساندر سیرسکی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین گفت که این کشور در حمله‌ به منطقه کورسک تاکنون حدود سه هفته طول کشیده است، ۱۰۰ شهرک را به تصرف درآورده است. آقای سیرسکی افزود که نیروهای روسیه در تلاش بودند که حملات متقابلی را در منطقه ترتیب داده و نیروهای اوکراینی را محاصره کنند، اما این تلاش‌ها دفع شد.
 
او همچنین افزود که یکی از اهداف عملیات کورسک منحرف کردن نیروهای روسیه از مناطق دیگر و به ویژه «پوکروفسک» و «کواخوف» است.
 
رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین با اشاره به این که نیروهای روس از جنوب اوکراین بیرون کشیده شدند گفت: «عملیات کورسک منجرب انحراف تعداد بسیاری از نیروهای روس شده است. تا به امروز، بیش از ۳۰ هزار نیرو را به جبهه کورسک فرستادیم و این تعداد در حال افزایش است.»
 
روسیه: حضور آمریکا در کورسک «واقعیتی آشکار» است
 
این در حالی است که سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که مشارکت ایالات متحده در تهاجم کنونی اوکراین به منطقه کورسک در غرب روسیه نه یک اتهام که «واقعیتی آشکار» است.
 
او گفت: «مسیری که ایالات متحده در افزایش تنش‌ها پیش گرفته روز به روز چالش‌انگیزتر می‌شود. مقامات آمریکایی باقی‌مانده عقل سلیم خود را کنار گذاشته و می‌پندارند هر کاری برای آن‌ها مجاز است. اوکراین هم چنین رویکردی را دنبال می‌کند.
 
آقای ریابکوف افزود که چنین اقداماتی می‌تواند عواقب جدی از لحاظ واکنش روسیه برای آمریکا در پی داشته باشد و واشنگتن هم از این موضوع آگاه است.
 
روسیه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در حمله به کورسک از تسلیحات غربی از جمله تانک‌های بریتانیایی و سامانه راکتی آمریکایی استفاده کرده‌اند. کی‌یف به کارگری موشک‌های آمریکایی «هایمارس» را در این حملات تایید کرد.
 
به گزارش نیویورک تایمز، ایالات متحده و بریتانیا در روزهای پس از آغاز حملات اورکراین به منطقه کورسک تصاویر ماهواره‌ای و دیگر اطلاعات مرتبط با این منطقه را در اخیار کی‌یف قرار دادند.
 
به گزارش این روزنامه این اطلاعات به اوکراین کمک کرد تا حملات روسیه را بهتر ردیابی کرده و از ورود آن‌ها به قلمروی اوکراین جلوگیری کنند.
 
آفای سیرسکی اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در طی حمله به کورسک ۵۹۴ نیروی روس را بازداشت کرده‌ و بیش از ۱۰۰ شهرک را تصرف کرده‌اند.
 
«وضعیت جبهه پوکروفسک دشوار است»
 
رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین از سوی دیگر ضمن اشاره به تلاش روسیه برای مختل کردن خطوط تدارکاتی ارتش اوکراین در خط مقدم نزدیکی «پوکروفسک» گفت: «وضعیت در جبهه پوکروفسک نسبتا دشوار است. دشمن از مزیت خود در شمار نیروها، تسلیحات و تجهیزات نظامی استفاده کرده و فعالانه توپخانه و حملات هوایی را به کار می‌گیرد.»
 
او افزود که روسیه در حال تقویت نیروهای خود در منطقه پوکروفسک است.
 
نخستین موشک بالستیک ساخت اوکراین
 
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که نخستین موشک‌های بالستیک ساخت این کشور با موفقیت اولین آزمایش خود را پشت سر گذاشته‌ است.
 
آقای زلنسکی گفت: «یک آزمایش نخستین موشک‌های بالستیک ساخت اوکراین موفقیت‌آمیز بود. من این را به صنعت دفاعیمان تبریک می‌گویم. جزئیات بیشتری نمی‌توانم ارائه دهم»
 
اوکراین اف-۱۶‌ها را به کار گرفت
 
رئیس جمهوری اوکراین همچنین افزود که ارتش این کشور در مقابله با حملات هوایی اخیر روسیه از جنگنده‌های اف-۱۶ برای سرنگون کردن پهپاد‌ها و موشک‌های مسکو استفاده کرده است.
 
او اوایل ماه جاری بدون اشاره به تعداد دقیق، از دریافت نخستین گروه جت‌های جنگنده غربی خبر داده بود.
 
آقای زلنسکی گفت: «ما با استفاده از اف-۱۶ چندین موشک و پهپاد را سرنگون کردیم.»
 
او افزود که اوکراین به جت‌های جنگنده بیشتری احتیاج دارد.
نظرات بینندگان