arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۱۸۳۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۲ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۳

روسیه و اوکراین برای اولین بار پس از حمله کورسک، ۱۱۵ زندانی را مبادله کردند

روسیه، شنبه ۳ شهریور از توافق تبادل اسیران با اوکراین خبر داد که طی آن ۱۱۵ اسیر جنگی از هر طرف مبادله شدند. مسکو در این باره اعلام کرد که سربازان روسی در جریان حمله اوکراین به منطقه مرزی کورسک به اسارت درآمده بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
العربیه: روسیه، شنبه 3 شهریور از توافق تبادل اسیران با اوکراین خبر داد که طی آن 115 اسیر جنگی از هر طرف مبادله شدند. مسکو در این باره اعلام کرد که سربازان روسی در جریان حمله اوکراین به منطقه مرزی کورسک به اسارت درآمده بودند.
 
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: «در پایان یک روند مذاکره، 115 نیروی نظامی این کشور که در منطقه کورسک از سوی نیروهای تحت کنترل رژیم کی‌یف بازداشت شده بودند، بازگردانده شدند؛ و در مقابل، 115 اسیر جنگی از نیروهای مسلح اوکراین تحویل داده شدند.»
 
این وزارتخانه افزود که سربازان روسی آزاد شده در حال حاضر در خاک بلاروس، هم‌پیمان نزدیک مسکو، حضور دارند.
 
از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت: «امروز (شنبه)، 115 نفر از مدافعان ما به وطن خود بازگشتند. آن‌ها شامل سربازان گارد ملی، نیروهای مسلح، نیروی دریایی و گارد مرزی هستند.»
 
وزارت خارجه امارات متحده عربی اعلام کرد که این تبادل اسیران میان مسکو و کییف به‌صورت مشابه سایر مبادلات، با واسطه‌گری این کشور انجام شد که آن را «دستاوردی می‌داند که پس از تقریباً یک ماه از موفقیت قبلی، نشان‌دهنده تعهد امارات به عنوان یک میانجی معتبر در حمایت از مسیر دیپلماتیک برای حل بحران بین دو کشور است.»
 
این وزارتخانه در بیانیه‌ای تأکید کرد: «امارات به تلاش‌های خود در حمایت از تمامی کوشش‌ها و ابتکاراتی که هدفشان رسیدن به راه‌حل مسالمت‌آمیز برای منازعه بین دو کشور است، ادامه خواهد داد؛ و افزود که تنها راه حل بحران، گفت‌وگو و کاستن از تنش‌ها است که به کاهش پیامدهای انسانی ناشی از آن کمک خواهد کرد.»
 
یک مقام اماراتی، ساعات اولیه شنبه به خبرگزاری «رویترز» گفت که روسیه و اوکراین روز شنبه 115 اسیر جنگی را پس از میانجیگری کشورش مبادله خواهند کرد.
 
این اولین تبادل اسرا بین دو کشور از زمان حمله ارتش اوکراین به عمق خاک روسیه است که در 6 اوت جاری آغاز شد.
 
حمله اوکراین که از 6 اوت در منطقه مرزی کورسک روسیه آغاز شد، مسکو را غافلگیر کرد و کی‌یف مکرر از پیشروی‌ها و اسارت «صدها» سرباز روسی خبر می‌دهد.
 
بر اساس گزارش‌های رسانه‌های روسیه، اکثر این اسرای جنگی سربازان وظیفه و از گارد مرزی هستند. سربازان وظیفه روسی در اوکراین نمی‌جنگند، بلکه خدمت نظامی اجباری یک‌ساله خود را در خاک ملی انجام می‌دهند و به‌طور کلی تجربه نظامی واقعی ندارند.
 
اسیران جنگی روسی که در منطقه کورسک به اسارت درآمدند و این هفته تحت نظارت افسران اوکراینی با خبرگزاری «فرانسه» دیدار کردند، اظهار داشتند که امیدوارند به زودی مبادله شوند.
 
در ژانویه گذشته، توافق تبادل اسرا میان روسیه و اوکراین با واسطه‌گری امارات متحده عربی انجام شد که شامل مبادله 448 نظامی بود.
 
خبرگزاری «رویترز» به نقل از وزارت دفاع روسیه در آن زمان اعلام کرد که در نتیجه تبادل اسرا با اوکراین، 248 سرباز روسیه بازگردانده شده‌اند. از سوی دیگر، دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین به‌طور جداگانه تأیید کرد که بیش از 200 اسیر اوکراینی از روسیه به کشورشان بازگردانده شدند.
 
شایان ذکر است که دو طرف متخاصم در طول جنگی که وارد سومین سال خود می‌شود چندین بار تعدادی اسیر را مبادله کردند.
 
زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، شنبه در یک سخنرانی ویدئویی ضبط شده در سالروز استقلال اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی (سابق)، در منطقه مرزی که کییف حمله غافلگیرانه خود را در روسیه آغاز کرد گفت که روسیه می‌خواهد اوکراین را «ویران کند» اما جنگ «به خانه‌اش بازگشته است.»
نظرات بینندگان