arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۱۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۹ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۳

دومین الماس بزرگ جهان در جنوب آفریقا کشف شد

یک شرکت کانادایی از کشف دومین الماس بزرگ جهان به وزن ۲ هزار و ۴۹۲ قیراطی در کشور بوتسوانا در جنوب آفریقا خبر داد. این الماس، بزرگ‌ترین الماس کشف‌شده در تاریخ بوتسوانا است. شرکت کانادایی «لوکارا دایموند» اعلام کرد که این سنگ در معدن الماس «کارووه» در شمال شرقی بوتسوانا با استفاده از فناوری تشخیص اشعه ایکس کشف شده است. این شرکت اطلاعات خاصی درباره کیفیت یا ارزش این سنگ ارائه نکرده است. بزرگ‌ترین الماس کشف شده قبلی یک سنگ ۳ هزار و ۱۰۶ قیراطی به نام «کولینان» است که در سال ۱۹۰۵ کشف شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک شرکت کانادایی از کشف دومین الماس بزرگ جهان به وزن ۲ هزار و ۴۹۲ قیراطی در کشور بوتسوانا در جنوب آفریقا خبر داد. این الماس، بزرگ‌ترین الماس کشف‌شده در تاریخ بوتسوانا است.
 
شرکت کانادایی «لوکارا دایموند» اعلام کرد که این سنگ در معدن الماس «کارووه» در شمال شرقی بوتسوانا با استفاده از فناوری تشخیص اشعه ایکس کشف شده است. این شرکت اطلاعات خاصی درباره کیفیت یا ارزش این سنگ ارائه نکرده است.
 
بزرگ‌ترین الماس کشف شده قبلی یک سنگ ۳ هزار و ۱۰۶ قیراطی به نام «کولینان» است که در سال ۱۹۰۵ کشف شد.
 
ویلیام لمب، رئیس شرکت لوکارا در بیانیه‌ای نوشت: «ما از کشف این الماس فوق‌العاده ۲ هزار و ۴۹۲ قیراطی خوشحالیم.» بر اساس این بیانیه، این الماس بزرگ، یکی از «بزرگ‌ترین» الماس‌های خام کشف شده تاکنون است.
 
رئیس دفتر شرکت لوکارا در بوتسوانا این سنگ قیمتی را که به اندازه یک کف دست است در تاریخ ۲۲ اوت به «موکگویتسی ماسیسی»، رئیس جمهوری بوتسوانا تقدیم کرد.
 
بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، بوتسوانا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان الماس در جهان است و این ماده ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور و ۸۰ درصد صادرات آن را تشکیل می‌دهد.
 
این کشور خشک که حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، در زمان استقلال از بریتانیا در سال ۱۹۶۶ یک کشور فقیر بود. اما بنا به داده‌های صندوق بین المللی پول، بوتسوانا با کشف الماس که یک سال بعد از استقلالش از بریتانیا رخ داد، به یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده الماس در جهان تبدیل شد.
 
بر اساس اعلام شرکت لوکارا، ۱۰ درصد از کل مبلغ فروش الماس‌های استخراج شده از معدن کارووه به عنوان حق امتیاز به دولت بوتسوانا پرداخت می‌شود. این پرداخت‌ها صرف نظر از این است که الماس‌ها به صورت خام یا به صورت تراش‌خورده فروخته شوند.
 
پیش از اعلام کشف این الماس بزرگ در ۲۲ اوت، بزرگ‌ترین الماس کشف شده قبلی در بوتسوانا یک سنگ هزار و ۷۵۸ قیراطی بود که در سال ۲۰۱۹ توسط شرکت لوکارا کشف شد.
 
شرکت لوکارا در سال ۲۰۲۱ نیز یک سنگ هزار و ۱۷۴ قیراطی را در بوتسوانا با استفاده از فناوری اشعه ایکس کشف کرده بود.
 
استخراج الماس از معدن کارووه در سال ۲۰۱۲ آغاز شد و از آن زمان تاکنون ۲۱۶ الماس به قیمت بیش از یک میلیون دلار آمریکا برای هر الماس و بیش از ۱۱ الماس به قیمت بیش از ۱۰ میلیون دلار آمریکا برای هر الماس به فروش رسیده است.
 
روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشت که بر اساس تخمین افراد نزدیک به شرکت لوکارا، الماسی که به تازگی کشف شده است می‌تواند بیش از ۴۰ میلیون دلار ارزش داشته باشد.
 
منبع: یورونیوز
نظرات بینندگان