arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۱۳۸۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۰ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۳

توقف حمل و نقل ریلی در کانادا؛ ۹ هزار کارگر راه‌آهن تعلیق شدند

دو شرکت اصلی راه‌آهن کانادا روز پنج‌شنبه بیش از ۹ هزار کارگر اتحادیه‌ای خود را تعلیق کردند. این اقدام که منجر به توقف بی‌سابقه رفت و آمد حمل و نقل ریلی شد می‌تواند میلیارد‌ها دلار به اقتصاد و زنجیره‌های تامین آمریکای شمالی زیان وارد کند. شرکت ملی راه‌آهن کانادا (CRN)، شرکت کانادا پاسیفیک کانزاس سیتی (CPKC) و اتحادیه بین‌المللی برادری تیمسترز پس از چندین دور مذاکره نافرجام یکدیگر را برای این توقف فعالیت مقصر می‌دانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: دو شرکت اصلی راه‌آهن کانادا روز پنج‌شنبه بیش از ۹ هزار کارگر اتحادیه‌ای خود را تعلیق کردند. این اقدام که منجر به توقف بی‌سابقه رفت‌ و آمد حمل و نقل ریلی شد می‌تواند میلیارد‌ها دلار به اقتصاد و زنجیره‌های تامین آمریکای شمالی زیان وارد کند.
 
شرکت ملی راه‌آهن کانادا (CRN)، شرکت کانادا پاسیفیک کانزاس سیتی (CPKC) و اتحادیه بین‌المللی برادری تیمسترز پس از چندین دور مذاکره نافرجام یکدیگر را برای این توقف فعالیت مقصر می‌دانند.
 
گروه‌ها و شرکت‌های تجاری خواستار صدور حکم الزام‌آور از سوی دولت فدرال میان شرکت‌ها و اتحادیه شدند تا این توقف گسترده پایان یابد.
 
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز پنجشنبه با اشاره به این که این توقف به زودی بر کشور تاثیر می‌گذارد گفت که دولت در اسرع وقت تصمیم خود مبنی بر اقدامات مقتضی را اعلام خواهد کرد.
 
آقای ترودو گفت: «به زودی حرف‌های بیشتری درباره اقدامات آینده‌مان برای اطمینان از حصول راه حل درست برای این مساله خواهیم داشت.»
 
شرکت‌های راه آهن می‌گویند که برای جلوگیری از اعتصاب کارگران مجبور به تعلیق آن‌ها شدند. این شرکت‌ها که از پیش این توقف فعالیت را به مشتریانشان اطلاع دادند و با این کار وقت کافی را برای تغییر مسیر محموله‌ها در اختیار آن‌ها قرار دادند.
 
پاول بوچر، رئیس کنفرانس راه‌آهن کانادای اتحادیه تیمسترز با اشاره به این که گفتگو‌ها همچنان در جریان است، گفت: «شرکت ملی راه‌آهن کانادا و شرکت کانادا پاسیفیک کانزاس سیتی عزم خود را مبنی بر به خطر انداختند امنیت راه‌آهن ریلی و از هم گسیختن خانواده‌ها تنها برای به دست آوردن منفعت مالی بیشتر نشان دادند.»
 
منشا مشکل کجا است؟
 
بنابر اعلام اتحادیه و شرکت‌ها، توقف فعالیت هزاران کارگر در سراسر کانادا عمدتا ریشه در شرایط زمان‌بندی کار، در دسترس بودن کارگران و همچنین حصول توازن بهتر میان زندگی شخصی و کار دارد.
 
دولت کانادا در سال ۲۰۲۳ قوانین جدید دور کار و مرخصی را ارائه داد و این موضوع منجر به اعمال تغییرات در ساعت کاری از سوی کارفرمایان شد.
 
شرکت ملی راه‌آهن کانادا اعلام کرد که از کارگران خواسته است تا حداکثر ۱۲ ساعت بر سر کار حضور داشته باشند. این تغییر را که مطابق قوانین جدید کانادا است، برای بهره‌وری بالاتر ضروری می‌داند.
 
با این حال، شیفت‌های کارگران این شرکت اکنون حداکثر روزانه ۱۰ ساعت است و اتحادیه کارگری تیمسترز حاضر نیست این شرایط را تغییر دهد.
 
لوکوموتیوران‌های شرکت ملی راه‌آهن می‌گویند که نگرانند شیفت‌های طولانی‌تر منجر به کاهش دوره استراحت ۲۴ ساعته پس از هر شیفت شود. آن‌ها می‌گویند که بیشتر کارگران جوان‌تر این شرکت، آماده به کار هستند و باید دو ساعت پس از دریافت تماس دعوت به کار وسایل خود را جمع کرده و بر سر کار حاضر باشند.
 
فرانسوا لاپورت، رئیس تیمسترز کانادا گفت: «ما می‌خواهیم کارگران در شرایط بهتری کار کنند و استراحت کافی داشته باشند.»
 
تحلیلگران بر این باورند که این توقف کار به هر دو شرکت راه‌آهن ضربه می‌زند.
 
بنوا پواریه، تحلیل‌گر دوژاردن گفت: «محاسبات تقریبی ما نشان می‌دهد که هر روز توقف کار یا اعتصاب معادل ۰.۰۴ دلار کانادا اثر منفی بر سود هر سهم شرکت ملی راه‌آهن کانادا و ۰.۰۲ دلار کانادا اثر منفی بر سود هر سهم شرکت کانادا پاسیفیک کانزاس سیتی دارد.»
نظرات بینندگان