arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳

ماریا، پیرترین فرد جهان در ۱۱۷ سالگی «با ذهنی شفاف» درگذشت

ماریا برانیاس مورِرا، زن سالخورده اسپانیایی که از وی به عنون پیرترین فرد زنده در جهان نام برده می‌شد روز سه‌شنبه در ۱۱۷ سالگی درگذشت. نام خانم مورِرا در ژانویه سال گذشته میلادی پس از مرگ لوسیل راندون، راهبه فرانسوی در سن ۱۱۸ سالگی در کتاب رکورد‌های جهانی گینس به عنوان مسن‌ترین فرد جهان به ثبت رسیده بود. پس از مرگ ماریا برانیاس مورِرا، در حال حاضر مسن‌ترین فرد زنده جهان فردی به نام تومیکو ایتوکا از ژاپن است که طبق گروه تحقیقات پیری شناسی آمریکا در ۲۳ مه ۱۹۰۸ به دنیا آمده و ۱۱۶ سال دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ماریا برانیاس مورِرا، زن سالخورده اسپانیایی که از وی به عنون پیرترین فرد زنده در جهان نام برده‌ می‌شد روز سه‌شنبه در ۱۱۷ سالگی درگذشت.
 
خانواده خانم مورِرا با انتشار مطلبی در حساب کاربری وی در شبکه اجتماعی ایکس، ضمن تایید خبر درگذشت پیرترین فرد جهان نوشتند: «ماریا ما را ترک کرد. او همانطور که می خواست مرد: در خواب، آرام و بدون درد.»
 
در این مطلب از قول خانواده خانم ماررا آمده است: «ما همیشه او را به خاطر پند‌ها و مهربانی‌هایش به یاد خواهیم داشت.»
 
ماریا برانیاس مورِرا که دو دهه گذشته را در خانه سالمندان «سانتا ماریا دل تورا» در شهر اولوت، واقع در شمال شرق اسپانیا سپری کرده بود، روز سه شنبه با انتشار مطلبی هشدار داده بود که احساس «ضعف» می‌کند.
 
او در حساب کاربری خود که توسط خانواده‌اش اداره می‌شود، افزود: :زمان رفتن نزدیک است. گریه نکنید، من گریه را دوست ندارم. و از همه مهمتر، برای من رنج نکشید. هر کجا بروم، خوشحال خواهم بود.»
 
نام خانم مورِرا در ژانویه سال گذشته میلادی پس از مرگ لوسیل راندون، راهبه فرانسوی در سن ۱۱۸ سالگی در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان مسن‌ترین فرد جهان به ثبت رسیده بود.
 
پس از مرگ ماریا برانیاس مورِرا، در حال حاضر مسن‌ترین فرد زنده جهان فردی به نام تومیکو ایتوکا از ژاپن است که طبق گروه تحقیقات پیری شناسی آمریکا در ۲۳ مه ۱۹۰۸ به دنیا آمده و ۱۱۶ سال دارد.
 
خانم مورِرا که پیش‌تر از آنفلوآنزای سال ۱۹۱۸، جنگ جهانی اول و دوم و جنگ داخلی اسپانیا جان سالم به در برده بود، سال ۲۰۲۰ تنها چند هفته پس از آغاز ۱۱۳ سالگی به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شد و به قرنطینه رفت اما در نهاید بهبودی کامل خود را بدست آورد..
 
کوچکترین دخترش، روزا مورِت، پیش از این گفته بود طول عمر زیاد مادرش ریشه ژنتکی دارد.
 
مورِت سال گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی محلی کاتالونیا گفته بود که مادرش «هرگز به بیمارستان نرفته، هرگز دچار شکستگی استخوان نشده، دردی احساس نمی‌کند و حالش خوب است.»
 
«کاملاً هوشیار و برخوردار از ذهنی شفاف»
 
ماریا برانیاس مورِرا ۴ مارس ۱۹۰۷، اندکی پس از آنکه خانواده‌اش از مکزیک به ایالات متحده نقل مکان کردند، در سانفرانسیسکو متولد شد.
 
با شروع جنگ جهانی اول، کل خانواده تصمیم گرفتند در سال ۱۹۱۵ به زادگاه خود در اسپانیا بازگردند اما سفر دریایی آنها از طریق اقیانوس اطلس با دشواری‌های زیادی همراه شد.
 
عبور از دریا در این سفر پر مخاطره پیچیدگی‌هایی به همراه داشت؛ پدرش در پایان سفر بر اثر سل درگذشت و تابوت او را به دریا انداختند.
 
برانیاس و مادرش در بارسلونا ساکن شدند. او در سال ۱۹۳۱ پنج سال قبل از شروع جنگ داخلی اسپانیا طی سال‌های ۱۹۳۶-۳۹ با یک پزشک ازدواج کرد.
 
این زوج به مدت چهل سال با هم زندگی کردند تا اینکه همسرش در ۷۲ سالگی درگذشت. او سه فرزند داشت که یکی از آنها قبلاً درگذشته بود.
 
مانل استلر، یک عضو گروهی از محققان دانشگاه بارسلونا که برای تعیین علل طول عمر ماریا برانیاس مورِرا، DNA او را مورد مطالعه قرار داده بودند، اکتبر ۲۰۲۳ به یک روزنامه اسپانیایی گفته بود که از میزان سلامتی او شگفت زده شده است.
 
این استاد ژنتیک در ادامه تصریح کرده بود: «ذهن او کاملاً روشن است. او با وضوح چشمگیری، حوادث دوران کودکی خود را به یاد می‌آورد و از هیچ بیماری قلبی عروقی که در افراد مسن شایع است، رنج نمی‌برد. تنها مشکلاتی که دارد، مشکلات حرکتی و شنوایی است. این باور نکردنی است.»
 
مسن‌ترین فردی که پیش‌تر در جهان زیست و طول عمر وی مورد تایید قرار گرفت، ژان لوئیز کالمنت فرانسوی بود که سال ۱۹۹۷ حدود ۱۶۴ روز پس از ۱۲۲ سالگی درگذشت.
 
منبع: یورونیوز
نظرات بینندگان