arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۹۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۶ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۳

واکنش شدید قاهره به خواسته جدید «نتانیاهو» در مذاکرات دوحه/ مقام مصری: نخست‌وزیر اسرائیل وقتش را تلف می‌کند

به‌رغم خوش‌بینی شکننده حاکم بر مذاکرات پنج‌شنبه ۲۵ مرداد دوحه برای دستیابی آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا میان اسرائیل و حماس، نتایج آخرین دور از این مذاکرات که از ژوئیه گذشته آغاز شده است، چندان رضایت بخش نبود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: به‌رغم خوش‌بینی شکننده حاکم بر مذاکرات پنج‌شنبه ۲۵ مرداد دوحه برای دستیابی آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا میان اسرائیل و حماس، نتایج آخرین دور از این مذاکرات که از ژوئیه گذشته آغاز شده است، چندان رضایت بخش نبود.

«وال استرایت ژورنال» به نقل از منابع آگاه از مذاکرات دوحه نوشت که فضای سنگینی بر مذاکرات حاکم بود و «طرح خواسته‌های جدید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از سوی هئیت این کشور مبنی بر کنترل امنیت گذرگاه‌های استراتژیک توسط ارتش اسرائیل، با واکنش بسیار تند عباس کامل، رئیس سرویس اطلاعاتی مصر مواجه شد.»

به نوشته این روزنامه، کامل در واکنش خود به تیمش تاکید کرد که نتانیاهو، وقتش را تلف می‌کند.

دور تازه مذاکرات

با این حال هیئت مصری بار دیگر، امور را در راستای آغاز دور تازه‌ای از مذاکرات در دوحه برای پشت سر گذاشتن موانع و مسائل باقی‌مانده، سامان داد.

یک منبع ارشد مصری نیز خاطرنشان کرد با توجه به عدم مشارکت حماس در این دور از مذاکرات، همه رویداد‌ها به طور همزمان از طریق میانجیگران به اطلاع حماس خواهد رسید.

سامی ابوزهری، یکی از رهبران حماس، اخیرا با تاکید بر تعهد این جنبش به روند مذاکرات، پیش‌شرط‌های جدید ارائه شده توسط اسرائیل را رد کرد.

از سویی یحیی السنوار، رهبر حماس طی پیامی که دوشنبه گذشته از طریق میانجیگران عرب منتقل شد تاکید کرد که اگر اسرائیل نسبت به مذاکرات جدی است و خواهان مشارکت حماس است، باید در وهله اول، عملیات نظامی خود را در غزه، متوقف کند.

به گفته میانجیگران عرب، السنوار که در پی ترور اسماعیل هنیه، جانشین او در رهبری حماس شد، بر این باور است که این دور از مذاکرات، صرفاً ترفندی است که فرصت بیشتری را برای اسرائیل در عملیات نظامی خود در غزه، فراهم می‌سازد.

از سویی، آمریکا که در کنار مصر و قطر در مذاکرات دوحه، میانجیگری می‌کند، روز گذشته از مثبت بودن فضا خبر داد و ابراز امیدواری کرد که به توافقی برای توقف جنگ دست یافته شود.

نتانیاهو پیشتر بار‌ها اعلام کرده که جنگ را متوقف نخواهد کرد مگر این که به «پیروزی کامل» از طریق نابودی حماس، دست یابد.

با این حال، تحقق این هدف، باعث ایجاد شکافی عمیق در کابینه او شده است، زیرا یوآو گالانت، وزیر دفاع اعلام کرد که نابودی کامل حماس، هدفی غیرواقع‌بینانه است و دستیابی به توافق برای بازگرداندن گروگان‌ها، فوریت بیشتری یافته است.

نظرات بینندگان