arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۴ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳

چرا دلار در چند هفته اخیر اینقدر بالا و پایین رفت؟ / علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی پاسخ می‌دهد

شریعتی گفت: بحث‌های اقتصادی در دوران انتخابات چندان مطرح نیست و تیم‌های نامزد‌ها سعی می‌کنند تصمیمات کوتاه مدت بگیرند. طیف حاکم که دولت دستشان است، برای اینکه در کارنامه عملیاتی‌شان خود را خوب جلوه دهند، سعی می‌کنند نرخ ارز را پایین نگه دارند. در دولت رئیسی این اتفاق افتاد و از زمان شهادت ایشان تصمیم گرفتند ارز را کنترل کنند. همانطور که ما پیش‌بینی کردیم در کانال زیر ۶۰ تومان تحویل دادند. اثر ارز براقتصاد هم مشخص است و همه می‌دانند چقدر روی دولت‌ها اثر دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

در هفته های گذشته، قیمت دلار دچار افت و خیزهای مداومی شد، فراز و فرودی که همچنان ادامه دارد. ریشه ماجرا اما به نظر می رسد که در سیاست خارجی است.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی، درباره نوسانات ارزی چند هفته اخیر به «انتخاب» گفت:  طبیعی است که بعد از پایان دوران انتخابات مسائل اقتصادی فرامی رسند. بحث‌های اقتصادی در دوران انتخابات چندان مطرح نیست و تیم‌های نامزد‌ها سعی می‌کنند تصمیمات کوتاه مدت بگیرند. طیف حاکم که دولت دستشان است، برای اینکه در کارنامه عملیاتی‌شان خود را خوب جلوه دهند، سعی می‌کنند نرخ ارز را پایین نگه دارند. در دولت رئیسی این اتفاق افتاد و از زمان شهادت ایشان تصمیم گرفتند ارز را کنترل کنند. همانطور که ما پیش‌بینی کردیم در کانال زیر ۶۰ تومان تحویل دادند. اثر ارز براقتصاد هم مشخص است و همه می‌دانند چقدر روی دولت‌ها اثر دارد.

او افزود: بحث شهادت هنیه هم باعث شد مقداری دلار گران شود و دلارهراسان در کانال‌هایشان سعی کردند دلار خیلی رشد داشته باشد و در این فضا بتوانند مردم را بترسانند. شرایط ما به گونه‌ای نیست که آمادگی جنگ داشته باشیم و به همین خاطر یک ترس در مردم بود و تقاضا بالا رفت. سایر مباحث جاری اقتصادی هم تا نشستن تیم جدید و رأی اعتماد گرفتنشان بلاتکلیف است.

وی درباره تلاش دولت برای کاهش تورم و اثر آن بر تداوم رکود اظهار داشت: آنچه من می‌دانم این است که شعار بدون بررسی حتماً یک ادعا است. اگر دولت می‌خواهد تورم را کنترل کند، باید به آشتی با دنیا و رفع تحریم‌ها توجه کند. ترور هنیه در ایران در روز تحلیف نشان می‌دهد که دشمنان کار را بلد هستند و می‌دانند اگر این دولت روی کار بیاید و با دنیا گفتگو کند، خیلی‌ها ضرر می‌کنند. از اسراییل که دوست ندارد خوشبختی ما را ببیند و حتی خیلی از دوست نما‌های ما در منطقه هم علاقه دارند که ما در تحریم باشیم. روسیه و ترکیه هم دلشان می‌خواهد که ایران همواره درگیر تحریم باشد. امید ما در اقتصاد به تیم آقای عراقچی است.

شریعتی درباره لزوم رفع موانع خارجی برای نمایان شدن اثر سیاست ورزی دولت بر سفره مردم گفت: بزرگتر شدن مردم تنها از طریق رفع موانع خارجی امکان‌پذیر است. تمام مشکلات ما از طریق ورود پول و موانع فروش نفت است. با آمدن و رفتن وزرا، یک سری تغییرات کوتاه مدت رخ می‌دهد و تغییر اساسی با رفع تحریم‌ها صورت می‌گیرد که در آن صورت هم یکسال طول می‌کشد پول نفت برگردد. این روز‌ها یکی از اقدامات دولت این است که تلاش دارند نرخ دلار نیمایی را با بازار آزاد کم کنند. این اتفاق شاید گرانی بیاورد، اما منابع هدررفته را جمع می‌کند. دولت نمی‌تواند به یکباره نرخ ارز را تک نرخی کند، اما جذابیت دلار نیمایی را کم می‌کند.

نظرات بینندگان