arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۸۸۱۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۳ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

بدترین نوشیدنی‌ها و غذاهایی حاوی کلسترول بالا که باید از آن‌ها پرهیز کرد

نتایج یک تحقیق جدید که پس از بررسی میلیون‌ها پرونده پزشکی انجام شد، نشان داد که استفاده روزانه ماری‌جوانا آنهم برای سال‌ها، ممکن است خطر ابتلا به سرطان‌های سر و گردن را سه تا پنج برابر افزایش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: نتایج یک تحقیق جدید که پس از بررسی میلیون‌ها پرونده پزشکی انجام شد، نشان داد که استفاده روزانه ماری‌جوانا آنهم برای سال‌ها، ممکن است خطر ابتلا به سرطان‌های سر و گردن را سه تا پنج برابر افزایش دهد.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از نیلز کوکوت، استاد جراح دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و نویسنده ارشد این تحقیق نوشت: «این تحقیقات نشان داد افرادی که ماری‌جوانا بویژه در مقدار زیاد مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که مصرف نمی‌کنند، بطور قابل‌توجهی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سر و گردن هستند.»

بنا بر برآورد موسسه ملی سرطان در ایالات متحده، حدود ۶۹ درصد از افراد مبتلا به سرطان دهان یا گلو، پنج سال یا بیشتر پس از تشخیص زنده می‌مانند. با این حال اگر سرطان دچار «متاستاز» شود، نرخ حیات تا ۱۴ درصد کاهش می‌یابد.

حدود ۶۱ درصد از افرادی که دچار سرطان حنجره شدند نیز تا پنج سال پس از تشخیص زنده می‌مانند اما این میزان در صورت گسترش سرطان به ۱۶ درصد کاهش می‌یابد.

در این مطالعه، از داده‌های شرکتهای بیمه برای بررسی ارتباط میان مصرف ماری‌جوانا با سرطان‌های سر و گردن استفاده شده است.

با این وجود این مطالعه ارتباطی میان «استفاده گاه به گاه و تفریحی» ماری‌جوانا و سرطان سر و گردن پیدا نکرده است.

بر اساس گزارش بنیاد ملی تحقیقات سرطان در ایالات متحده، سرطان‌های سر و گردن ۴ درصد از کل سرطان‌ها را تشکیل می دهند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی بیش از ۷۱ هزار مورد جدید ابتلا به این نوع از سرطان‌ها و بیش از ۱۶ هزار مرگ به ثبت برسد.

به گفته متخصصان، مصرف انواع دخانیات شامل سیگار، سیگار برگ، پیپ و تنباکوی بدون دود همچنین استفاده از الکل، از دیگر عوامل شایع برای سرطان سر و گردن است.

دیگر عوامل نیز می‌تواند بهداشت نامناسب دهان، رفلاکس مداوم معده، سیستم ایمنی ضعیف و رژیم غذایی کم‌میوه و سبزیجات همچنین محیط کار نامناسب از جمله قرار گرفتن در معرض آزبست و گرد و غبار چوب باشد.

چگونه ماری‌جوانا باعث سرطان شود؟

در این تحقیق که نتیجه آن در نشریه JAMA Otolaryngology–Head & Neck Surgery منتشر شد، پایگاه داده‌ای متشکل از ۴ میلیون پرونده الکترونیکی سلامت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

این تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که مبتلایانی که اقدام به مصرف ماری‌جوانا می‌کردند حدود ۲.۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهان و تقریباً ۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان حلق، سرطان کام نرم، لوزه ها و پشت گلو بودند.

این افراد همچنین ۸ برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان حنجره قرار داشتند و این یافته ها درباره همه گروه سنی نیز صادق بودند.

به گفته کارشناسان، دود یکی از دلایل کلیدی در ابتلای این افراد به سرطان های سر و گردن بوده است و چنانچه این افراد الکل نیز مصرف می کردند، خطر ابتلای آنها به سرطان بیشتر می‌شد.

دلیل اصلی چنین مشکلی، نحوه دود کردن ماری‌جوانا (بدون فیلتر و تنفس عمیق و نگه داشتن آن در ریه‌ها و گلو برای چند ثانیه) است.

پژوهشگران این تیم هشدار دادند که با افزایش مصرف ماری‌جوانا، این نگرانی وجود دارد که تشخیص سرطان‌های سر و گردن در سال های آینده افزایش یابد؛ بویژه اگر این ماده پس از قانونی شدن، بطور گسترده از سوی جامعه پذیرفته شود.

آنها بر اهمیت اطلاع رسانی به مردم در مورد خطرات بالقوه مصرف آن همچنین انجام تحقیقات بیشتر برای درک تأثیرات طولانی‌مدت مصرف ماری‌جوانا بر توسعه سرطان تأکید کردند.

نظرات بینندگان