arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۷۹۱۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
محمد عبدزاده، کارشناس بورس، در گفت‌و‌گو با «انتخاب»:

ناترازی انرژی، بی اعتمادی و ابهام سیاسی سه عامل مهم تنش بورس در روز‌های اخیر بوده/ تغییر جهت سیاسی می‌توانست روند را برگرداند، اما ترور هنیه رخ داد / حاشیه سود شرکت‌ها کم شده و شرکت‌ها بازدهی دلاری ندارند

محمد عبدزاده، کارشناس بورس، درباره علل تنش‌های چند روز اخیر بورس گفت: بی اعتمادی نسبت به بازار سرمایه مهم‌ترین عامل اتفاقات چند روز اخیر بورس است. بی تفاوتی که دولت و حاکمیت به جامعه القا کرده باعث قهر مردم با بازار سرمایه شده است. این بی اعتمادی از چندین ماه پیش اتفاق افتاده و نرخ بهره بالایی که ایجاد شد، در کنار قیمت‌گذاری دستوری باعث شدت‌گیری این بی اعتمادی شد. ابهام‌های سیاسی در بحث داخلی پیرامون ریاست جمهوری و معرفی کابینه تا مباحث خارجی از جمله پاسخ ایران هم به این وضعیت دامن‌زده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بورس ایران این روز‌ها شرایط خوبی ندارد؛ اگرچه با پیروزی پزشکیان، بورس هم سبزپوش شد، اما حالا وضعیت آشفته‌ای در بورس شکل گرفته است. فعالان این حوزه در سه سال دولت رئیسی با بی اعتمادی، بی توجهی دولت و آشفتگی‌های شدیدی مواجه بودند که حالا پزشکیان باید با تک تک آن‌ها مقابله کند.

محمد عبدزاده، کارشناس بورس، درباره علل تنش‌های چند روز اخیر بورس به «انتخاب» گفت: بی اعتمادی نسبت به بازار سرمایه مهم‌ترین عامل اتفاقات چند روز اخیر بورس است. بی تفاوتی که دولت و حاکمیت به جامعه القا کرده باعث قهر مردم با بازار سرمایه شده است. این بی اعتمادی از چندین ماه پیش اتفاق افتاده و نرخ بهره بالایی که ایجاد شد، در کنار قیمت‌گذاری دستوری باعث شدت‌گیری این بی اعتمادی شد. ابهام‌های سیاسی در بحث داخلی پیرامون ریاست جمهوری و معرفی کابینه تا مباحث خارجی از جمله پاسخ ایران هم به این وضعیت دامن‌زده است. بازار‌های ما هم با خارج از ایران فقط چند روز مشترک هستند. بازار سه شنبه‌ها به فروش می‌پردازد بعد از آن هم منتظر می‌ماند. این اتفاقات باعث خستگی سرمایه‌گذاران و بی اعتمادی آن‌ها می‌شود. ناترازی انرژی هم علت مشخصی است که اثرگذار بوده است. وقتی بی اعتمادی شکل می‌گیرد، به تنهایی می‌تواند تمامی چالش‌های را شدت ببخشد. در مجموع ناترازی انرژی، بی اعتمادی و ابهام سیاسی سه عامل مهم تنش بورس در روز‌های اخیر بوده است.

وی درباره تأثیر مؤلفه‌های سیاسی بر بورس طی روز‌های اخیر بیان کرد: شرایط کشور خاص است، تغییر جهت سیاسی می‌توانست روند را برگرداند، اما اتفاقات ترور هنیه رخ داد. مباحث سیاسی روی بورس خیلی مؤثر است؛ وقتی ریسک جنگ بالا می‌رود، مردم پول‌هایشان را از بانک هم می‌گیرند تا در بحران بتوانند از آن استفاده کنند. متأسفانه این اتفاق در زمانی رخ داد که بازار می‌توانست بازگشت قابل توجهی داشته باشد.

او افزود: حاشیه سود شرکت‌ها کم شده و شرکت‌ها بازدهی دلاری ندارند؛ این بی اعتمادی در بازار آنقدر زیاد است که دولت پزشکیان فقط باید روی این بحث کار کند. بی اعتمادی یعنی از بین بردن فرهنگ سرمایه‌گذاری؛ افرادیکه می‌توانستند درآمدشان را از بورس به دست آورند و فرهنگ پس انداز داشته باشند، این فرهنگشان در حال از بین رفتن است.

وی در رابطه با وضعیت بورس در سه ماه پیش رو اظهار داشت: در سه ماه پیش رو، روند سینوسی است و احتمالاً بازار یک کف را بزند و با اخباردرمانی مقداری وضعیت بهتر شود. تا اعتماد نسبی شکل بگیرد، بازدهی همین روند را ادامه می‌دهد و ممکن است ۱۵ درصد رشد در برخی از سهام رشد داشته باشم.

عبدزاده درباره میراث رئیسی در حوزه بورس گفت: میراث رئیسی در بورس نارضایتی و بی اعتمادی و از بین بردن فرهنگ سرمایه‌گذاری است. از اواخر دولت قبل، فعالان بورس دچار آسیب شدند. اطلاعات نادرست و شرایط نامتقارن بازار را دچار بی اعتمادی شدید کرد. بی تفاوتی دولت به بورس هم فعالان این حوزه را نگران کرد. در دولت رئیسی دست درازی به بورس بیشتر شد و فعالان این حوزه بیشتر از قبل دچار آسیب شدند.

 

نظرات بینندگان