arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۷۷۷۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۳ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۴۸: حکومت یاغی نیجریه سقوط کرد، انگلیس و فرانسه باید نقاط دیگری برای شعله‌ور کردن جنگ پیدا کنند تا بتوانند اسلحه بفروشند

یادداشت‌های اسدالله علم: از اخبار مهم جهان سقوط حکومت یاغی بیافرا در نیجریه است. کلنل اوجوکوو بعد از آن که هزاران هزار نفر را چه از جنگ و چه از گرسنگی به کشتن داد، خود گریخت. و عجیب این است (گرچه عجیب نیست) که اعلامیه ای داد، می روم مذاکره را آغاز کنم! حالا باید غربی ها به خصوص انگلیس و فرانسه، نقاط دیگری در آفریقا پیدا کنند که شعله جنگ را شعله ور سازند. زیرا کارخانجات اسلحه سازی آنها باید کار کند و گرنه دچار بحران بی کاری می شوند. واقعاً برای این اقتصاد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.  
 
«انتخاب» هر شب یادداشت‌های روزنوشت علم را منتشر می‌کند.
 
یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۴۸: صبح شرفیاب شدم. تمام کارهای جاری بود. نامه ای از نیکسون رئیس جمهور آمریکا رسیده بود که از خاویارهای مرحمتی معمول سال نو شاهنشاه خیلی تشکر کرده بود، ضمنا گفته بود جواب دستخط دیگر شاهنشاه را ... به زودی خواهد داد. 
 
... عصری به عیادت قوام پدرزنم رفتم که بیمار است. سن ایشان حدود ۸۰ سال است. آنفلوانزای کذایی را گرفته حالا از پرستات رنج می برد. هرچه اصرار کردم ایشان را به اروپا بفرستم قبول نکرد. 
 
سر شام رفتم، مهمانی والاحضرت اشرف بود برای کریم آقاخان رهبر اسماعیلیه که تازه زن گرفته است. این زن یک بیوه انگلیسی است که از خوشگلی او خیلی تعریف کرده اند ولی هیچ تعریفی نداشت. آقاخان در راه پاکستان و هند است. می رود خانم را به فرقه معرفی کند. پدربزرگش آقاخان گفته بود آیا من از گاو هم کمترم؟ مردم هند گاو را می پرستند چه برسد به من! 
 
... از اخبار مهم جهان سقوط حکومت یاغی بیافرا در نیجریه است. کلنل اوجوکوو بعد از آن که هزاران هزار نفر را چه از جنگ و چه از گرسنگی به کشتن داد، خود گریخت. و عجیب این است (گرچه عجیب نیست) که اعلامیه ای داد، می روم مذاکره را آغاز کنم! حالا باید غربی ها به خصوص انگلیس و فرانسه، نقاط دیگری در آفریقا پیدا کنند که شعله جنگ را شعله ور سازند. زیرا کارخانجات اسلحه سازی آنها باید کار کند و گرنه دچار بحران بی کاری می شوند. واقعاً برای این اقتصاد.
نظرات بینندگان