arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۷۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۰ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۷ مرداد ۱۳۸۰: از اعتراض نمایندگان به اظهارات شاهرودی در مراسم تحلیف خاتمی تا توقیف یک روزنامه در روز خبرنگار

خاطرات هاشمی رفسنجانی:  صبح براى مراسم تحليف ریيس‌جمهور به مجلس رفتم. بعد از سخنان آقاى كروبى، [رییس مجلس]، آقاى شاهرودى، [رییس قوه قضاییه] صحبت‌كرد و ریيس‌جمهور را نصيحت‌كرد؛ به بعضى از چپ‌ها برخورد و بعداً بعضى از نمايندگان چپ، صحبت ریيس قوه قضایيه را منافى با آیين‌نامه مجلس خواندند. آقاى خاتمى هم بعد از سوگند، صحبت‌هاى مفصلى از روى نوشته خواند؛ بيشتر مطالب سياسى بود وكمى هم از كارهاى انجام‌شده تعريف‌كرد.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۱۷ مرداد ۱۳۸۰: صبح براى مراسم تحليف ریيس‌جمهور به مجلس رفتم. بعد از سخنان آقاى كروبى، [رییس مجلس]، آقاى شاهرودى، [رییس قوه قضاییه] صحبت‌كرد و ریيس‌جمهور را نصيحت‌كرد؛ به بعضى از چپ‌ها برخورد و بعداً بعضى از نمايندگان چپ، صحبت ریيس قوه قضایيه را منافى با آیين‌نامه مجلس خواندند. آقاى خاتمى هم بعد از سوگند، صحبت‌هاى مفصلى از روى نوشته خواند؛ بيشتر مطالب سياسى بود وكمى هم از كارهاى انجام‌شده تعريف‌كرد.  
 
به دفترم رفتم. آقاى [علی] لاريجانى، [رییس سازمان صدا و سیما] آمد وگفت، مثل اينكه مجلس و دولت بنا ندارند، در دوره دوم هم به امور كشور برسند. از من خواست، براى نجات كشور و انقلاب، فكرى‌كنم و خبرهايى از تغييرات احتمالى كابينه داد. 
 
آقايان [علی] وكيلى، [رییس پژوهشگاه صنعت نفت] و [سیدرضا] سجادى، [ریيس دفتر همكارى‌هاى فن‌آورى رياست‌جمهورى] آمدند. طرح ساخت هواپيماى جت آموزشى نظامى را كه با كمك من، هشت سال پيش آغاز شده و با كمك يكى از متخصصان شوروى سابق- آقاى محمداُف‌كه اهل تاجيكستان است- پيشرفت خوبى‌كرده، توضيح دادند و گفتند، بعد از همان كمك شش ميليون دلارى دولت سازندگی، ديگركمكى نشده و خواستند كه به مسئولان ذيربط، براى پشتيبانى طرح كه در خطر تعطيلى است، تذكر بدهم.گويا با آقاى محمد‌اُف، براى ساخت سه فروند هواپیما، قرارداد به قيمت 19 ميليون دلار بسته‌اند.  
 
آقاى [رضا] امراللهى، [رییس سابق سازمان انرژی اتمی] آمد وگفت، آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور] با او صحبت‌هايى‌كرده، ولى دعوت به كار خاصى نكرده؛ از كنارگذاشتن خودش ناراضى است. گفت، بعضى از متخصصان هسته‌اى، اشكالاتى به امور جارى سازمان انرژى اتمی دارند.  
 
عصر، آقاى [هدایت‌الله] آقایى، معاون وزير صنايع و مسئول صنايع آلومينيوم آمد وگفت، اخيراً وزارتخانه‌ به اهميت طرح‌هاى توسعه آلومينيوم در دولت سازندگي پي برده‌اند و براى فعال كردن صنايع تفلين در آذربايجان شرقى و توسعه آلومینيوم المهدى و بهره‌گيرى از معادن بوكسيدگينه اقداماتى شده است؛گرچه بيرون رفتن آمريكا از پيمان [زیست‌محیطی] كيوتو و ركود اقتصادى جهان، بازار آلومينيوم را راكدكرده، ولى استقبال از طرح‌هاى توسعه ‌آلومینيوم ايران زياد است. 
 
امروز دادگاه [مطبوعات]، روزنامه همبستگى [به مدیرمسئولی آقای ابراهیم بای‌سلامی] را كه از رسانه‌هاي جناح چپ است، توقيف كرده و با توجه به اينكه روز خبرنگار و روز تحليف ریيس‌جمهور است، بازتاب وسيعى دارد و چپ‌ها را نگران‌كرده. مى‌گويند، به خاطر اهانتى است‌كه در شماره ديروز به ریيس قوه قضایيه كرده و از قول [آقای رسول مهرپرور]، نماينده درگز، نوشته‌كه آقاى شاهرودى، ايرانى نيست و توجهى به مصالح ايران و ايرانيان ندارد، ولي دادگاه گفته که به خاطر 17 شكايت از روزنامه است.  
 
اسرایيل، همچنان بر فشار خود عليه فلسطينى‌ها مى‌افزايد و با هلي‌كوپتر و توپ، به آنها حمله مى‌كند؛ خيلى‌گستاخ شده است. ديروز هشتمين حمله هوايى آمريكا عليه عراق در سال جارى مسيحى انجام شد.
نظرات بینندگان