arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۶۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۳ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

یوسف دیکچ، «تیرانداز مادرزاد» تیم ترکیه کیست و چه شد که در المپیک به‌سرعت معروف شد؟

عکس‌های یوسف دیکچ، تیرانداز تیم ترکیه که با یک دست در جیب، بدون عینک مخصوص، با تی‌شرتی معمولی و ظاهری فوق‌العاده آرام، در حال شلیک گلوله در جریان رقابت‌های المپیک پاریس است، در شبکه‌های اجتماعی جنجال به پا کرده است. برخی درباره او گفتند: «ترکیه یک هیتمن [آدمکش حرفه‌ای] را به المپیک فرستاده.» او در رشته «تپانچه بادی، ۱۰ متر مختلط» به همراه هم‌تیمی‌اش شوال ایلایدا طرهان برنده مدال نقره المپیک شد. او بعد از این پیروزی به رسانه‌های ترکیه گفت: «اگرچه من آرام به نظر می‌رسیدم، اما وضعیت ذهنی‌ام کاملا برعکس بود. اما ظاهر آرام من باعث می‌شود که رقبایم عصبی شوند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عکس‌های یوسف دیکچ، تیرانداز تیم ترکیه که با یک دست در جیب، بدون عینک مخصوص، با تی‌شرتی معمولی و ظاهری فوق‌العاده آرام، در حال شلیک گلوله در جریان رقابت‌های المپیک پاریس است، در شبکه‌های اجتماعی جنجال به پا کرده است. برخی درباره او گفتند: «ترکیه یک هیتمن [آدمکش حرفه‌ای] را به المپیک فرستاده.»
 
او در رشته «تپانچه بادی، ۱۰ متر مختلط» به همراه هم‌تیمی‌اش شوال ایلایدا طرهان برنده مدال نقره المپیک شد. او بعد از این پیروزی به رسانه‌های ترکیه گفت: «اگرچه من آرام به نظر می‌رسیدم، اما وضعیت ذهنی‌ام کاملا برعکس بود. اما ظاهر آرام من باعث می‌شود که رقبایم عصبی شوند.»
 
حساب‌های رسمی شبکه‌های اجتماعی بازی‌های المپیک عکس‌های او و کیم یجی، تیرانداز کره‌ای را با عنوان «ستارگان تیراندازی المپیک که نمی‌دانستیم به آن‌ها نیاز داریم» به اشتراک گذاشتند.
 
او این هفته با هم‌تیمی‌اش تاریخ‌ساز شد. آن‌ها اولین ورزشکاران تاریخ تیم ترکیه هستند که در رشته تیراندازی موفق شدند مدال المپیک به دست بیاورند.
 
رقبای یوسف، به شکل گسترده‌ای از تجهیزات ویژه به هنگام شلیک تپانچه استفاده می‌کردند. تفاوت شدیدی که بین او و رقبایش از این نظر وجود داشت، موجب شد تا تعداد بیشماری میم از تصاویر او در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شود.
 
این تیرانداز ۵۱ ساله وقتی در برابر سوالی درباره رویکرد آرامش قرار گرفت، گفت که او یک «تیرانداز مادرزاد» است.
 
او گفت: «گاهی داوران می‌پرسند، 'عینک تیراندازی یا کفش‌های مخصوص نداری؟' من جواب می‌دهم، 'نه، من یک تیرانداز مادرزاد هستم' و همه می‌خندیم.»
 
البته دلیل این‌که دست‌های یوسف دیکچ در هنگام شلیک در جیبش بود، ارتباطی به خونسردی ندارد. تیراندازان این کار را برای حفظ تعادل بهتر انجام می‌دهند.
 
مهارت‌های تیراندازی دیکچ نه تنها از تجربه ورزشی او بلکه از حرفه‌اش به عنوان یک نظامی نیز نشأت می‌گیرد.
 
او سرهنگ بازنشسته ژاندارمری ترکیه است و در ۲۸ سالگی فعالیت‌های ورزشی را در رشته تیراندازی آغاز کرده است. این پنجمین دوره المپیک است که او به شکل متوالی در آن حضور دارد. این در حالی است که یوسف دیکچ هرگز مربی نداشته است.
 
او گفت: «در تمرینات روی حالت ایستادنم کار می‌کنم. اگر مربی داشتم، او می‌توانست من را مشاهده کند و در مورد حالت ایستادنم نکاتی را ببیند و برایم برنامه تمرینی تهیه کند.»
 
یوسف حتی بدون داشتن مربی، در سال ۲۰۱۴ در دو رشته متفاوت قهرمان شد. او در مسابقات آن سال در رشته‌های «تپانچه استاندارد ۲۵ متر» و «تپانچه آتش مرکزی ۲۵ متر» به مدال طلا دست پیدا کرد. و اکنون در المپیک ۲۰۲۴، او موفق شد مدال نقره تپانچه بادی ۱۰ متر را به دست بیاورد.
 
او همچنین هفت بار قهرمان اروپا شده است که آخرین بار امسال در شهر گیور، در مجارستان بود.
یوسف دیکچ، «تیرانداز مادرزاد» تیم ترکیه کیست و چه شد که در المپیک به‌سرعت معروف شد؟
او پس از بازگشت به ترکیه درباره هدفش برای رقابت در المپیک تابستانی ۲۰۲۸ در لس آنجلس، تا زمانی که سلامتش اجازه بدهد، صحبت کرد.
 
او گفت: «از امروز برای ۲۰۲۸ آماده خواهم شد. تا زمانی که مدال طلا را نبریم، ادامه خواهیم داد. در آخرین لحظه آن را از دست دادیم و بدشانسی آوردیم.»
یوسف دیکچ، «تیرانداز مادرزاد» تیم ترکیه کیست و چه شد که در المپیک به‌سرعت معروف شد؟
او افزود: «به تیم صربستان که مدال طلا را بردند گفتم که ما فقط این مدال را به آن‌ها قرض می‌دهیم و در سال ۲۰۲۸ آن را پس خواهیم گرفت.»
 
در صفحه پروفایل المپیک او نوشته شده است: «با دست در جیب، موفقیتی به دست نمی‌آید.»
 
اما جالب اینکه مدال اخیر او ثابت کرد که موفقیت می‌تواند با یک دست در جیب هم به‌دست بیاید ... البته دست در جیب به همراه سال‌ها تمرین و کار سخت.
 
منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان