arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۶۴۰۶
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۲ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳

آداب معاشرت در حین پرواز‌؛ دسته صندلی وسط سهم چه کسی است؟

ملاحظات آداب معاشرت زیادی در سفرهای هوایی وجود دارد. اگرچه برخی از این قوانین و هنجارها واضح به شمار می‌روند، مانند ممنوعیت باز کردن کنسرو تن ماهی در کابین، اما برخی دیگر کمتر شناخته‌شده هستند. اینکه به عنوان مثال چه کسی حق استفاده از دسته صندلی وسط را دارد؟ جودی اسمیت، رئیس شرکت مشاوره آداب معاشرت «منراسمیت»، در این باره می‌گوید: «برای یک ردیف با چهار صندلی، دسته‌صندلی وسط دست بین دو صندلی میانی مشترک است و دو مسافر وسط هر کدام به نوبه خود حق دارند از آن استفاده کنند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ملاحظات آداب معاشرت زیادی در سفرهای هوایی وجود دارد. اگرچه برخی از این قوانین و هنجارها واضح به شمار می‌روند، مانند ممنوعیت باز کردن کنسرو تن ماهی در کابین، اما برخی دیگر کمتر شناخته‌شده هستند. اینکه به عنوان مثال چه کسی حق استفاده از دسته صندلی وسط را دارد؟
 
جودی اسمیت، رئیس شرکت مشاوره آداب معاشرت «منراسمیت»، در این باره می‌گوید: «برای یک ردیف با چهار صندلی، دسته‌صندلی وسط دست بین دو صندلی میانی مشترک است و دو مسافر وسط هر کدام به نوبه خود حق دارند از آن استفاده کنند.»
 
پایگاه «امیلی پست» درباره ردیف‌هایی با ۲ تا ۴ صندلی در کابین هواپیما می‌نویسد: «دسته صندلی‌های وسط مشترک محسوب می‌شوند. با این حال خوب است که صاحبان صندلی‌های راهرو و پنجره به مسافران نشسته روی صندلی وسط این فرصت را بدهند که آن‌ها دستشان را روی این دسته‌ها بگذارند.»
 
امکان استفاده نوبتی از دسته صندلی نیز البته ایده بدی نیست. این رویکرد همچنین مناسب برای ردیف دو صندلی است که در آن هر مسافر دارای یک تکیه‌گاه دست شخصی و یک تکیه‌گاه دست مشترک با مسافر بغلی است.
 
جکی ورنون تامپسون، موسس مدرسه آداب معاشرت «تمام و کمال»، در این باره می‌گوید: «مسافری که کنار پنجره نشسته است می‌تواند هر دفعه که دوست دارد از دسته صندلی کنار پنجره استفاده کند. مسافری که روی صندلی کنار راهرو نشسته است نیز دسترسی کامل به دسته صندلی نزدیک راهرو دارد. اما به طور معمول دسته صندلی وسط انحصاری هیچ‌کدام از دو مسافر نیست.»
 
وی در ادامه می‌گوید درک محدودیت‌های حاصل از فضای محدود هواپیما نیز برای نوع اشتراک‌گذاری دسته صندلی الزامی است.
 
او در توضیح می‌گوید: «به خاطر داشته باشید مسافری که روی صندلی نزدیک به راهرو نشسته است ممکن است اغلب از دسته صندلی میانی استفاده کند تا جایی برای حرکت مهمان‌داران و چرخ اغذیه باقی بماند. به همین خاطر ملاحظه، احترام و ادب در یک فضای مشترک و به طور خاص، داشتن یک دسته صندلی مشترک بسیار مهم است.»
 
این کارشناس اضافه می‌کند: «هدف ما این است که با خیال راحت و سریع به مقصد برسیم. بنابراین اگر آن را خیلی لازم ندارید، بگذارید کنار دستی‌تان از آن استفاده کند.»
 
با این حال اگر همسفران شما از این قوانین پیروی نکردند چه باید بکنید؟
 
آقای گوتسمن می‌گوید: «اگر یکی از مسافران برای آداب سفر احترامی قائل نیست به این معنی صندلی خود را خیلی عقب داده است، به آن‌ها نگاه کنید و مودبانه با اشاره به تنگی جایتان از آن‌ها بخواهید که اندکی صندلی خود را تنظیم کنند.»
 
او در توضیح می‌گوید: «با این حال مهم است که هر کاری که انجام می‌دهید، از رویکرد جدلی یا جنگی در طرح درخواست خود خودداری کنیید. تصور نکنید که همسفران شما نیت بدی دارند.
 
آقای گوتسمن با بیان اینکه مودبانه درخواست کردن هیچگاه مشکلی ندارد، گفت: «مواقعی وجود دارد که مسافران ممکن است خسته شده باشند یا دلایل دیگری وجود داشته باشد که فکر آن‌ها را به خود مشغول کرده باشد. به همین خاطر شاید مسئله فقط این باشد که آن‌ها به این فکر نکرده‌اند که دسته صندلی مشترک است.»
 
وی در پایان می‌گوید: «اگر کسی از دسته صندلی شما استفاده کرد ابتدا از خود بپرسید که آیا این قضیه ارزش درگیری را دارد یا خیر؟ اگر روش تقاضای مودبانه جواب نداد، همیشه بهترین کار این است که از یک مهماندار کمک بخواهید چرا که آن‌ها مسئول ایمنی و راحتی مسافران در کل کابین هواپیما هستند.»
 
منبع: یورونیوز
نظرات بینندگان