arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۵۴۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۷ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۱۱ مرداد ۱۴۰۳؛ از ترور هنیه در تهران و واکنش‌ها نسبت به آن تا خبر نیویورک تایمز درباره بررسی تهران برای حمله به حیفا و تل آویو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

جزئیاتی از ترور اسماعیل هنیه در تهران
اولین جزئیات از ترور اسماعیل هنیه در تهران اعلام شد که بر اساس آن، هنیه در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران مستقر بود که با اصابت پرتابه ای از هوا به شهادت رسید.
 
رهبر انقلاب: خونخواهی هنیه را وظیفه‌ خود می‌دانیم
در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.
 
در پی شهادت «اسماعیل هنیه» دولت سه روز عزای عمومی اعلام کرد
در پی شهادت فرمانده مجاهد دکتر اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، دولت جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
 
وزارت خارجه: بر حق ذاتی خود در پاسخ مناسب نسبت به این ترور تأکید داریم
وزارت خارجه اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی در ترور مجاهد خستگی ناپذیر شیخ اسماعیل هنیه را شدیدا محکوم می‌کند و با تأکید بر حق ذاتی خود در پاسخ مناسب نسبت به این اقدام متجاوزانه علیه حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود، انتظار دارد که کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در راستای حمایت از حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین و مقاومت مشروع آنان در برابر اشغالگری، رژیم اسرائیل را به طور جدی و مؤثر مورد مؤاخذه قرار داده و تدابیر سیاسی، حقوقی و تنبیهی لازم را در قبال این رژیم یاغی اتخاد نمایند.
 
تعیین شعبه ویژه بازپرسی برای بررسی ابعاد مختلف ترور شهید هنیه
دادستان کل کشور با تاکید بر شناسایی و برخورد با عوامل حادثه تروریستی شهادت اسماعیل هنیه به دادستان تهران دستور داد تابدون فوت وقت با تعیین شعبه ویژه بازپرسی و همکاری نیرو‌های نظامی، انتظامی و امنیتی ابعاد مختلف حادثه را بررسی کند.
 
خالد مشعل، رهبر جنبش حماس، به عنوان یک نامزد احتمالی برای جانشینی هنیه معرفی شده
رویترز نوشت: خالد مشعل، رهبر جنبش حماس، به عنوان یک نامزد احتمالی برای جانشینی هنیه معرفی شده است.
 
آمریکا: از ترور اسماعیل هنیه بی‌اطلاع بودیم؛ در آن دخالتی هم نداشتیم
وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید این کشور از ترور فرمانده حماس در تهران بی اطلاع بوده است.
 
اقامه نماز حضرت آیت الله خامنه ای بر پیکر شهید اسماعیل هنیه
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی صبح فردا در دانشگاه تهران بر پیکر شهید اسماعیل هنیه مجاهد برجسته مقاومت فلسطین اقامه نماز خواهند کرد.
 
عضو ارشد حماس: ترور هنیه با موشک صورت گرفته
 «خلیل الحیه» از رهبران جنبش حماس امروز به دنبال شهادت اسماعیل هنیه گفت: آنچه تاکنون درباره ترور می‌دانیم این است که ترور با موشک صورت گرفته، موشکی به اتاقی که هنیه درآن بوده اصابت کرده و قبل از اصابت شیشه‌ها شکسته و دیوار فرو ریخته است. اینها بر اساس مشاهدات کسانی است که از نزدیک این حادثه را دیده اند.
 
اکسیوس به نقل از مقامات امریکایی: اسرائیل پشت ترور هنیه است
اکسیوس به نقل از مقامات امریکایی با بیان اینکه  اسرائیل پشت ترور هنیه است گفت که دولت بایدن نگران است که ترور هنیه در تهران، جلوگیری از جنگ منطقه‌ای را دشوارتر کند.
 
پیکر فواد شکر از زیر آوار خارج شد
منابع لبنانی اعلام کردند که پیکر فواد شکر فرمانده حزب الله پس از ساعتها جستجو از زیر آوار ساختمانی که از سوی اسرائیل در ضاحیه بیروت در شب گذشته هدف قرار گرفت، خارج شده است.
 
کویت استفاده از خاک این کشور برای ترور شهید هنیه را رد کرد
منابع دولتی در کویت بکارگیری اراضی این کشور برای ترور «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی در ایران را به شدت تکذیب کردند. منابع مذکور تاکید کردند: «استفاده از پایگاه هوایی علی السالم برای به پرواز در آوردن پهپاد‌های آمریکایی به منظور هدف گرفتن کارشناسان پهپادی حزب الله عراق که بخشی از نیرو‌های الحشد الشعبی است، کذب و به دور از واقعیت است.»
 
نیویورک تایمز به نقل از مقامات ایرانی: تهران در حال بررسی حمله موشکی و پهپادی به حیفا و تل آویو است
نیویورک تایمز در پی ترور هنیه در تهران به نقل از مقامات ایرانی اعلام کرد که ایران در حال بررسی حمله موشکی و پهپادی به حیفا و تل آویو است. یکی از گزینه‌ها حمله‌ای هماهنگ از سوی ایران، یمن، سوریه و عراق برای حداکثر تاثیرگذاری است.
 
یک مستشاران نظامی ایران در حمله جنگنده‌های اسرائیلی به بیروت به شهادت رسید
خبرگزاری دانشجو نوشت: میلاد بیدی از مستشاران نظامی ایران در حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به بیروت به شهادت رسید.
نظرات بینندگان