arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳

سرنوشت مبهم ذخایر طلای آرژانتین؛ چرا خاویر میلی با انتقال ۶۲ هزار کیلوگرم طلا به خارج موافقت کرد؟

در حالی که دولت اذعان کرده که ذخایر طلا به خارج از آرژانتین ارسال شده است، هیچ اطلاعات رسمی در مورد هدف این عملیات در دسترس نیست و منتقدان دولت خاویر میلی هشدار می‌دهند که این محموله در خطر توقیف توسط طلبکاران خارجی کشور قرار دارد. ذخایر طلای آرژانتین که توسط بانک مرکزی این کشور نگهداری می‌شود، شامل بیش از ۶۲ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم طلا به ارزش تقریبی ۴.۵ میلیارد دلار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: در حالی که دولت اذعان کرده که ذخایر طلا به خارج از آرژانتین ارسال شده است، هیچ اطلاعات رسمی در مورد هدف این عملیات در دسترس نیست و منتقدان دولت خاویر میلی هشدار می‌دهند که این محموله در خطر توقیف توسط طلبکاران خارجی کشور قرار دارد.
 
ذخایر طلای آرژانتین که توسط بانک مرکزی این کشور نگهداری می‌شود، شامل بیش از ۶۲ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم طلا به ارزش تقریبی ۴.۵ میلیارد دلار است.
 
اخیرا دولت خاویر میلی، رئیس جمهوری راستگرای آرژانتین اعتراف کرده که این ذخایر به خارج از کشور منتقل شده است اما بانک مرکزی آرژانتین از ارائه هرگونه جزئیاتی در این خصوص خودداری کرده تا همزمان با ادامه بی‌ثباتی مالی در کشور، گمانه‌زنی‌های بدبینانه قوت گیرد.
 
به دلیل در جریان بودن پرونده‌های حقوقی قدیمی که توسط طلبکاران خارجی علیه آرژانتین تشکیل شده است، این نگرانی وجود دارد که محموله طلاهای آرژانتین توسط محاکم بین‌المللی توقیف شود.
 
نخستین بار این خبر توسط اتحادیه کارگران بانک مرکزی آرژانتین به بیرون درز کرد که گویا محموله‌های طلا در ۷ و ۲۸ ژوئن گذشته از طریق شرکت خصوصی لومیل که در زمینه انتقال اشیاء قیمتی فعال است و توسط خط هوایی بریتیش ایرویز به خارج از کشور منتقل شده است.
 
این خبر، نمایندگان چپگرای مجلس را واداشت تا از بانک مرکزی در این خصوص توضیح بخواهند. با وجود ادامه سکوت بانک مرکزی در مهلت ۳۰ روزه پاسخ‌دهی به نمایندگان مجلس، لوئیس کاپوتو، وزیر اقتصاد آرژانتین، جمعه گذشته در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی انتقال ذخایر طلای کشور به خارج را «حرکت مثبتی» ارزیابی کرد و توضیح داد که تا زمانی که این ذخایر در داخل کشور است، هیچ بهره‌ای از آن نمی‌توان برد ولی وقتی در خارج بابت آن پول پرداخت می‌کنند، بسیار بهتر است که ذخایر طلا به خارج از کشور منتقل شود.
 
سخنان وزیر اقتصاد آرژانتین نشان داد که احتمالا مقصد طلاها جایی مثل لندن یا بازل سوئیس است که با سپرده‌گذاری طلا می‌توان سود دریافت کرد.
 
اما در مقابل، برخی اقتصاددانان معتقدند که هزینه بیمه چنین محموله بزرگ طلایی چنان بالاست که بازده سپرده‌گذاری آن را پایین می‌آورد و آن را غیرقابل توجیه می‌کند.
 
خاویر میلی، رئیس جمهوری آرژانتین هم با تاکید بر این که کشورش دلار کافی برای پرداخت وام‌های خارجی سررسید شده در ژانویه ۲۰۲۵ به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار را در اختیار دارد، خاطر نشان کرد که با دریافت وام می‌توان ۳ میلیارد دلار بدهی خارجی دیگر را نیز که به زودی سررسید می‌شود، پرداخت کرد؛ اظهاراتی که احتمال انتقال طلاها با هدف دریافت وام را تقویت کرد.
 
با این وجود، گروهی از کارشناسان بر این باورند که این اقدام بانک مرکزی آرژانتین رتبه ریسک اعتباری این کشور را افزایش می‌دهد چرا که به منزله اعتراف صریح کشور به بروز بحران پولی است، چنان بحرانی که دولت را ناگزیر کرده تا به استفاده از گرانبهاترین گنج خود روی آورد. بنابراین، انتقال طلاها به خارج در عمل دریافت وام و اعتبار خارجی جدید را برای آرژانتین دشوارتر و پرهزینه‌تر می‌کند.
 
هر چند برخی اقتصاددانان حامی دولت از این تصمیم به جهت کمک به تامین نقدینگی مورد نیاز کشور دفاع کرده‌اند ولی نمایندگان چپگرای مجلس به عنوان اپوزیسیون دولت با انتشار بیانیه‌ای نسبت به خطرات این تصمیم هشدار دادند و خواستار شفاف‌سازی دولت و بانک مرکزی شدند.
نظرات بینندگان