arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۵۱۴۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۸ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳

طالبان: فعالیت هیات‌های دیپلماتیک دولت قبلی در خارج از کشور را قبول نداریم

طالبان امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که فعالیت بسیاری از نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در خارج از کشور را قبول ندارد و گفت که پاسپورت، ویزا و سایر اسناد صادر شده توسط دیپلمات‌های مرتبط با دولت سابق افغانستان که تحت حمایت غرب بود، اعتباری ندارند.  این جدیدترین اقدام طالبان برای به دست گرفتن کنترل هیات‌های دیپلماتیک از زمان به قدرت رسیدن مجدد این گروه در افغانستان در سال ۲۰۲۱ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا: طالبان امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که فعالیت بسیاری از نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در خارج از کشور را قبول ندارد و گفت که پاسپورت، ویزا و سایر اسناد صادر شده توسط دیپلمات‌های مرتبط با دولت سابق افغانستان که تحت حمایت غرب بود، اعتباری ندارند.
 
 این جدیدترین اقدام طالبان برای به دست گرفتن کنترل هیات‌های دیپلماتیک از زمان به قدرت رسیدن مجدد این گروه در افغانستان در سال ۲۰۲۱ است. بسیاری از سران این گروه تحریم هستند و هنوز کشوری مشروعیت حکام طالبان بر افغانستان را به رسمیت نشناخته است.
 
به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کرسی افغانستان در سازمان ملل نیز هنوز توسط دولت سابق افغانستان تحت ریاست جمهوری اشرف غنی اداره می‌شود.
 
وزارت امور خارجه طالبان افغانستان در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) منتشر شد، نوشته است، اسنادی توسط هیات‌های دیپلماتیک افغانستان در لندن، برلین، بلژیک، بن، بلژیک، سوئیس، اتریش، فرانسه، ایتالیا، یونان، لهستان، استرالیا، سوئد، کانادا و نروژ منتشر شده دیگر معتبر نیست و این وزارتخانه مسئولیت هیچکدام از این اسناد را برعهده نمی‌گیرد.
 
وزارت خارجه طالبان افغانستان در ادامه خاطرنشان کرد، اسنادی که تحت تاثیر قرار می‌گیرند شامل گذرنامه، برچسب ویزا، اسناد و تاییدیه‌ها می‌شود.
 
این وزارتخانه نوشت که مردم در این کشورها باید به جای آن به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های تحت کنترل امارت اسلامی طالبان در افغانستان مراجعه کنند.
 
وزارت خارجه طالبان افغانستان در ادامه بیانیه خود آورده است: «تمامی اتباع افغانستانی مقیم خارج از کشور و اتباع خارجی می‌توانند برای دسترسی به خدمات کنسولی به نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی امارت اسلامی طالبان در افغانستان در سایر کشورها به غیر از نمایندگی‌های فوق‌الذکر مراجعه کنند.»
 
در ماه مارس ۲۰۲۳، طالبان اعلام کردند که در تلاش هستند تا مسئولیت سفارتخانه‌های افغانستان در خارج از کشور را بر عهده بگیرند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ارشد آنها گفت که دولت دیپلمات‌های خود را به حداقل ۱۴ کشور اعزام کرده است.
 
برخی کشورها هیات‌های دیپلمات فعال در افغانستان دارند که شامل پاکستان و چین می‌شود.
نظرات بینندگان