arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۴۸۸۸
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳

واکنش دولت مادورو به موضع برخی کشورهای آمریکای لاتین در قبال نتایج انتخابات ونزوئلا: اخراج دیپلمات‌های ۷ کشور و بیرون کشیدن دیپلمات‌های ونزوئلا از این کشورها

موضع برخی کشورهای آمریکای لاتین در قبال نتایج انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا باعث شد دولت این کشور دیپلمات های خود را از این کشورها فرا بخواند و خواستار خروج نمایندگان دیپلماتیک آنها شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا: موضع برخی کشورهای آمریکای لاتین در قبال نتایج انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا باعث شد دولت این کشور دیپلمات های خود را از این کشورها فرا بخواند و خواستار خروج نمایندگان دیپلماتیک آنها شود.

بخش عربی خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه بامداد امروز (سه شنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت به دنبال آن که شماری از کشورهای آمریکای لاتین تاکید کردند که نتایج انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را به رسمیت نمی شناسند، دولت این کشور با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که رفتارها و اظهارات مداخله جویانه گروهی از «دولت های راست گرای وابسته به آمرکا» را به شدت محکوم می کند.

دولت ونزوئلا در بیانیه خود ضمن تاکید بر این که کشورهای مذکور با اقدامات خود «حاکمیت ملی» این کشور را هدف قرار داده و در تلاش هستند تا «گروه لیما» را احیا کنند، خاطر نشان ساخت که این گروه متشکل از ۱۲ کشور که در ماه آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی در پایتخت پرو با هدف «ایجاد یک راه خروج صلح آمیز از بحران وقت ونزوئلا» تاسیس شد، شکست خورده است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، دولت ونزوئلا تصمیم گرفت در واکنش به این اقدامات، دیپلمات های خود را از آرژانتین، شیلی، پرو، کاستاریکا، پاناما، جمهوری دومینیکن و اروگوئه فرا بخواند و همزمان نیز از دولت های این کشورها می خواهد که بی درنگ نمایندگان دیپلماتیک خود را از خاک ونزوئلا خارج کنند.

این در حالی است که «الویس آموروسو»، رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا روز دوشنبه پیروزی «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور کنونی این کشور در انتخابات ریاست جمهوری روز یک شنبه را اعلام کرد تا وی که از سال ۲۰۱۳ تاکنون در قدرت است، برای سومین دوره متوالی در منصب خود باقی بماند و در اوایل ژانویه سال آینده میلادی برای یک دوره شش ساله دیگر سوگند یاد کند.

در واکنش به این مسئله نیز، گروه های اپوزیسیون در ونزوئلا ضمن تاکید بر این که نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور را نمی پذیرند، مقامات دولتی را به انجام تقلب متهم کردند و مدعی شدند که نامزد آنها یعنی «ادموندو گونزالس» به پیروزی رسیدند.

اقدام اپوزیسیون در اعلام پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا و ابراز شک و تردید بخش بزرگی از جامعه بین الملل نسبت به نتایج آن نیز باعث شد مادورو طی سخنانی در شورای ملی انتخابات، تلاش برای «کودتا» در کشورش را محکوم کند و بگوید: آنها در تلاش هستند تا یک کودتای فاشیستی و ضد انقلابی در ونزوئلا انجام دهند.

از سوی دیگر، «خاویر مایلی»، رئیس جمهوری آرژانتین، پیش از اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، اعلام کرد که پیروزی رئیس جمهوری کنونی در انتخابات را به رسمیت نمی شناسد در حالی که وزارت امور خارجه شیلی تاکید کرده که از به رسمیت شناختن نتایج انتخابات تا پایان نتیجه گیری ناظران خودداری خواهد کرد و مقامات پرو و ​​کاستاریکا نیز از به رسمیت شناختن پیروزی مادورو خودداری کردند.

در سوی مقابل، اتحادیه بولیواری برای ملت های آمریکا (ALBA) که مقر اصلی در شهر کاراکاس، پایتخت ونزوئلا است و 10 کشور دارای دولت های چپ گرا در آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب از جمله ونزوئلا، بولیوی، کوبا و نیکاراگوئه را در بر می گیرد، پیروزی مادورو را بدون شک و تردید توصبف کرده و انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهوری را به دولت و مردم این کشور تبریک گفت.

در همین حال، روسیه، چین، ایران، مکزیک، کوبا و شمار دیگری از کشورهای جهان نیز پیروزی رئیس جمهوری ونزوئلا در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور را تبریک گفتند.

نظرات بینندگان