arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۹ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

عذرخواهی برگزارکنندگان المپیک پاریس: از «شام آخر» الهام نگرفته بودیم اما عمیقا متاسفیم

برگزارکنندگان المپیک پاریس روز یکشنبه بابت نمایشی در مراسم افتتاحیه که بخشی از آن تداعی کننده نقاشی «شام آخر» اثر نقاش معروف لئوناردو داوینچی بود عذرخواهی کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: برگزارکنندگان المپیک پاریس روز یکشنبه بابت نمایشی در مراسم افتتاحیه که بخشی از آن تداعی کننده نقاشی «شام آخر» اثر نقاش معروف لئوناردو داوینچی بود عذرخواهی کردند.

تابلوی داوینچی لحظه اعلام خیانت یکی از حواریون به عیسی مسیح را به تصویر می‌کشد. در مراسم افتتاحیه جمعه، دی‌جی و تهیه‌کننده مشهور ال‌جی‌بی‌تی، باربارا باتچ، همراه با هنرمندان دراگ و رقصنده‌ها حضور داشتند.

این بخش از مراسم با انتقاد شدید محافظه‌کاران مذهبی از سراسر جهان روبرو شد. کنفرانس اسقف‌های کلیسای کاتولیک فرانسه این صحنه‌ها را «تمسخرآمیز» خواند و گفت که به مسیحیت توهین شده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه، ماریا زاخارووا نیز همین نظر را تکرار کرد. همچنین، انجمن انگلیکان مصر روز یکشنبه با ابراز تاسف عمیق گفت که این مراسم ممکن است باعث شود کمیته بین‌المللی المپیک هویت ورزشی و پیام بشردوستانه خود را از دست بدهد.

توماس جولی، مدیر هنری مراسم، هرگونه شباهت بین صحنه خود و شام آخر را رد کرد و گفت که هدف او جشن گرفتن تنوع و ادای احترام به ضیافت و آشپزی فرانسوی بوده است. آن دشان، سخنگوی بازی‌های پاریس ۲۰۲۴ هم روز یکشنبه در کنفرانس خبری کمیته بین‌المللی المپیک در این خصوص مورد پرسش قرار گرفت.

دشان در پاسخ گفت : «بدیهی است که هیچ قصدی برای بی‌احترامی به هیچ گروه مذهبی وجود نداشته . برعکس، من فکر می‌کنم ما با همراهی توماس جولی واقعا تلاش کردیم تا تساهل اجتماعی را جشن بگیریم. ما بر پایه نظرسنجی‌هایی که انجام دادیم معتقدیم به این هدف دست پیدا کرده‌ایم و اگر کسی احساس توهین کرده ما واقعا و بسیار متاسفیم.»

جولی پس از مراسم، اهداف خود را برای خبرگزاری آسوشیتدپرس اینگونه توضیح داد: «من قصد نداشتم که زیرکانه کاری را انجام دهم و با آن کسی یا ایده‌ای را به تمسخر بگیرم. من بیشتر از همه می‌خواستم که پیامی از عشق را برای همه مردم جهان ارسال کنم.»

دو روز پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، کمیته بین المللی المپیک ویدیو مراسم افتتاحیه المپیک پاریس را از صفحه یوتیوب خود حذف کرد.

نظرات بینندگان