arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۳۷۵۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۳ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۴ مرداد ۱۳۸۰:‍ ادامه جنجال‌های باکو پس از جلوگیری ایران از کار‌های اکتشافی در دریای خزر

خاطرات هاشمی رفسنجانی: [آری فلیشر]، سخنگوى وزارت امورخارجه آمریکا، از اقدام ایران در جلوگیرى از کارهاى اکتشافى آذربایجان در میدان نفتى البرز در دریاى خزر، اظهار نگرانى‌کرده و به نحوى جانب آذربایجان را گرفته و [استیون مان]، مشاور نفتى آمریکا [در امور انرژی دریای خزر] هم به باکو رفته و یک نماینده مجلس ترکیه، حمایت ترکیه از آذربایجان در مقابل ایران را خواسته و سخنگوى وزارت امورخارجه انگلیس هم حرف‌هاى سفیرشان در تهران را اصلاح کرده و در باکو هم تظاهرات محدودى در مقابل سفارت ایران انجام شده است.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۴ مرداد ۱۳۸۰:‍ در خانه بودم. وقت با مطالعه گذشت. تعدادى از كتب فقهى، دربارة مسایل مستحدثه را مطالعه‌كردم و نيز براى سخنرانى فردا در [سى و چهارمين همايش علمى سالانه و ششمين اجلاس بين‌المللى انجمن اسلامى پزشكى آمريكاى شمالى] جمع پزشكان مسلمان مقيم آمريكا، دربارة نقش اسلام و ايران در توسعه علوم پزشكى و فيلمنامه جديد «انقلاب تنها» را خواندم. بولتن و جرايد را هم ديدم؛ به اضافه مجموعه اخبار در كامپيوتر كه كار معمول هر روز است. عصر از استخر استفاده‌كردم؛ بنا بود، قطع آب داشته باشيم‌كه قطع نشد. 
 
[آري فليشر]، سخنگوى وزارت امورخارجه آمريكا، از اقدام ايران در جلوگيرى از كارهاى اكتشافى آذربايجان در ميدان نفتى البرز در درياى خزر، اظهار نگرانى‌كرده و به نحوى جانب آذربايجان را گرفته و [استیون مان]، مشاور نفتى آمريكا [در امور انرژی دریای خزر] هم به باكو رفته و يك نماينده مجلس تركيه، حمايت تركيه از آذربايجان در مقابل ايران را خواسته و سخنگوى وزارت امورخارجه انگليس هم حرف‌هاى سفيرشان در تهران را اصلاح كرده و در باكو هم تظاهرات محدودى در مقابل سفارت ايران انجام شده است. 
 
اوپك، تصويب‌كرده يك ميليون بشكه در روز، از توليد خود بكاهد؛ به‌خاطر حفظ قيمت نفت. كُندشدن نرخ رشد اقتصادى جهان، به خصوص آمريكا، تقاضاى نفت را كم‌كرده است و آمريكا با اين‌كاهش، مخالفت‌كرده است. آمريكا از پيمان منع توليد سلاح‌هاى ميكروبى‌كناره‌گيرى‌كرده‌كه عملاً پيمان را بى‌خاصيت خواهدكرد. 
 
مردم مقدونيه، از نوعى جانبدارى غرب از بعضى خواسته‌هاى آلبانى‌تبارها، خشمگين‌اند و آتش‌بس هم بعد از چهار روز زدوخورد، در مقدونيه برقرارشده است. [عبدالرحمن] وحيد، ریيس‌جمهور معزول اندونزى، امروز به عنوان معالجه به آمريكا رفت كه نوعى فرار است و مجمع مشورتى اندونزى، خمرچين، از رهبران احزاب اسلامى را به عنوان معاون خانم [مگاواتی] سوكارنو، [رییس‌جمهور اندونزی]، انتخاب كرد. 
 
ژنرال [الکساندر] هيگ، وزير امورخارجه اسبق آمريكا، ايران را تهديدكرده‌كه اگر در صلح خاورميانه، به كارشكنى ادامه دهد، مورد بمباران از سوى اسرایيل قرار خواهدگرفت و سناى آمريكا، با نُه رأى موافق و دو رأى مخالف، تحريم ايران و ليبى را براى پنج سال تمديدكرد. 
 
قاتل زنان خودفروش مشهد، شناسايى و دستگير شد؛ فردى به نام سعيد حنایى‌كه شاگرد بنّاست و به 16 فقره قتل اعتراف‌كرده و مى‌گويند، سه قتل هم توسط ديگران بوده است.
نظرات بینندگان