arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۳ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۳ مرداد ۱۳۸۰:‍ روحانی گفت مذاکرات با حیدر علی اف بی نتیجه بوده / موجی که باکو علیه ایران به راه انداخت

خاطرات هاشمی رفسنجانی: عصر، دكتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. نتايج سفر به قفقاز و امضاى تفاهم‌نامه امنيتى با سه‌كشور و بحث‌هاى بى‌نتيجه‌اش با [حیدر] على‌اف، ریيس‌جمهور آذربايجان را گفت. به محض برگشت او، مسأله منطقه نفتى البرز [در حوزه دریای خزر] پيش آمد و آذربايجان، موج وسيعى از اعتراض به اقدام ايران، در اعزام نيروى نظامى براى بيرون بردن شركت‌هاى انگليسى، به راه انداخته است و پيش‌بينى مى‌شود، اين اختلاف طولانى باشد و تبديل به نقطه چركين در روابط‌مان و منطقه شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
 ۳ مرداد ۱۳۸۰:‍ اعضاى جامعه زينب آمدند.خانم [منیره] نوبخت، [دبيركل جامعه زينب] گزارش داد و من دربارة موقعيت مهم زن در سايه اسلام و خدمات مهم انقلاب اسلامى ايران به زنان و ضرورت توجه به وضع زنان و شرايط جديد در برخورد با مسایل زنان و خوددارى از تحميل سليقه‌هاى غيراسلامى سنتى يا تُندروى‌هاى اباحه‌گرى و آزادى‌خواهى، صحبت‌ كردم.   
 
آقاى [عبدالحلیم] خدام، معاون ریيس‌جمهور سوريه آمد. تحليلی از وضع فلسطين، اسرایيل و منطقه ارایه داد وگفت، پيروزى حزب‌الله لبنان بر ارتش اشغالگر اسرایيل، اسطوره شكست‌ناپذيرى اسرایيل را از بين برد و مردم فلسطين تحت اين شرايط، انتفاضه مسجدالاقصى را آغازكردند و تحقيرها و شكست‌هاى بيشترى را براسرایيل تحميل نمودند. جامعه اسرایيل، عصبى شده و به طرف خشونت مي‌رود، ولى خشونت و جنگ هم ديگر نمى‌تواند اسرایيل را نجات دهد. دولت‌هاى عربى، وضع مناسبى ندارند، ولى ملت‌هاى عرب و اسلام، حامى جدى فلسطينى‌ها هستند. احتمال بروز جنگ را منتفى نمى‌داند و مى‌گويد، آمريكا و بعضى از كشورهاى عربى، مى‌خواهند با طرح [جرج] ميچل، انتفاضه را خاموش‌كنند. همكارى ايران، براى دفاع از فلسطين را بسيارمهم مى‌داند و خواستار حل مشكل ايران و عراق و جلوگيرى از رفتن تركيه به سوى اسرایيل است. از سوى بشار اسد، [رییس‌جمهور]، من را دعوت به سوريه كرد و من هم پذيرفتم.  
 
آقاى [مهدی] صفرى، سفيرمان در روسيه آمد. دوره سفارتش تمام شده و بناست آقای [غلامرضا] شافعى، به جاى ايشان برود.نگران وضع كارى خود، بعد از مراجعت از روسيه است و بخشى از اقدامات جديد خود را توضيح داد.  
 
عصر، دكتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. نتايج سفر به قفقاز و امضاى تفاهم‌نامه امنيتى با سه‌كشور و بحث‌هاى بى‌نتيجه‌اش با [حیدر] على‌اف، ریيس‌جمهور آذربايجان را گفت. به محض برگشت او، مسأله منطقه نفتى البرز [در حوزه دریای خزر] پيش آمد و آذربايجان، موج وسيعى از اعتراض به اقدام ايران، در اعزام نيروى نظامى براى بيرون بردن شركت‌هاى انگليسى، به راه انداخته است و پيش‌بينى مى‌شود، اين اختلاف طولانى باشد و تبديل به نقطه چركين در روابط‌مان و منطقه شود.
نظرات بینندگان