arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۳۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۳ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳

مشاهده کوسه‌های آلوده به کوکائين در برزیل؛ محققان می‌گویند احتمالا روی مغز آنها اثر می‌گذارد

تحقیقات جدید، نشان می‌دهد کوسه‌هایی که در سواحل برزیل زندگی می‌کنند، به کوکائین آلوده شده و رفتار‌هایی پرانرژی از خود نشان می‌دهند. دانشمندان پس از آزمایش ۱۳ کوسه از گونه «شارپ‌نوز برزیلی» در آب‌های نزدیک شهر ریودوژانیرو دریافتند در کبد و بافت عضلانی هر ۱۳ گونه، نمونه‌هایی از کوکائین وجود دارد. مندز ساگیورو، متخصص اکوتوکسیکولوژی می‌گوید: «قرار گرفتن در معرض کوکائین احتمالا اثرات فیزیولوژیکی مضری بر کوسه‌ها خواهد داشت و این ماده می‌تواند با تاثیر بر مغز، رفتار‌های پرانرژی و نامنظمی را در حیوانات باعث شود.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تحقیقات جدید، نشان می‌دهد کوسه‌هایی که در سواحل برزیل زندگی می‌کنند، به کوکائین آلوده شده‌ و رفتارهایی پرانرژی از خود نشان می‌دهند.
 
به گزارش سی‌ان‌ان، دانشمندان پس از آزمایش ۱۳ کوسه از گونه «شارپ‌نوز برزیلی» در آب‌های نزدیک شهر ریودوژانیرو دریافتند در کبد و بافت عضلانی هر ۱۳ گونه، نمونه‌هایی از کوکائین وجود دارد.
 
مندز ساگیورو،متخصص اکوتوکسیکولوژی می‌گوید: «قرار گرفتن در معرض کوکائین احتمالا اثرات فیزیولوژیکی مضری بر کوسه‌ها خواهد داشت و این ماده می‌تواند با تاثیر بر مغز، رفتارهای پرانرژی و نامنظمی را در حیوانات باعث شود.»
 
هاوزر دیویس محققی دیگر هم معتقد است از آنجایی که کوسه‌ها به‌طور معمول در برزیل و بسیاری از کشورهای دیگر توسط انسان‌ها خورده می‌شوند، کوکائین وارد زنجیره غذایی انسانها در این منطقه شده است.
 
به گفته محققان این ماده مخدر از طریق تخلیه‌های فاضلاب انسانی که این ماده را مصرف می‌کنند، آزمایشگاه‌های غیرقانونی که آن را تولید می‌کنند و همچنین افزایش مصرف و زیرساخت‌های ضعیف تصفیه فاضلاب در دریاها افزایش یافته است.
 
حدود ۲۲ درصد از مصرف‌کنندگان کوکائین در آمریکای جنوبی زندگی می‌کنند. برزیل دومین بازار مصرف بزرگ در این منطقه است و مصرف این ماده در دهه‌های اخیر در سراسر جهان به شدت افزایش یافته است.
نظرات بینندگان