پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اقتصاد نیوز: کلوت با گیربکس اتوماتیک، KMC T۸ و جک J۴ سه خودرویی هستند که قیمت بازاری آنها زیر قیمت کارخانه است. بررسی قیمتهای بازاری سه خودروی یاد شده نشان میدهد متقاضیان چنانچه برای خرید این خودروها از کارخانه سراغ بازار بروند؛ میتوانند آنها را با قیمتها به مراتب ارزانتر در اختیار بگیرند.
این اتفاق در شرایطی افتاده که به طور معمول خرید خودرو از کارخانه باید مقرون به صرفهتر باشد. کلوت با گیربکس اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ محصول مکث موتور در کارخانه قیمتی حول و حوش دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دارد؛ اما متقاضیان میتوانند همین خودرو را با قیمتی نزدیک به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از بازار تهیه کنند؛ بنابراین شاهد هستیم که فاصله قیمتی حدود ۳۰۰ میلیون تومانی بین بازار و کارخانه این پیکاپ اتوماتیک وجود دارد.
دیگر پیکاپ بازار یعنی KMC T۸ نیز حول و حوش ۵۰ میلیون تومان اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار دارد. به گزارش اقتصادنیوز، متقاضیان این پیکاپ کرمان موتور چنانچه قصد داشته باشند این خودرو را از کارخانه خریداری کنند باید نزدیک به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند. اما همین خودرو با قیمتی حدود یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان در بازار حاضر است.
دیگر محصول کرمان موتور یعنی سدان جمع و جور J۴ نیز فاصله قیمتی حدود ۱۱ میلیون تومانی بین کارخانه و بازار دارد. کرمان موتور جک J۴ را به قیمتی حدود ۷۹۱ میلیون تومان برای متقاضیان فاکتور میکند؛ اما فروشندگان بازار حاضر هستند این خودرو را با قیمتی نزدیک به ۷۸۰ میلیون تومان واگذار کنند. به گزارش اقتصادنیوز، بازار خودرو بعد ار بازگشت تحریم ها، خروج شرکای بین المللی ایران خودرو و سایپا و ممنوعیت واردات خودرو مورد توجه سرمایههای سرگردان قرار گرفت و خودرو خود را به تدریج از صف کالاهای جدا کرد و جایی برای خود در صف کالاهای سرمایهای دست و پا کرد. اما از تابستان ۱۴۰۲ به تدریج ورق برگشت و شاهد خروج سرمایههای سرگردان از بازار خودرو بودیم. این روند تا پایان سال گذشته ادامه داشت و در سال جاری نیز به نوعی ادامه دارد.
بررسی از قیمتهای بازاری نشان میدهد در حالی که همچنان فاصله قیمتی برای محصولات ایران خودرو و سایپا وجود دارد؛ اما برخی محصولات تولیدی شرکتهای خودروساز خصوصی، از جمله سه خودروی یاد شده مسیر برعکس را در بازار طی میکنند و شاهد هستیم که قیمت کارخانهای آنها از قیمت بازاری گرانتر است.
با توجه به بحث واردات خودروی دست دوم خارجی پیش بینی میشود این اتفاق برای تعداد دیگری از محصولات شرکتهای خودروساز خصوصی نیز بیفند و قیمت کارخانهای آنها از قیمتهای بازاری گرانتر شود.