arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۲ - ۲۵ تير ۱۴۰۳

جهان خودرو؛ اولین هایپرکار ردبول به قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شد

تیم فرمول یک ردبول از اولین هایپرکار خود رونمایی کرد. این ماشین به روش نامگذاری ماشین‌های مسابقه ردبول، RB۱۷ نامیده شده و پنجاه دستگاه از آن تولید خواهد شد. RB۱۷ توسط آدریان نیویی، مدیر فنی تیم ردبول طراحی شده و در زیرمجموعه «فن‌آوری‌های پیشرفته» این تیم ساخته می‌شود. آقای نیویی با تیم‌های ویلیامز، مک‌لارن و ردبول دوازده بار در مسابقات فرمول یک قهرمان شده و یکی از پرافتخارترین نام‌ها در این مسابقات است. این دومین پروژه غیرمسابقه‌ای است که با نظارت آقای نیویی انجام می‌شود. او و بخش فن‌آوری‌های پیشرفته ردبول پیش از این با کارخانه آستون مارتین یک هایپرکار ساختند. اما پس از آن که آستون مارتین تصمیم گرفت با تیم خودش در مسابقات فرمول یک شرکت کند، راه دو شرکت از هم جدا شد و ردبول تصمیم گرفت ماشین خود را بسازد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو؛ نمایش اولین ماشین تیم ردبول که برای مسابقه فرمول یک ساخته نشده، انتقاد از نام شاسی‌بلند جدید الکتریکی فورد، نمایش کانسپتی از اسپرت‌ترین مدل پل‌استار و تصمیم جدید بنز درباره تولید ماشین‌های الکتریکی.
 
هایپرکار ردبول
 
تیم فرمول یک ردبول از اولین هایپرکار خود رونمایی کرد. این ماشین به روش نامگذاری ماشین‌های مسابقه ردبول، RB17 نامیده شده و پنجاه دستگاه از آن تولید خواهد شد.
 
RB17 توسط آدریان نیویی، مدیر فنی تیم ردبول طراحی شده و در زیرمجموعه‌ «فن‌آوری‌های پیشرفته» این تیم ساخته می‌شود. آقای نیویی با تیم‌های ویلیامز، مک‌لارن و ردبول دوازده بار در مسابقات فرمول یک قهرمان شده و یکی از پرافتخارترین نام‌ها در این مسابقات است.
 
این دومین پروژه غیرمسابقه‌ای است که با نظارت آقای نیویی انجام می‌شود. او و بخش فن‌آوری‌های پیشرفته ردبول پیش از این با کارخانه آستون مارتین یک هایپرکار ساختند. اما پس از آن که آستون مارتین تصمیم گرفت با تیم خودش در مسابقات فرمول یک شرکت کند، راه دو شرکت از هم جدا شد و ردبول تصمیم گرفت ماشین خود را بسازد.
 
RB17 برای رانندگی در شهر مجوز ندارد و فقط می‌توان با آن در پیست رانندگی کرد. این باعث شده مهندسان و طراحان ردبول محدودیت کمتری در ساخت ماشین داشته باشند و آن را تا حد ممکن شبیه به ماشین فرمول یک بسازند.
 
جهان خودرو؛ اولین هایپرکار ردبول به قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدردبول RB17 قوای محرکه هیبرید با قدرت ۱۲۰۰ اسب بخار دارد
 
موتور RB17 ده سیلندر و با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار است. این موتور توسط کارخانه انگلیسی کازورث (Cosworth) ساخته شده که برای آستون مارتین و بوگاتی هم موتور می‌سازد. ردبول می‌گوید صدای موتور RB17 شبیه ماشین‌های فرمول یک در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ است که بین طرفداران این مسابقات بسیار محبوب است. RB17 یک موتور الکتریکی هم دارد که ۲۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند.
 
ردبول برای کاهش وزن RB17 وسواس زیادی به خرج داده و در نتیجه ماشینی با طول پنج متر و عرض دو متر کمتر از ۹۰۰ کیلوگرم است. برای کاهش وزن، شاسی، اتاق و حتی جعبه‌دنده با فیبرکربن ساخته شده است.
 
تمرکز دیگر ردبول در طراحی ماشین کاهش مقاومت در برابر هوا بوده است. مسیر عبور هوا طوری مدیریت شده که فشار هوا در بالای ماشین بیشتر از زیر آن باشد و ماشین به پیست بچسبد. ردبول می‌گوید به این ترتیب در سرعت ۱۵۰ مایل (۲۴۱ کیلومتر) در ساعت، فشاری معادل ۱۷۰۰ کیلوگرم ماشین را به زمین می‌چسباند.
 
جهان خودرو؛ اولین هایپرکار ردبول به قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدحداکثر سرعت RB17 بیش از ۳۵۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است
 
ردبول می‌گوید حداکثر سرعت RB17 بیش از ۳۵۰ کیلومتر در ساعت است و در بعضی از پیست‌ها می‌تواند رکوردهای بهتری از ماشین‌های فرمول یک ثبت کند.
 
نیازهای فنی ظاهر ماشین را به طراحان دیکته کرده، با این حال آنها بدنه‌ای زیبا برای ماشین طراحی کرده‌اند و با نگاهی دقیق‌ می‌توان خطوطی شبیه به یک ماشین فرمول یک را در RB17 دید. ماشین برای دو سرنشین جا دارد و فضاهایی در جلو و اطراف آن برای نگهداری کلاه ایمنی و لباس ویژه مسابقه رانندگی در نظر گرفته شده است.
 
جهان خودرو؛ اولین هایپرکار ردبول به قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدکریستین هورنر، مدیر تیم ردبول (راست)، آدریان نیویی، مدیر فنی ردبول و راب گری، مدیر بخش «فن‌آوری‌های پیشرفته» ردبول در مراسم رونمایی RB17
 
قیمت پایه RB17 پنج میلیون پوند (شش و نیم میلیون دلار) است و همه پنجاه دستگاه پیش‌فروش شده است. پیش از تحویل ماشین خریداران آموزش می‌بینند تا بتوانند از رانندگی با ماشین حداکثر لذت را ببرند. ردبول همچنین برنامه‌هایی اختصاصی در پیست‌های مختلف سراسر جهان برای خریداران RB17 برگزار خواهد کرد.
 
این ماشین آخرین همکاری آدریان نیویی با ردبول است. او سال آینده و پس از ۱۹ سال ردبول را ترک می‌کند. هنوز برنامه آینده او معلوم نیست، اما رسانه‌ها گمانه‌زنی می‌کنند که به آستون مارتین یا فراری خواهد رفت.
 
جهان خودرو؛ اولین هایپرکار ردبول به قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدفورد کاپری از سال ۲۰۲۵ به بازار خواهد آمد
 
فورد کاپری
 
شاسی‌بلند جدید الکتریکی فورد به خاطر نامی که برایش انتخاب شده با واکنش‌هایی منفی روبرو شده است. فورد هفته گذشته این شاسی‌بلند را با نام کاپری رونمایی کرد. کاپری نام کوپه مشهور فورد است که حدود چهل سال پیش تولیدش متوقف شد.
 
نسل اول کاپری در سال ۱۹۶۹ به بازار عرضه شد. کاپری ماشین اسپرت ارزانی بود که به نوعی نقش فورد موستانگ را در بازار اروپا بازی می‌کرد. استقبال از کاپری خوب بود و فورد حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه از آن را تا سال ۱۹۸۶ فروخت.
 
جهان خودرو؛ اولین هایپرکار ردبول به قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدفورد کاپری یک ماشین اسپرت پرطرفدار در دهه هفتاد میلادی بود
 
سال‌ها شایعه بازگشت کاپری به محصولات فورد در رسانه‌ها مطرح بود، تا هفته پیش که به جای یک ماشین اسپرت، یک شاسی‌بلند الکتریکی با این نام رونمایی شد.
 
کاپری جدید روی پلتفرمی به نام MEB ساخته شده که فورد از گروه فولکس‌واگن گرفته است. علاوه بر فولکس‌واگن، آئودی، کوپرا و اشکودا، دیگر اعضای گروه فولکس‌واگن هم از این پلتفرم برای ساخت ماشین‌های الکتریکی استفاده می‌کنند.
 
منتقدان می‌گویند کاپری باید نام یک ماشین اسپرت باشد و نامیدن یک شاسی‌بلند خانوادگی با این اسم تصمیم درستی نبود.
 
جهان خودرو؛ اولین هایپرکار ردبول به قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدفورد از پلتفرم ماشین‌های الکتریکی فولکس‌واگن برای ساخت مدل کاپری استفاده می‌کند
 
اما از نگاه فورد این تصمیم منطقی است. الکتریکی‌شدن باعث شده ماشین‌ها از نظر فنی فاصله زیادی با یکدیگر نداشته باشند، مخصوصا این که شاسی‌بلند فورد اشتراک زیادی به فولکس‌واگن دارد.
 
فورد می‌خواهد با استفاده از نام یکی از مدل‌های کلاسیک مشهورش این شاسی‌بلند جدید را از رقیبان متمایز کند. خودروساز آمریکایی با همین استراتژی دو شاسی‌بلند الکتریکی‌ دیگرش را موستانگ و اکسپلورر نامیده است.
 
جهان خودرو؛ اولین هایپرکار ردبول به قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدقیمت پایه ماشین در آلمان ۵۱ هزار و ۹۵۰ یورو است.
 
طراحان فورد می‌گویند تلاش کرده‌اند تا شاسی‌بلند الکتریکی کاپری بازتابی از مدل اسپرت مشهور گذشته باشد. چراغ‌ها و انحنای پشت پنجره عقب با الهام از کاپری کلاسیک طراحی شده است.
 
ماشین به اکثر فن‌آوری‌های روز مجهز شده و هدفش جلب نظر خانواده‌ها است. دو مدل از کاپری ساخته می‌شود. قوی‌ترین مدل ۳۴۰ اسب بخار نیرو دارد و با هر بار شارژ حداکثر ۵۶۰ کیلومتر حرکت می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این مدل ۵.۳ ثانیه است.
 
جهان خودرو؛ اولین هایپرکار ردبول به قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شداریک کانتونا، بازیکن سابق تیم فوتبال منچستر یونایتد فورد کاپری را تبلیغ می‌کند
 
فورد همزمان با رونمایی کاپری برنامه‌ای با شعار «بازگشت اسطوره» آغاز کرده که در آن اریک کانتونا، فوتبالیست بازنشسته فرانسوی و اسطوره سابق تیم منچستر یونایتد فورد کاپری را تبلیغ می‌کند.
 
کاپری در کارخانه فورد در شهر کلن آلمان تولید می‌شود و از سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه خواهد شد. قیمت پایه ماشین در آلمان ۵۱ هزار و ۹۵۰ یورو (۵۶ هزار و ۷۳۰ دلار) است.
 
جهان خودرو؛ اولین هایپرکار ردبول به قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدپل‌استار ۶ قرار است سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه شود
 
پل‌استار ۶
 
پل‌استار در فستیوال سرعت گود وود در انگلستان، کانسپتی از مدل ۶ را در حال حرکت نمایش داد. این ماشین اسپرت‌ترین مدل خودروساز سوئدی است و قرار است در سال ۲۰۲۶ در تعدادی محدود تولید شود.
 
کانسپتی از پل‌استار ۶ اولین بار در سال ۲۰۲۲ نمایش داده شد. ماشین چهار موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۸۸۴ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. حداکثر سرعت ماشین ۲۵۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۳.۲ ثانیه است.
 
جهان خودرو؛ اولین هایپرکار ردبول به قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدپل‌استار ۶ BST در گوودوود نمایش داده شد
 
پل‌استار می‌گوید قیمت ماشین حدود دویست هزار دلار است و پانصد دستگاه سری اول را پیش‌فروش کرده است.
 
پل‌استار همزمان با مدل ۶ یک مدل تقویت‌شده از این ماشین هم به گود وود آورده بود.
 
مدل تقویت شده با پسوند BST از مدل معمولی متمایز شده است. اطلاعات فنی درباره مدل ۶ BST منتشر نشده، اما ظاهر ماشین از مدل معمولی اسپرت‌تر است و یک بال بزرگ به عقبش اضافه شده است.
 
جهان خودرو؛ اولین هایپرکار ردبول به قیمت شش و نیم میلیون دلار رونمایی شدخط تولید شاسی‌بلند الکتریکی EQS در کارخانه مرسدس-بنز در آمریکا
 
باتری برای بنز
 
مرسدس-بنز می‌گوید تقاضا برای ماشین‌های الکتریکی‌اش آنطور که پیش‌بینی می‌کرد بیشتر نشده و به همین دلیل برای تولید باتری برای این ماشین‌ها عجله‌ای ندارد.
 
مرسدس-بنز سال ۲۰۲۲ اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۲۰۰ گیگاوات-ساعت باتری برای ماشین‌هایش نیاز دارد و قصد داشت با همکاری شرکت‌های دیگر هشت کارخانه باتری‌سازی در سراسر جهان تاسیس کند.
 
مرسدس-بنز پیش‌بینی می‌کرد مدل‌های الکتریکی و هیبرید تا سال ۲۰۲۵ نیمی از فروش کارخانه را شامل شود و تا سال ۲۰۳۰ همه حدود دو میلیون دستگاهی که در سال می‌فروشد باتری نیاز داشته باشند.
 
اما فروش ماشین‌های الکتریکی در ماه‌های گذشته رشد چندانی نداشت و خودروساز آلمانی اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد انتظار ندارد سهم ماشین‌های هیبرید و الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ به نصف کل فروش برسد.
 
مارکوس شفر، مدیر فنی مرسدس-بنز هفته گذشته گفت این کارخانه تا زمانی که اطلاعات دقیق‌تری از میزان تقاضا نداشته باشد درباره ساخت کارخانه باتری تصمیم نخواهد گرفت و بنا بر آنچه از قطعه‌سازان شنیده در حال حاضر برای محصولات کارخانه به اندازه کافی باتری موجود است.
 
منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان