arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۰۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۴ - ۲۲ تير ۱۴۰۳

کاخ سفید: باید بر جزئیات زیادی در خصوص آتش‌بس موقت در غزه توافق شود

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، پنجشنبه ۲۱ تیر گفت، جزئیات زیادی وجود دارد که هنوز برای دستیابی به توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس و آزادی اسرا در نوار غزه، باید نهایی شود. سالیوان به خبرنگاران گفت: «هنوز راه زیادی باقی مانده است. مسائل باقی مانده قابل حل است، ولی اگر همه مصمم به انجام این کار باشند، توافق دور از دسترس نیست.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
العربیه: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، پنجشنبه 21 تیر گفت، جزئیات زیادی وجود دارد که هنوز برای دستیابی به توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس و آزادی اسرا در نوار غزه، باید نهایی شود.
 
سالیوان به خبرنگاران گفت: «هنوز راه زیادی باقی مانده است. مسائل باقی مانده قابل حل است، ولی اگر همه مصمم به انجام این کار باشند، توافق دور از دسترس نیست.»
 
سالیوان در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که هیچ تغییری در سیاست واشنگتن مرتبط با به تعویق انداختن محموله بمب‌های 2 هزار پوندی به اسرائیل، وجود ندارد.
 
تاکید بایدن بر لزوم پایان دادن به جنگ غزه
 
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، پنجشنبه متعاقبا اعلام کرد که دولت او در حال پیشرفت در مسیر دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه است. بایدن به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «این مسائل، دشوار و پیچیده است و هنوزهم شکاف‌هایی وجود دارد که باید پر شوند. ما در حال پیشروی هستیم. رویکرد مثبت است و من مصمم هستم که این توافق را تکمیل کرده و به این جنگ که اکنون باید تمام شود، پایان دهم.»
 
بایدن با تاکید بر این که جنگ غزه باید اکنون پایان یابد، افزود که اسرائیل و حماس، چارچوب پیشنهادی او برای آتش‌بس در غزه را پذیرفته‌اند، اما همچنان شکاف‌هایی وجود دارد که باید پر شود.
 
بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی ادامه داد: «این چارچوب هم اکنون توسط اسرائیل و حماس پذیرفته شده است، به همین دلیل من تیم خود را برای تدوین جزئیات به منطقه اعزام کردم.»
 
او افزود که به محض پایان جنگ در غزه نباید اشغالگری اسرائیل در این شهر وجود داشته باشد.
 
بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود که از تلاش‌های اسرائیل برای شکست عوامل مسلح حماس در غزه حمایت می‌کند، اما «زمان پایان دادن به این جنگ فرا رسیده است».
 
پیش‌شرط‌های چهارگانه نتانیاهو
از سویی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که حفظ کنترل اسرائیل بر منطقه مرزی مصر و غزه با هدف جلوگیری از «قاچاق سلاح» برای حماس، یکی از چهار پیش‌شرطی است که دولت او برای آتش‌بس در باریکه تعیین کرده است.
 
به گفته نتانیاهو، شرط تداوم کنترل ارتش اسرائیل بر «کریدور فیلادلفیا و گذرگاه رفح» که در ابتدای مه آن را اشغال کرد، یکی از «چهار اصل» است که از سوی دولت او در چارچوب مذاکرات با هدف دستیابی به آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسیر در باریکه، ارائه شده است.
 
حماس نیز متقابلا پیش‌شرط عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از این منطقه را مطرح می‌سازد.
 
گذرگاه فیلادلفیا و رفح
 
گذرگاه فیلادلفیا، یک منطقه حائل و نواری باریک است که توسط ارتش اسرائیل در جریان دومین اشغال نوار غزه (1967-2005) ایجاد شد. این منطقه حائل در حال حاضر، دست کم 100 متر عرض و در برخی نقاط بیشتر از آن دارد و در امتداد مرز 14 کیلومتری نوار غزه و مصر، واقع شده است.
 
گذرگاه رفح، گذرگاه اصلی زمینی برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و تنها راه ارتباطی زمینی بین باریکه و کشوری دیگر(مصر) غیر از اسرائیل است.
 
این گذرگاه از اوایل ماه مه که نیروهای اسرائیلی شهر رفح، را که محل اسکان اکثریت اهالی آواره غزه است هدف حمله گسترده زمینی قرار دادند، بسته شده است.
 
تاکید نتانیاهو بر تحقق اهداف جنگ
 
نتانیاهو در یک سخنرانی کوتاه تلویزیونی، سه شرط باقی مانده از سوی دولتش طی مذاکرات غیرمستقیم با میانجیگری مشترک قطر، مصر و آمریکا را برشمرد.
 
او گفت که هرگونه توافق«باید امکان از سرگیری جنگ (بعد از پایان برهه مشخص شده برای آتش‌بس موقت) را بدهد تا اهداف جنگ محقق شوند.»
 
نتانیاهو افزود: «اسرائیل هرگز اجازه بازگشت تروریست‌های مسلح یا تسلیحات به شمال نوار غزه را نخواهد داد.»
 
نتانیاهو همچنین این پیش‌شرط را مطرح کرد که در فاز اول توافق مورد مذاکره کنونی، «بیشترین تعداد ممکن از گروگان‌ها آزاد شوند.»
نظرات بینندگان