arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۹۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۲۱ تير ۱۴۰۳
حمید حسینی، سخنگوی اپکس، در گفتگو با «انتخاب»

سه چالش بزرگ پزشکیان در صنعت نفت / در تولید نفت، بعد از ۳ سال به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه برگشته ایم در حالیکه زنگنه در ۶ ماه به ۳ و میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه رسید / با رفع تحریم و FATF می‌توانیم سرمایه خارجی را جذب کنیم و گواهی نفت در بورس بفروشیم

حمید حسینی، سخنگوی اپکس می‌گوید پزشکیان با سه چالش بزرگ در صنعت نفت مواجه است؛ ناترازی، بازگردانی تولید و ناترازی مدیریتی.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حمید حسینی، سخنگوی اپکس می‌گوید پزشکیان با سه چالش بزرگ در صنعت نفت مواجه است؛ ناترازی، بازگردانی تولید و ناترازی مدیریتی.

حمید حسینی، سخنگوی اپکس، درباره چالش‌های اساسی پیش رو پزشکیان در صنعت نفت و گاز به «انتخاب» گفت: آقای پزشکیان با سه چالش بزرگ در صنعت نفت مواجه است. اول بحث ناترازی که در حوزه گاز و فرآورده با توجه به رشد افزایش مصرف، ظرفیت‌ها افزایش پیدا نکرده است. دوم بازگردانی تولید است که باید به میزان تولید گذشته بدون حفاری جدید برسیم. ما به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه بعد از سه سال توانستیم برگردیم در حالیکه زنگنه در طول ۶ ماه به ۳ و میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه رسید. سومین مشکل هم بحث ناترازی مدیریتی در شرکت نفت است. ساختار شرکت نفت و استفاده از نیرو‌های آن مثل ارتش است و هرکسی با یک سلسله مراتبی باید رشد کند. نیروی انسانی شرکت نفت در این سال‌ها به شدت ناراضی است و حتماً باید یک فکری برای نیروی انسانی شرکت نفت صورت بگیرد.

وی درباره نیاز به تکنولوژی و سرمای‌گذاری برای بازیابی تولید بیان کرد: دست یافتن به تولید ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه دانش و تکنولوژی و سرمایه خیلی زیادی نمی‌خواهد. شرایط اینطور نیست که بگوییم برای افزایش تولید نیاز به تکنولوژی خاصی داریم. باید از شرکت‌های بخش خصوصی استفاده شود و منابع مالی مورد نیاز آن تا چند میلیون دلار تأمین شود. ما در مرحله بازگردانی تولید هستیم که با اصلاح مدیریت‌ها و ایجاد امید در کارکنان شرکت نفت، می‌توانیم به آن برگردیم. اگر بخواهیم به افزایش تولید و ظرفیت برگردیم، باید تنش‌ها با دنیا را کم کنیم.

او افزود: بحث رگلاتوری در صنعت نفت مسأله اساسی برای همکاری بخش خصوصی و صنعت نفت دولتی است. در تمام صنایعی که زنجیره تولید داریم باید دولت از این عرصه‌ها خارج شود و سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری را به سازمان‌های مستقل تنظیم مقررات بدهند.

وی درباره لزوم بهبود روابط خارجی در حوزه صنعت نفت اشاره کرد: ما با رفع تحریم و اف. ای. تی. اف می‌توانیم سرمایه خارجی را جذب کنیم و اوراق در سطح جهانی منتشر کنیم، گواهی نفت در بورس بفروشیم که تریدر‌های دنیا به شدت علاقه‌مند هستند با قیمت‌های ما در بورس انرژی کار کنند.

حسینی در رابطه با نقاط قوت فعلی صنعت نفت گفت: افزایش صادرات نفت تنها نکته مثبتی است که به پزشکیان رسیده است. البته در صنعت پتروشیمی نیز ظرفیت‌ها افزایش یافته است. ساختار حرفه‌ای شرکت نفت در هر دولت و شرایطی کار خود را انجام می‌دهد. اگرچه نیرو‌های مؤثر هستند و می‌توانند این ساختار را گسترش و کاهش دهند. وضعیت شرکت نفت در حال حاضر ایده‌آل نیست، اما افزایش صادرات توانست به اقتصاد کمک کند. سهم ما در بازار جهانی نفت، نسبتاً حفظ شده و عضویت‌هایی در قرارداد‌های مختلف با کشور‌های شرقی داشته‌ایم که می‌تواند بستری برای توسعه همکاری باشد. قرارداد سوآپ با ترکمنستان امضا شده که فشار صادرات با عراق را کاهش دهد. در این بین می‌توانیم ناترازی خودمان را تا حدی کاهش دهیم.

نظرات بینندگان