پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این هفته در جهان خودرو: رونمایی از قویترین مدل لندروور که شاسیبلند بنز را به چالش میکشد، اولین ماشین ساخت هنگکنگ که میخواهد رقیب بنز و بامو باشد، سرمایهگذاری میلیاردی فولکسواگن در ریویان و مدل سفارشی مازراتی که با الهام از یک شراب ایتالیایی ساخته شده است.
الماس لندروور
لندروور مدل جدیدی از شاسیبلند دیفندر به محصولاتش اضافه کرده که میگوید قویترین دیفندری است که تاکنون ساخته است. این مدل با نام «دیفندر اکتا» از اواخر امسال در تعدادی محدود به بازار میآید و نزدیکترین رقیب مرسدس-بنز کلاس G است.
نام اکتا از کلمه انگلیسی Octagonal یا هشت ضلعی گرفته شده که به گفته لندروور یادآور الماس تراشخورده است. لندروور میگوید اکتا مانند الماس هم لوکس و هم مقاوم است.
دیفندر اکتا براساس مدل دیفندر ۱۱۰ ساخته شده است. اما جمال حمیدی، مدیر بخش خودروهای ویژه شرکت جگوار-لندروور میگوید مهندسان کارخانه در سه سال گذشته همه بخشهای ماشین را از نو مهندسی کردهاند تا مطمئن شوند که اکتا چه در شهر و چه در جادههای ناهموار بهترین عملکرد را دارد.
لندروور دیفندراکتا براساس مدل دیفندر ۱۱۰ ساخته شده است
توضیح تصویر،لندروور دیفندر اکتا موتور هشت سیلندر با قدرت ۶۳۵ اسب بخار دارد
موتور ماشین از بامو گرفته شده است. این موتور هشت سیلندر است و دو توربو دارد و ۶۳۵ اسب بخار نیرو تولید میکند. حداکثر سرعت ماشین ۲۵۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) در ساعتش ۳.۸ ثانیه است. با این اعداد دیفندر اکتا از مرسدس-بنز G 63 سریعتر و قویتر است.
سپرهای ماشین برای عملکرد بهتر در جادههای ناهموار از نو طراحی شده است. جلوپنجره ماشین هم تغییر داده شده تا میزان ورودی هوا بیشتر شود. لندروور میگوید با همکاری شرکت گودیر (Goodyear)، لاستیکهای ویژهای برای اکتا طراحی کرده تا مطمئن شود ماشین چه روی جاده آسفالت و چه در مسیر ناهموار بهترین کارآیی را داشته باشد.
اتاق لندروور دیفندر اکتا
قرار است دو سری از اکتا تولید شود. سری اول لوکستر است و با قیمت پایه ۱۶۰ هزار و ۸۰۰ پوند (۲۰۵ هزار دلار) فقط سال اول تولید میشود. از سال بعد قیمت پایه ماشین به ۱۴۵ هزار و ۳۰۰ پوند (۱۸۶ هزار دلار) کاهش خواهد یافت.
جگوار-لندروور که به تازگی نامش را به JLR تغییر داده، قصد دارد سودش را با عرضه مدلهای لوکستر و گرانتر افزایش دهد. این کارخانه میگوید درآمدش در سال ۲۰۲۳ به لطف فروش مدلهای لوکستر رنجروور و لندروور ۲۵ درصد بیشتر شد و به ۲۹ میلیارد پوند (۳۷ میلیارد دلار) رسید.
بیانکا در سال ۲۰۲۲ یک کانسپت به نام اپوس ۱ نمایش داد
ساخت هنگکنگ
بیانکا، خودروساز نوپای چینی اعلام کرد با تاسیس دفتر مرکزی و کارخانهای در هنگکنگ اولین خودروساز این منطقه خواهد شد.
بیانکا در سال ۲۰۲۱ توسط مدیر سابق فولکسواگن در چین تاسیس شد. هدف این کارخانه تولید ماشینهای لوکس الکتریکی است که با محصولات کارخانههایی مثل بنز و بامو رقابت کند.
هنگکنگ یک دولت-شهر در جنوب چین است که سالها مستعمره بریتانیا بود. بریتانیا در سال ۱۹۹۷ کنترل هنگکنگ را به چین واگذار کرد و این منطقه اکنون به عنوان یک منطقه خودمختار بخشی از چین است.
کانسپت اپوس ۱ که بیانکا در سال ۲۰۲۲ نمایش داد
گروه خودروسازی رنو و کارخانه چینی دانگفنگ از جمله سرمایهگذاران بیانکا هستند. این شرکت در سال ۲۰۲۲ کانسپتی از اولین مدلش به نام «اپوس ۱» را نمایش داد. قرار است بخشهایی از ماشین در چین ساخته و برای مونتاژ نهایی به هنگکنگ فرستاده شود.
نام بیانکا از عبارت انگلیسی Beyond Cars گرفته شده و کارخانه ادعا میکند با سرمایهگذاری در تحقیقات قصد دارد راهحلهای نوینی در حمل و نقل ارائه دهد. این شرکت میگوید هدفش رسیدن به فروش صد هزار دستگاه ماشین در سال است و از سال ۲۰۲۵ به بعد سه تا پنج مدل به بازار عرضه خواهد کرد.
فولکسواگن با سرمایهگذاری در ریویان به دانش این شرکت در تولید نرمافزار دست پیدا میکند
سرمایهگذاری فولکس در ریویان
گروه خودروسازی فولکسواگن اعلام کرده که تا پنج میلیارد دلار در کارخانه ریویان سرمایهگذاری خواهد کرد. ریویان، خودروساز نوپای آمریکایی است که یک شاسیبلند و یک وانت الکتریکی میسازد و با این سرمایهگذاری قرار است دو کارخانه با هم فنآوریهای مربوط به ساخت خودروهای الکتریکی را توسعه دهند.
رقابت در ساخت ماشینهای الکتریکی در ماههای گذشته شدت گرفته و خودروسازان بزرگ مانند فولکسواگن تحت فشارند تا زودتر و با هزینه کمتر ماشینهای الکتریکی ارزان تولید کنند. فولکسواگن با سرمایهگذاری در ریویان به دانش این شرکت در ساخت نرمافزارهای لازم برای تولید ماشینهای الکتریکی دسترسی پیدا میکند.
از سوی دیگر، کاهش رشد فروش ماشینهای الکتریکی باعث شده خودروسازان نوپا مانند ریویان مانند قبل به سرمایه دسترسی نداشته باشند. سرمایهگذاری فولکسواگن به ریویان فرصت میدهد برنامههای خود برای تولید مدلهای جدیدش را اجرا کند.
سرمایهگذاری فولکسواگن به ریویان فرصت میدهد مدلهای جدید تولید کند
ریویان از زمان تاسیس در سال ۲۰۰۹ تا کنون زیانده بوده است. این شرکت در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ضرر کرد.
فولکسواگن قرار است ابتدا یک میلیارد دلار و تا سال ۲۰۲۶ چهار میلیارد دلار دیگر در ریویان سرمایهگذاری کند.
رسانههای آلمان پس از اعلام خبر همکاری دو کارخانه گمانهزنی کردند که ریویان و فولکسواگن در تولید خودرو هم با یکدیگر همکاری خواهند کرد، اما ریویان این گزارشها را تکذیب کرده است.
ریویان پیشبینی کرده که امسال ۵۷ هزار دستگاه ماشین بفروشد که تقریبا یک سوم فروش گروه فولکسواگن در هر هفته است.
به جز فولکسواگن، شرکت آمازون هم از سرمایهگذاران اصلی ریویان است.
مازراتی با طعم شراب
مازراتی به مناسب پنجاه ساله شدن یکی از شرابهای مشهور ایتالیا، یک مدل سفارشی تولید کرده است. از این ماشین فقط یک دستگاه ساخته شده و قرار است در یک حراجی فروخته شود.
شرابی که الهامبخش این ماشین سفارشی است «تیگنانلو» (Tignanello) نام دارد. این شراب را شرکت مارکزی آنتیونوری اولین بار در سال ۱۹۷۱ انداخت و در سال ۱۹۷۴ به بازار عرضه کرد. سابقه این شرابسازی که در ناحیه تاسکانی ایتالیا است به ۶۰۰ سال قبل برمیگردد و از نامهای مشهور شراب در جهان است.
مازراتی «تیگنانلو»
مازراتی «تیگنانلو»
ماشین توسط بخش خودروهای سفارشی مازراتی و براساس مدل گرنکابریو فولگوره ساخته شده است. مازراتی برای بدنه از رنگی ویژه استفاده کرده که میگوید با الهام از خاک تاکستان انتخاب شده است.
چوبی که برای تزیین اتاق استفاده شده هم الهام گرفته از چوب بشکههای شراب است. روکش صندلیها هم از چرمی است که از پسماندههای فرآیند شرابسازی ساخته میشود.
اتاق مازراتی «تیگنانلو»
اتاق مازراتی «تیگنانلو»
این مازراتی کاملا الکتریکی است و با هر بار شارژ میتواند ۴۴۷ کیلومتر حرکت کند. سه موتور الکتریکی ماشین در مجموع ۷۵۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. حداکثر سرعت گرنکابریو ۲۹۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۲.۸ ثانیه است.
ماشین سفارشی مازراتی قرار است هفته آینده در حراجی در ایالت کالیفرنیا فروخته شود و درآمد حاصل از فروش صرف امور خیریه خواهد شد.
منبع: بی بی سی