arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۷۵۰۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۱۳ تير ۱۴۰۳

تبلیغات دروغین در مقابله با تب دنگی/ نه مکمل تاثیر دارد نه روغن

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مصرف مکمل های غذایی را در پیشگیری یا بهبود علائم تب دنگی بی تاثیر دانست و نسبت به تبلیغات گمراه کننده در فضای مجازی هشدار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مصرف مکمل های غذایی را در پیشگیری یا بهبود علائم تب دنگی بی تاثیر دانست و نسبت به تبلیغات گمراه کننده در فضای مجازی هشدار داد.
احمد اسماعیل زاده، با توجه به تبلیغات صورت گرفته در فضای مجازی در خصوص فروش ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای پیشگیری از بیماری تب دنگی، گفت: هیچ‌گونه شواهد علمی متقن در مورد نقش مکمل‌های غذایی در پیشگیری و کنترل علائم بیماری تب دنگی تاکنون وجود نداشته و تبلیغات ارائه شده در این خصوص هیچ‌گونه وجهه علمی ندارد و مورد تأیید وزارت بهداشت نیست؛ لذا افراد جامعه نباید خودسرانه به مصرف مکمل‌های غذایی روی بیاورند.

وی افزود: مصرف مکمل‌های غذایی در افرادی که دچار کمبود مواد مغذی خاصی هستند، باید تحت نظر پزشک یا کارشناسان تغذیه صورت گیرد و مصرف بی رویه برخی از این مکمل‌ها می‌تواند برای سلامت انسان زیان آور باشد.

اسماعیل زاده تاکید کرد: هموطنان برای پیشگیری از بیماری تب دنگی به توصیه‌های متخصصان و کارشناسان وزارت بهداشت توجه کنند و اطلاعات صحیح را از کانال وزارت بهداشت دریافت کنند و به اطلاعات غلط و گمراه کننده فضاهای مجازی که در اغلب موارد دارای منافع مادی برای برخی افراد هستند، توجه نکنند.

وی خاطر نشان کرد: هموطنان فریب تبلیغات فضای مجازی در مورد مکمل‌های غذایی و نقش آنها در پیشگیری و یا درمان علائم بیماری تب دنگی توسط برخی افراد سودجو را نخورند.

اسماعیل زاده، استفاده از روغن‌های مختلف روی پوست را برای دور کردن پشه آئدس فاقد شواهد علمی مستند دانست و برخی تبلیغات صورت گرفته در این مورد را بی پایه و اساس عنوان کرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اضافه کرد: در فضای مجازی اخیراً تبلیغاتی در خصوص استفاده از روغن‌های مختلف مانند روغن نعناع، روغن میخک، روغن درخت چای یا اکالیپتوس بر روی پوست بدن به منظور دفع پشه آئدس، منتشر و در این تبلیغات ادعا شده که با این روش فرد از گزش این پشه در امان می‌ماند، در حالی که در هیچ منبع علمی مستنداتی برای اثربخشی این روغن‌ها وجود ندارد و هموطنان در این زمینه نیز مراقب باشند که فریب عطاری‌ها و افراد فاقد تحصیلات آکادمیک طب سنتی را نخورند.

اسماعیل زاده خاطر نشان کرد: به کارگیری هر عاملی در حفظ سلامت انسان، نیازمند مستندات علمی است و بدون وجود مستندات علمی نمی‌توان عامل یا ماده‌ای را برای سلامت تجویز کرد.

نظرات بینندگان