arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۱۳ تير ۱۴۰۳

مرتضی حاجی: پزشکیان گوش شنوایی برای شنیدن نظرات کارشناسی دارد

مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات گفت: آقای پزشکیان به لحاظ اصولی گوش شنوایی برای شنیدن نظرات کارشناسی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات گفت: آقای پزشکیان به لحاظ اصولی گوش شنوایی برای شنیدن نظرات کارشناسی دارد.

«مرتضی حاجی» وزیر آموزش و پرورش در دولت اصلاحات گفت: آنچه که برای آموزش و پرورش لازم است این است که آیا واقعا قصد اصلاح بنیادین و درست و حسابی در آموزش و پرورش داریم یا به یک رفرم ساده و معمولی اکتفا می‌کنیم. تغییرات مقطعی در آموزش و پرورش که به نظر من برای هر دولتی که به آینده ایران فکر می‌کند و نه فقط امروز ضروری‌ترین اقدام است و به دنبال منافع و دستاوردهایی که حال حاضر نشان دهد و به واقع دستاورد واقعی نیست اما نمایشی از دستاورد است، این یک کار روبنایی ظاهری است و می‌شود انجام داد و تا حدی ۱۰ الی ۱۵ درصد بهبودی در شرایط ایجاد کند.

وی ادامه داد: موضوعی که امیدوارم دکتر پزشکیان به آن بپردازد و به آن فکر کند، اصلاحات بنیادی‌تر در آموزش و پرورش است. این اصلاحات بنیادی‌تر یعنی اینکه ما حق انتخاب را برای خانواده‌ها، دانش‌آموزان و والدین آن‌ها به رسمیت بشناسیم. اینکه الان هر پدر و مادری مجبور است که فرزندش را در مدرسه‌ای ثبت‌نام کند که در خیابان نزدیک منزل‌شان باشد و اگر یک خیابان آن‌طرف‌تر باشد مجاز نیستند، این محدود کردن حق انتخاب مردم است. مردم باید بتوانند مدرسه‌ها را ارزیابی کرده و آن مدرسه‌ای را که فکر می‌کنند که عملکردش با شرایط فرهنگی، خانوادگی و نیازهای فرزندشان بیشتر تطبیق دارد را انتخاب کنند و بتوانند به راحتی فرزندشان را در آنجا ثبت‌نام کنند.

وزیر آموزش و پرورش در دولت اصلاحات گفت: برای اینکه این کار شدنی باشد، اعتقاد من بر این است که مدرسه باید به یک موسسه آموزشی تقریبا مستقل تبدیل شود. این تقریبا به این منظور است که یک تفاوتی بین مدرسه دولتی با مدرسه‌ای که خصوصی است واقعا وجود دارد به این ترتیب که پدر ومادرها از آن سرانه‌ای که برای هزینه تحصیل فرزندان کشور در قانون بودجه و یا سایر برنامه‌هایی که رییس‌جمهور دارد، برخوردار می‌شوند و مطابق با آن سرانه می‌توانند مدرسه مد نظر خودشان را انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: مدرسه برای اینکه تعداد بیشتری دانش‌آموز را جذب کند، خودش را مجبور می‌کند به لحاظ استاندارد آموزشی ارتقا پیدا کند یعنی کادر آموزشی، کادر مدیریتی و کادر خدماتی مدرسه خودشان را دائما در مسیر رشد قرار می‌دهند، چراکه اگر اینطور نباشد، مورد استقبال والدین قرار نمی‌گیرند. وقتی مورد استقبال والدین قرار نگیرند، درآمدشان که از همان سرانه دانش‌آموزی تامین می‌شود، کاهش پیدا می‌کند و تقریبا می‌توان گفت که به سمت سقوط و سراشیبی حرکت می‌کنند و چنین مدرسه‌ای ناگزیر تعطیل می‌شود.

حاجی تصریح کرد: طبیعی است که این موارد نیازمند بحث‌های کارشناسی زیادتری است و آقای پزشکیان یا هر شخص دیگری که تمایل به بهبود وضعیت آموزش و پرورش را داشته باشد باید این را بپذیرد که این بهبود در آموزش و پرورش بهبودی نیست که ظرف ۶ ماه الی یکسال جواب دهد و بشود در آمار گزارش عملکردها به این موارد اشاره کرد که ما به طور مثال این میزان بهبود در وضعیت تحصیلی فرزندان‌مان ایجاد شده است. این اصلاح در آموزش و پرورش یک کار دیربازده است و نتیجه آن حداقل سه الی چهار سال بعد قابل دیدن است.در واقع تغییر یک مقطع به مقطع دیگر است. به نظر می‌آید آنچه که کشور نیاز دارد صرف نظر از اینکه در ایام انتخابات هستیم و یا هر زمان دیگری، این است که بپذیریم مدرسه مسئولیت‌پذیر باشد و همچنین اولیاء دانش‌آموزان باید مسئولیت‌خواه و مطالبه‌گر باشند.

وی درباره دکتر پزشکیان گفت: ایشان به لحاظ اصولی گوش شنوایی برای شنیدن نظرات کارشناسی دارد منتها باید به این توجه داشته باشیم که آقای پزشکیان ورودش به رقابت انتخاباتی در یک غافلگیری انجام شده است، در واقع حادثه‌ای‌اتفاق افتاده و منجر به سقوط هلی‌کوپتر شده و تغییر دولت در یک زمان فشرده ۵۰ روزه تا برگزاری انتخابات و تعیین رییس‌جمهور جدید طبیعتا به هرکسی که در گذشته خودش را برای این کار آماده نکرده فرصت کافی نمی‌دهد که یک برنامه کامل و جامع تهیه کند و به علاوه براینکه ایشان تاکید دارند که یک برنامه مصوب قانونی وجود دارد و اگر قرار است برنامه‌ای اجرا شود، اولویت با آن برنامه است و البته اصلاحاتی را هم که لازم داشته باشد باید دولت اصلاحات را تنظیم کند و در مسیر تصمیم‌گیری درستش قرار دهد.

وزیر آموزش و پرورش در دولت اصلاحات گفت: من فکر می‌کنم اگر انشاءالله ایشان روز جمعه برنده قاطع انتخابات باشد این احتمال که بتوانیم با ایشان طرح مسئله کنیم و ایشان هم نگاه مثبتی به قضیه داشته باشد، وجود دارد.

نظرات بینندگان