arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۶۳۷۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۷ - ۱۰ تير ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۱۰ تیر ۱۴۰۳؛ از کشیده شدن انتخابات به دور دوم تا کاهش میزان مشارکت به زیر ۴۰ درصد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

انتخابات به دور دوم رفت
ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: با توجه به اینکه هیچ یک از نامزدها نتوانستند اکثریت آرا را کسب کنند، بنابراین انتخابات به دور دوم رفت   مطابق قانون، مرحله دوم انتخابات روز جمعه ۱۵ تیرماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد. محسن اسلامی اظهار کرد:  ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه شمارش شده است که شامل ۴۸۲ شهرستان می‌شود. وی افزود: ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵رای شمارش شده است و ترتیب آرا به شرح زیر است: * مسعود پزشکیان:  ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رای * سعید جلیلی: ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸رای * محمدباقر قالیباف: ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰رای * مصطفی پورمحمدی: ۲۰۶ هزار و ۳۹۷رای

میزان مشارکت در انتخابات ۳۹.۹ درصد / آرای باطله ۴.۳ درصد
بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، کل آرای اخذشده در انتخابات ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای بوده است. رئیس ستاد انتخابات کشور روز گذشته اعلام کرده بود که ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن هستند. بر این اساس، ۳۹.۹ درصد واجدان شرایط، در انتخابات شرکت کرده اند. همچنین میزان آرای باطله یک میلیون و ۵۶ هزار و ۱۵۹ رای اعلام شده است که معادل ۴.۳ درصد آرای ماخوذه است.

تاریخ مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات
با مشخص شدن جدول تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری دوشنبه ۱۱ تیر از ساعت ۲۱:۳۰ مناظره اول و سه‌شنبه ۱۲ تیر از ساعت ۲۱:۳۰ مناظره دوم بین دو نامزد راه‌یافته به دور دوم برگزار خواهد شد.‌ 

ظریف: ما در برابر یک جهان فرصت سوزی یک جهان توهم هستیم
 ظریف در جمع فعالین ستادی دکتر پزشکیان گفت که  ما در برابر یک جهان فرصت سوزی  یک جهان توهم هستیم. ما امروز انتخابی کاملا روشن داریم. اگر  تحریم بود رقیب دکتر پزشکیان مسئول آن بود، اگر ناملایمات و مخالفت با اف ای تی اف  و برجام بود هرچه بود ایشان سرمدار مخالفت با آن بود. 

قالیباف: همه تلاش کنیم جلیلی رئیس جمهور شود
در بیانیه قالیباف در حمایت از سعید جلیلی آمده: لازم است تاکید کنم راه هنوز پایان نیافته است و علی رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما بدلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود می‌خواهم که کمک کنند  تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ما است، به عرصه قدرت باز نگردند لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند.  

واکنش رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان به بیانیه قالیباف
عبدالعلی زاده رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در نشست خبری در پاسخ به سؤالی در خصوص بیانیه قالیباف در حمایت از جلیلی و اینکه در این بیانیه آمده است نگذاریم اصلاح‌طلبان بر سر کار بیایند گفت: این راه و رسم اداره کشور نیست. تو چه کاره‌ای که نگذاری؟ وقتی مردم حق انتخاب دارند، تو یک رأی هستی. نمی‌گذارم، به معنای گردن کلفتی و توهین به مردم است.   

مسئولیت تراژیک فراری ها از انتخابات در دور دوم
زیدآبادی نوشت: این "دور دوم" چه مسئولیت ناخواسته، سنگین، هولناک و تراژیکی به دوش آن دسته از منتقدان وضع موجود گذاشت که به انحاء مختلف از زیر بار حضور در انتخابات فراری بودند.

عباس آخوندی: هنوز هم برترین راه، صندوق رای است
عباس آخوندی در مطلبی در کانال تلگرامی خود نوشت: تجربه‌ی ملت‌ها نشان داده‌است که قاعده، استفاده حداکثری از حقوق سیاسی است. تحریم استثنا است؛ لذا به سهم خود از تمام ملت درخواست می‌کنم که در جهت تامین حقوق سیاسی خود از مجرای قانون اقدام کنند. هنوز هم برترین راه، صندوق رای است. 

پزشکیان: چه آنان که آمدند و چه آنان که نیامدند پاره‌های تن ایران عزیزند
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه ای اعلام کرد: گامی دیگر تا انتخاب نهایی مانده است. مشارکت مؤثر شما در میدان انتخابات مرحله دوم، این گام دوم را استوار می‌کند و پس‌ازآن گام بلندی دیگر با هم بازهم برای ایران. همه آنان که آمدند و آگاهانه دست به انتخاب زدند، چه به من رای دادند، چه به رقیبان من، فرصتی نو برای شنیدن صداهای‌شان و دیدن توانایی‌های‌شان آفریدند.  همه آنان که نیامدند و همچنان در تردید از اثربخشی رأیشان ماندند، هر دو پاره‌های تن ایران عزیزند و دل در گرو تحقق عدالت و آزادی و پیشرفت برای ایران دارند و ایران را از آن همه ایرانیان می‌دانند.

کسانی که در انتخابات ۸ تیر شرکت نکردند، می‌توانند در دور دوم رای دهند
با کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به مرحله دوم؛ سوالی که در ذهن برخی ایجاد شده این است که آیا کسانی که دور اول انتخابات شرکت نکرده‌اند می‌توانند در دور دوم به نامزد مورد نظر خود رای دهند یا خیر؟ پاسخ این سوال را باید در ماده ۲۹ قانون انتخابات کشور جستجو کرد. در این ماده آمده است که کسانی که در انتخابات ۸ تیر شرکت نکردند، می‌توانند در دور دوم رای دهند.

عصر روز رای گیری؛ پزشکیان همراه با نوه اش به کوه رفت
مسعود پزشکیان، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عصر روز رای گیری؛ همراه با نوه اش به کوه رفت. 

 

نظرات بینندگان