arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۰۳ تير ۱۴۰۳

بیوگرافی و زندگینامه واکین فینیکس/ از این بازیگر چه می ‌دانیم؟

واکین فینیکس تهیه کننده، کارگردان و بازیگر آمریکایی متولد بیست و هشتم اکتبر ۱۹۷۴ در پورتو ریکو است. فینیکس برای بازی در فیلم جوکر برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اصلی شد. او تاکنون موفق به کسب جوایز گرمی و گلدن گلوب شده و همچنین سه بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام : واکین رافائل فینیکس- Joaquin Rafael Phoenix

متولد : 28 اکتبر سال 1974- پورتوریکو

پیشه : تهیه کننده، بازیگر و فعال اجتماعی

همسر : رونی مارا (Rooney Mara)

قد واکین فینیکس: 1.73 سانتی‌متر

پیج اینستاگرام واکین فینیکس: این بازیگر از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کند.

 

 

بیوگرافی 

واکین رافائل فینیکس (Joaquin Rafael Phoenix) بازیگر اهل آمریکا است که در پورتوریکو به دنیا آمده است. او تهیه کننده، بازیگر و فعال اجتماعی متولد 28 اکتبر سال 1974 برابر با 6 آبان سال 1353 از پدر و مادر آمریکایی است. او یک برادر و سه خواهر دارد و خودش فرزند سوم خانواده است که تمام برادر و خواهرانش هم تجربه بازیگری دارد. او یک خواهر ناتنی از ازدواج قبلی پدرش دارد.

پدرش جان لی باتم اهل آمریکا است و ریشه های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی دارد. مادرش آرلین متولد نیویورک است و والدین او اهل مجارستان و روسیه بودند. پدر و مادر فینیکس در سال 1969 با هم ازدواج کردند. آنها نام فامیلی خود را به Phoenix تغییر دادند. فینکس به معنای ققنوس است که پرنده ای افسانه ای است که از خاکستر متولد می شود و نماد شروع جدید است.

واکین فینیکس

 

ورود به دنیای بازیگری و شروع

برای پول درآوردن و تهیه کردن غذا، بچه های خانواده فینیکس در خیابان با استفاده از استعدادهای مختلفی مانند خوانندگی و نوازندگی اجرا داشتند. مادرش به عنوان منشی و پدرش هم باغبانی می کرد. فینیکس و خواهر و برادرانش توسط یک آژانس بازیگری کودکان در هالیوود کشف شدند. هر 5 کودک مشغول بازیگری، بیشتر در تبلیغات تلویزیونی شدند.

 

نخستین سریال

در سن 8 سالگی واکین نخستین تجربه بازیگری اش را با برادرش ریور در سریال Seven Brides for Seven Brothers به دست آورد. او نخستین نقش اصلی اش را در سریال ABC Afterschool Special بازی کرد. در سال 1984 او به عنوان بازیگر مهمان با خواهرش سامر در سریال Murder, She Wrote  حضور پیدا کرد.

 

نخستین فیلم

نخستین فیلم او در سال 1986 به نام SpaceCamp بود. در سال 1987 در گروه بازیگران اصلی فیلم Russkies قرار گرفت. این فیلم که توسط منتقدین تحسین شد و 126 میلیون دلار در جهان فروش داشت. او برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر جوان شد.

 

کناره گیری از بازیگری

پس از اینکه فینیکس به عنوان یک بازیگر کودک شناخته شد تصمیم گرفت که با پدرش به مکزیک و آمریکای جنوبی سفر کند. در سال 1993 و سه روز پس از تولد 19 سالگی واکین، برادرش ریور به دلیل مصرف زیاد مواد مخدر فوت کرد. در آن زمان واکین اعلام کرد که دیگر بازی نمی کند و یک سال دیده نشد.

واکین فینیکس

 

بازگشت به دنیای بازیگری و موفقیت

وقتی که به دنیای بازیگری برگشت بیشتر در نقش های مکمل منفی بازی کرد. در سال 1995 در فیلم To Die Forنقش مردی آشفته را بازی کرد. این مرد توسط زنی با بازی نیکول کیدمن فریفته شده بود تا آدمکشی کند. این فیلم هم از نظر تجازی و هم از دید منتقدان موفقیت بزرگی بود.

 

 

واکین فینیکس

 

بازی در فیلم گلادیاتور

در سال 2000 واکین فینیکس در فیلم به یادماندنی Gladiator به کارگردانی ریدلی اسکات (Ridley Scott) بازی کرد. این فیلم تبدیل به موفقیتی عظیم از نظر تجاری و منتقدان شد. فیلم گلادیاتور که یکی از بهترین فیلم‌های سال 2000 به حساب می‌آید، 457 میلیون دلار فروش کرد. این فیلم جایزه بهترین فیلم را در مراسم اسکار دریافت کرد. فینیکس برای بازی در فیلم گلادیاتور، نامزد دریافت جایزه در مراسم‌های گلدن گلوب، بفتا و اسکار شد.

 

بازی در فیلم جوکر و موفقیت این فیلم

و بالاخره در سال 2019 واکین فینیکس در فیلم تحسین شده Joker به کارگردانی تاد فیلیپز (Todd Phillips) بازی کرد. فیلم سینمایی جوکر برای اولین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز پخش شد و جایزه شیر طلایی را گرفت. بازی فینیکس در فیلم جوکر مورد توجه منتقدان در سرتاسر جهان قرار گرفته است. 

 

برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مرد 2020

واکین فینیکس بازیگر فیلم جوکر، به عنوان برنده اسکار بهترین بازیگر مرد در سال ۲۰۲۰ معرفی شد.

واکین فینیکس

 

گیاه خواری

یک بار سر عکاسی برای برند پرادا، او از پوشیدن یک جفت کفش خودداری کرد. چرا که آن کفش از جنس چرم طبیعی بود. او یک گیاه‌خوار سرسخت است و هیچ لباسی که با پوست حیوانات درست شده باشد را نمی‌پوشد. برای فیلم‌های Gladiator، Quills و Walk the Line او درخواست کرد که لباس‌هایش از جنس مواد مصنوعی باشند.

زخم صورت واکین فینیکس

برخلاف تصور عموم، زخمی که روی لب فینیکس است در اثر عمل ترمیم لب شکافته به وجود نیامده است. این زخم به صورت مادرزادی بر روی لب او وجود داشته است. فینیکس در مصاحبه‌هایش گفته زمانی که مادرش او را باردار بوده یک روز درد شدیدی را احساس می‌کند. و به همین دلیل او با این زخم به دنیا آمده است.

واکین فینیکس

واکین و همسرش

قرارهای عاشقانه فینیکس و همکارش رونی مارا (Rooney Mara)  در سال ۲۰۱۶ آغاز شد. در ژوئیه سال ۲۰۱۹ تایید شد که این زوج با هم نامزد شده اند.

 

نظرات بینندگان