arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۳۰۲۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۸ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۲۹ خرداد ۱۴۰۳؛ از مناظره اول نامزد‌های ریاست جمهوری تا تشبیه انتخابات به تنگه احد توسط رئیس ستاد قالیباف

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

پورمحمدی: به سفارت حمله می کنند و مشکل تحریم را افزون می کنند
حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی در واکنش به اظهارات زاکانی مبنی بر اینکه «واقعا مشکل اقتصادی ایران، تحریم‌های امریکا نیست» گفت: فعالین اقتصادی چگونه می‌خواهند عمل کنند در صورتی که از آن طرف به یک سفارتخانه حمله می‌شود و کلی تبعات سیاسی بر کشور تحمیل می‌شود و مشکل تحریم را افزون میکنند همچنین حوادث اوکراین و تایوان اتفاق می‌افتد و ما هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم اما از مزیت‌های آن بهره‌برداری نمی‌کنیم و سود نمی‌بریم و نمی‌توانیم فرصت‌ها را شکار کنیم، لذا چگونه می‌خواهیم بدون فرصت شناسی از مسائل بین‌المللی مشکلات را حل کنیم. 

پزشکیان: مگر قرار نبود یک میلیون خانه بسازند، با یک میلیون تومان، شغل ایجاد کنند و در سه روز مشکل بورس را حل کنند؟
پزشکیان در مناظره اول نامزدها خطاب به قاضی زاده هاشمی بیان کرد: مگر قرار نبود یک میلیون مسکن درست کنیم؟ بیش از ۳۰۰ هزار مسکن ساخته نشد. مگر نگفتند با یک میلیون تومان شغل ایجاد کنند چرا نشد؟ نمی‌خواهم وارد آن قصه‌ها شوم. در آن جمع یکی گفت با یک میلیون، شغل ایجاد می‌کند، این توهین به شعور آدم بود. مگر قاضی زاده نمی گفت در سه روز مشکل بورس را حل می کنم؛ پس چه شد؟  شعار بود. 

زاکانی به پزشکیان توهین کرد؟
زاکانی گفت: آقای پزشکیان نکات کلی مطرح کردند و همه چیز را به همه چیز گره زدند و تهش گفتند نمیتوانیم. تعجب کردم چطور نامزد رئیس جمهوری شدند! 

تشبیه انتخابات به تنگه احد توسط رئیس ستاد قالیباف
رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف گفت: ما باید در جبهه انقلاب قبل از هشت تیر به کاندیدای واحد برسیم. ما از همین جا و در ستاد انتخاباتی آقای قالیباف اعلام می کنیم از مرز اخلاق خارج نمی شویم. وی تاکید کرد: نکند ما این ده روز کم بگذاریم و فکر کنیم اردوگاه انقلاب برنده شده  است من به تجربه می گویم کار را جدی بگیرید فکر نکنید پیروز شده اید و تنگه احد را رها کنید ده روز مجاهدت و چالش باعث می شود حسرت چهار سال را نخورید.

حمله رئیس ستاد جلیلی به قالیباف؟
منصوری رئیس ستاد جلیلی در کنایه ای که احتمالا منظورش قالیباف بوده گفت: از آقای جلیلی حمایت می‌کنیم، چون آقای جلیلی را یک سرباز واقعی ایران، انقلاب و رهبری می‌دانم. نمی‌شود یکی در خلوتش طور دیگر زندگی کند و در جامعه طور دیگر عمل کند و ادعای انقلابی بودن بکند. 

ریزش دوباره دیواره معدن شازند
دیواره معدن شازند که دو روز پیش ریزش کرده بود، روز گذشته دوباره دچار ریزش شد. چهار نفر شامل دو راننده کمپرسی و دو راننده بیل مکانیکی که در محل حادثه مشغول فعالیت بوده‌اند که زیر آوار ریزش کوه حبس شدند که با تلاش نیرو‌های امدادی جمعیت هلال احمر پیکر یکی نفر از محبوسان از زیر آوار پیدا شد، اما ۳ نفر همچنان زیر آوار بودند که تلاش نیرو‌های امدادی و عملیاتی جمعیت هلال احمر برای یافتن سایر محبوسان همچنان ادامه دارد.

گروسی: با وجود نزدیک شدن به احیای برجام، به دلایلی که برای من روشن نیست به جایی نرسیدند
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تلاش‌هایی اینجا در وین برای احیای آن (برجام) بوده اما متاسفانه با وجود نزدیک شدن به موفقیت، به دلایلی که برای من روشن نیست زیرا مستقیم در این روند نبودم، به جایی نرسیدند. جای تعجب نیست که آمریکا و ایران یکدیگر را به خاطر این شکست مقصر می‌دانند». 

زیدآبادی: مناظرهٔ نامزد‌ها در مجموع بی‌رمق و فاقد اهمیت بود
احمد زیدآبادی نوشت: مناظرهٔ نامزدها در مجموع بی‌رمق و فاقد اهمیت لازم بود. علی‌رضا زاکانی کوشید تا مناظره را به صورت تریبونی برای دفاع یکجانبه از کارنامهٔ خود در شهرداری تهران در آورد. تناقضات گفتار او اما خارج از حد تصور بود. او از یک طرف دولت مرحوم رئیسی را در همهٔ زمینه‌ها موفق جلوه می‌داد ولی از طرف دیگر، با برشمردن مشکلات گریبان‌گیر مردم، عملاً دولت آن مرحوم را  در حل مشکلات کشور کاملاً شکست‌خورده و ناکارآمد معرفی می‌کرد. 

پاشینیان: در صورت توافق با آذربایجان درباره مبادله اراضی همه‌پرسی نیاز است
نخست وزیر ارمنستان در توضیح درباره این همه‌پرسی در یک نشست با ساکنان روستای «شینوهایر» بیان کرد: «ما باید سرحدات را تعیین کنیم. هر جایی که ما پیشروی‌ کرده‌ایم باید از آن عقب‌نشینی کنیم و هر جایی که آنها پیشروی کرده‌اند باید از آن عقب‌نشینی کنند. لازم است خطوط مرزی تعیین شوند.در برخی حوزه‌ها احتمالا این بحث پیش می‌آید که ما ۱۰۰ متر مربع را واگذار کنیم و ۱۰۰ متر مربع را از جمهوری آذربایجان دریافت کنیم. اما ما تنها خودمان نمی‌توانیم چنین کاری کنیم. اگر این موضوع مطرح شود ما باید یک همه‌پرسی برگزار کنیم و شما باید خودتان تصمیم بگیرید آیا آن را می‌خواهید یا نمی‌خواهید.» 

حمله یک مهاجر افغان به مردم جوادیه
سرهنگ بابک نمک شناس رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران بزرگ گفت: فردى از اتباع کشور بیگانه بامداد دیروز یکشنبه بدلیل مصرف مواد روانگردان دچار توهم شده بود و با سنگ شیشه منزل  برخی همسایگان را شکست.  به گفته وی او وقتی که با اعتراض اهالی محله رو به رو شد با سلاح سرد به چند نفر حمله کرد و دو نفر را مورد اصابت چاقو قرار داد‌. تلاش برای دستگیری فرد خاطی بدلیل مقاومت در برابر پلیس به نتیجه نرسید و فرد قصد حمله به ماموران را داشت لذا ماموران انتظامی برای متوقف کردن او با رعایت قانون بکارگیری سلاح، اقدام به شلیک گلوله به پای مجرم کرده و او را زمین‌گیر سپس دستگیر کردند.

نظرات بینندگان