arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۲ خرداد ۱۳۸۰: از عصبانیت محتشمی و قهر بهزاد نبوی تا ماجرای عبدالله نوری و کرباسچی

خاطرات هاشمی رفسنجانی: آقايان [اسحاق] جهانگيرى، [حسین] مرعشى و على هاشمى آمدند و براى اصلاح حكم محكوميت آقاى [عبدالله] نورى و حكم انفصال از خدمت آقاى [غلامحسین] كرباسچى استمداد كردند كه بتواند در كابينه آقاى خاتمى باشد.گفتند، آقاى [علی‌اکبر] محتشمى كه در نامزدى نايب‌ریيس ‌مجلس شكست خورده، عصبانى است و سخنرانى بدى كرده. با همكارى [حزب] كارگزاران [سازندگی] و [جبهه] مشاركت، اين وضع پيش آمده و بهزاد نبوى هم قهركرده و نامزد نشده است.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
 ۲۲ خرداد ۱۳۸۰: آقايان [علی] وكيلى، [رییس پژوهشگاه صنعت نفت] و [احمدرضا] جلالى‌نایينى آمدند. آقاى جلالى از دانشمندان است و بيش از ده سال با سازمان ملل براى برنامه توسعه جهان‌سوم همكارى داشته است.گفت، نظر او و همفكران او در خارج و داخل، اين است كه دوران سازندگى در دولت شما، در تاريخ ايران بى‌نظير است و برنامه‌اى تنظيم كرده بودند كه تلاش كنند، فكر سازندگى دوباره احيا شود و بنيادى تأسيس‌كرده‌اند. 
 
آقاى [یونس] موسوى، نماينده سابق آبادان آمد و ازكُندشدن پيشرفت آبادان و خرمشهر بعد از دوران سازندگى گفت و براى جبران وضع نامناسب آن مشورت كرد.آقاى مهندس [محمد] هويدا آمد.از وضع سياسى و اقتصادى و ادارى و امنيتى كشور ابراز نگرانى‌كرد و گفت، رهبرى بايد بداند كه اينها كه در انتخابات حضور پيدا كردند، به خاطر دستور ايشان نبوده و بلكه برخلاف نظر ايشان رأى داده‌اند.از موفقيت‌هاى علمى دو پسرش- امير و حميد- كه در آمريكا هستند، گفت.  
 
پظهر با محسن، همراه ناهاركارى، دربارة امور دفتر و خودمان صحبت كرديم. عصر، [آقای بوعبدالله غلام‌الله]، وزير امور دينى و اوقاف الجزاير آمد. به قم رفته و تحت‌تأثير برنامه‌ها و مدارس وكتابخانه‌هاى قم قرار گرفته بود. از خطبه‌هاى جمعه و سخنرانى‌ام در مراسم افتتاح هفته وحدت تمجيدكرد و جواب سئوالاتم را در مورد وضع بربرها و صوفى‌ها و درگيرى‌هاى الجزاير داد و از برنامه آقاى بوتفليقه، [رییس‌جمهور الجزایر] تمجيد كرد. خودش از مشايخ صوفيه است.  
 
آقايان [اسحاق] جهانگيرى، [حسین] مرعشى و على هاشمى آمدند و براى اصلاح حكم محكوميت آقاى [عبدالله] نورى و حكم انفصال از خدمت آقاى [غلامحسین] كرباسچى استمداد كردند كه بتواند در كابينه آقاى خاتمى باشد.گفتند، آقاى [علی‌اکبر] محتشمى كه در نامزدى نايب‌ریيس ‌مجلس شكست خورده، عصبانى است و سخنرانى بدى كرده. با همكارى [حزب] كارگزاران [سازندگی] و [جبهه] مشاركت، اين وضع پيش آمده و بهزاد نبوى هم قهركرده و نامزد نشده است.  
 
شب، میهمان رهبرى بودم. گفتند، جمعه شب در حالى كه وزارت كشور، گزارش‌كتبى تعداد آرا را داده بود، شوراى نگهبان مى‌گفت، تعداد چهار ميليون كمتر است؛گويا وارد كامپيوترشان نشده بوده و هنوز هم مى‌گويند، صدها هزار رأى كمتر است و احتمال تقلب وجود دارد، ولى سندى نداريم. 
 
گفتند، ديشب به آقاى خاتمى گفته‌اند كه بايد در اين دوره، براى متدین‌كردن مردم و جلوگيرى از بى‌بندوبارى، جلوگيرى از هيجان‌هاى سياسى و نيز اشتغال، كم‌كردن فاصله طبقاتي فقير و غنى و نوسازى صنايع، كنارزدن افراد ناباب از تصميم‌گيرى‌ها و مشاورت اقدام نمايد. از مصوبه مجلس در خصوص سرمايه‌گذارى خارجى انتقاد داشتند وگفتند، شوراى نگهبان رد مى‌كند و نيز موافق طرح تحقيق و تفحص از صداوسيما نيستندكه بناست در مجلس مطرح شود.
نظرات بینندگان