arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۹۹۹۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۶ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۱۹ خرداد ۱۴۰۳؛ از معرفی ۳ کاندیدای رسمی جبهه اصلاحات تا نامه اعضای هیات دولت به شورای نگهبان برای تاییدصلاحیت وزیر ارشاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

نامه اعضای هیات دولت به شورای نگهبان برای تاییدصلاحیت اسماعیلی
اعضای هیات دولت و مدیرانِ ارشدِ دولت سیزدهم، نامه‌ای به شورای نگهبان برای اثبات توان مدیریت و رجل بودن "محمدمهدی اسماعیلی" نوشتند.  امضای افرادی چون، محسن منصوری (معاون اجرایی)، میثم لطفی (رئیس سازمان امور استخدامی)، علی باقری (سرپرست وزارت خارجه)، انسیه خزعلی (معاون امور زنان)، جواد اوجی (وزیر نفت)، محمدعلی نیکبخت (وزیر کشاورزی)، عیسی زارع پور (وزیر ارتباطات)، علی بهادری جهرمی (سخنگوی دولت)، علی‌اکبر محرابیان (وزیر نیرو)، علی سلاجقه (رئیس سازمان محیط زیست) و عباس علی آبادی (وزیر صمت) در آن به چشم می‌خورد.

خشم خبرگزاری دولت از افشای نامه به شورای نگهبان برای تایید صلاحیت اسماعیلی
ایرنا به نقل از یک منبع آگاه نوشت: این نامه یک شهادت نامه شرعی برای اعضای محترم شورای نگهبان مبنی بر تایید صلاحیت‌های یکی از نامزد‌های انتخاباتی است و صرفا برای ارائه به اعضا تنظیم شده و بنایی بر انتشار رسانه‌ای آن وجود نداشته است. او از پیگیری قضایی موضوع انتشار «غیرقانونی» این نامه خبر داد و با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در نفی لجن‌پراکنی در فضای انتخاباتی گفت: انتظار این است که تحرکات چهره‌های سابقه‌دار و پرونده‌دار امنیتی و قضایی که این روزها در تخریب نامزدها فعال شده‌اند نیز در دستور کار قرار بگیرد.

ورود شورای شهر به ماجرای واگذاری زمین ۳۰ هزار متری توسط شهرداری تهران به یک شرکت هواپیمایی
«علی اصغر قائمی» عضو شورای شهر تهران در واکنش به خبر منتشر شده از سوی سید جعفر تشکری هاشمی یکی دیگر از اعضای شورای شهر مبنی براینکه «شهرداری تهران با شرکت هواپیمایی ماهان بر سر یک زمین ۳۰ هزار متری به توافق رسیده، اما شورای شهر از آن بی اطلاع است»، گفت: این موضوع در صحن شورا یکبار به صورت کلی از سوی اعضا مطرح و قرار شد اعضای شورای شهر در کمیسیون‌های شهرسازی و معماری، بودجه و همچنین کمیسیون عمران این موضوع را بررسی کنند و تحقیقات اولیه در این خصوص را انجام دهند.  وی با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات دقیقی در این موضوع ندارم، ادامه داد: یکی از اعضای شورا این موضوع را مطرح کرد و به دستور آقای چمران قرار شد بررسی‌هایی در این زمینه صورت بگیرد.

اظهارات امام جمعه اهواز در حمایت از یک جریان انتخاباتی
موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز بیان کرد: نیرو‌های انقلابی در انتخابات منسجم شوند و روی یک گزینه توانمند اجماع کنند تا هم‌موجب سرگردانی مردم نشوند و هم اتفاقات سال‌های ۹۲ و ۹۶ تکرار نشود.

منظور: از بین ۵ کاندیدای عضو دولت، فقط یک نفر باقی خواهد ماند
داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: از بین ۵ کاندیدای عضو دولت در رقابت نهایی فقط یک نفر حضور خواهد داشت.

پالس سخنگوی شورای نگهبان درمورد احتمال ردصلاحیت وزرا
سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: ممکن است یک نفر وزیر خوب باشد و در حوزه وزارت خود نیز خوب عمل کند، ولی همین آدم نتواند کشور را اداه کند و یا حتی یک وزارت خانه دیگر؛ لذا این حاکی از این است که هرجایگاهی شرایط خودش را دارد. معنایش این نیست که آن شخص لزوما مشکلی داشته که احراز صلاحیت نشده.

معرفی ۳ کاندیدای رسمی جبهه اصلاحات
سخنگوی جبهه اصلاحات در توئیتی نوشت: در نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران به ترتیب حروف الفبا آقایان: عباس آخوندی، مسعود پزشکیان و اسحاق جهانگیری حائز دو سوم آراء بعنوان کاندیدا‌های معرفی شده از سوی جبهه اصلاحات ایران شدند. همچنین خانم حمیده زرآبادی حائز بیش از نصف آرا مجمع عمومی شد

تسنیم: هدف شورای حکام سخت کردن انتخاب مجدد رئیسی بود 
تسنیم نوشت: قرار بود شورای حکام آژانس بین المللی اتمی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ این بیانیه را صادر کند تا بتوانند با هراس افکنی در جامعه و ترساندن مردم از سایه جنگ و تحریم مسیر را برای انتخاب مجدد شهید رئیسی سخت کنند.

توضیحات چمران درباره مرخصی زاکانی در ایام تبلیغات 
مهدی چمران در پاسخ به این که با توجه به کاندیداتوری زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری، آیا شهرداری تهران باید مرخصی بگیرد یا نه؟ گفت: قاعدتا چون مواقع تبلیعات، کاندیداها عموما وقت  زیادی می‌گذارند؛  تا کنون در دو مورد گذشته هم شهرداران مرخصی گرفتند تا راحت‌تر و بدون دردسر به کارها بپردازند اما این امر بستگی به گزینش شورای نگهبان دارد و این تعیین کننده است.

علم الهدی: مصباح یزدی گفت با مناظره ما، احسان طبری مسلمان 
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: خدا رحمت کند مرحوم علامه مصباح یزدی را، ایشان می فرمود همان زمان پیروزی انقلاب که ما با مارکسیست ها و به خصوص احسان طبری مناظره می کردیم، نتیجه مباحثات ما خیلی مؤثر واقع شد تا جایی که احسان طبری خودش مسلمان شد و کتاب «کجراهه» را در وصف مارکسیسم نوشت که این جریان را به طور کامل در منطقه شکست داد.

تایید امکان تایید صلاحیت افراد ردشده
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی که آیا امکان دارد اگر کسی در دور قبل انتخابات، احراز صلاحیت شده یا نشده باشد این دوره تغییر کند؟ گفت: ممکن است ابهاماتی وجود داشته باشد که الان برطرف شده باشد یا ترکیب اعضای شورای نگهبان تغییر کرده باشد.

میثاق‌نامه نامزد‌های جبهه اصلاحات: به نفع نامزد منتخب کناره‌گیری می کنیم
میثاق‌نامه ۶ ماده‌ای جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۳ برای کاندیدا‌ها منتشر شد. در بخشی از مواد این میثاق نامه آمده است: در صورتیکه نامزد منتخب جبهه اصلاحات براساس سازوکار‌های تعیین شده فرد دیگری بود، رسماً کناره‌گیری از رقابت انتخاباتی و حمایت خود را به نفع نامزد منتخب اعلام نمایم. 

 

نظرات بینندگان