arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۷۰۲۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۲ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳

جهان خودرو؛ رونمایی از ماشین‌های سفارشی روباز بنز و ب‌ام‌و

ب‌ام‌و در جشنواره خودرو‌های کلاسیک ویلا د استه (Villa d'Este) در ایتالیا کانسپتی از یک ماشین روباز رونمایی کرد. این ماشین لوکس براساس سری ۸ کارخانه ساخته شده و رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند که ب‌ام‌و قصد دارد آن را در تعدادی محدود تولید کند. جشنواره خودرو‌های کلاسیک ویلا د استه هر سال در عمارتی به همین نام در نزدیکی شهر رم برگزار می‌شود و از جمله گردهمایی‌های مهم در تقویم صنعت خودرو است. ب‌ام‌و حامی مالی این جشنواره است و در آن جا کانسپت‌هایی با الهام از مدل‌های کلاسیک خود رونمایی می‌کند. نام کانسپت امسال ب‌ام‌و «اسکای تاپ‌» است. ماشین روی شاسی مدل روباز سری ۸ ساخته شده، اما ظاهرش کاملا متفاوت است. ب‌ام‌و می‌گوید اتاق را با الهام از دو مدل Z8 و 503 طراحی کرده که هر دو از ماشین‌های روباز مشهور کارخانه هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو: کانسپت بسیار لوکس ب‌ام‌و که شاید تولید شود، ماشین سفارشی بنز که فقط به کلکسیونرها فروخته می‌شود، شاسی‌بلند جدید الکتریکی کیا و اتهام به سه خودروساز برای همکاری با کارخانه‌هایی که از نیروی کار اجباری در چین استفاده می‌کنند.
 
ب‌ام‌و اسکای تاپ
 
ب‌ام‌و در جشنواره خودروهای کلاسیک ویلا د استه (Villa d'Este) در ایتالیا کانسپتی از یک ماشین روباز رونمایی کرد. این ماشین لوکس براساس سری ۸ کارخانه ساخته شده و رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند که ب‌ام‌و قصد دارد آن را در تعدادی محدود تولید کند.
 
جشنواره خودروهای کلاسیک ویلا د استه هر سال در عمارتی به همین نام در نزدیکی شهر رم برگزار می‌شود و از جمله گردهمایی‌های مهم در تقویم صنعت خودرو است. ب‌ام‌و حامی مالی این جشنواره است و در آن جا کانسپت‌هایی با الهام از مدل‌های کلاسیک خود رونمایی می‌کند.
 
جهان خودرو؛ رونمایی از ماشین‌های سفارشی روباز بنز و ب‌ام‌وچراغ‌های کانسپت اسکای تاپ باریک و کشیده است
 
جهان خودرو؛ رونمایی از ماشین‌های سفارشی روباز بنز و ب‌ام‌واتاق ماشین کاملا با چرم روکش شده است
 
نام کانسپت امسال ب‌ام‌و «اسکای تاپ‌» است. ماشین روی شاسی مدل روباز سری ۸ ساخته شده، اما ظاهرش کاملا متفاوت است. ب‌ام‌و می‌گوید اتاق را با الهام از دو مدل Z8 و 503 طراحی کرده که هر دو از ماشین‌های روباز مشهور کارخانه هستند.
 
طراحان ب‌ام‌و جلوپنجره جدیدی برای ماشین طراحی کرده‌اند. چراغ‌های جلو و عقب هم خط باریکی است که در امتداد جلو و عقب ماشین کشیده شده و چهره‌ای متفاوت از مدل‌های کنونی ب‌ام‌و به اسکای ‌تاپ داده است.
 
جهان خودرو؛ رونمایی از ماشین‌های سفارشی روباز بنز و ب‌ام‌وسقف چرمی ماشین دو تکه است و دستی نصب می‌شود
 
سقف ماشین چرمی و دو تکه است که در صندوق عقب قرار می‌گیرد و باید دستی نصب شود. تمام اتاق با چرم مرغوب روکش شده و دستگیره‌ درها بال‌های بسیار کوچکی هستند که با فشار کمی در را باز می‌کنند.
 
ب‌ام‌و درباره توانایی‌های فنی ماشین حرفی نزده، اما سری ۸ کارخانه موتور هشت سیلندر با قدرت ۶۲۵ اسب بخار دارد. حداکثر سرعت ب‌ام‌و سری ۸ به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۳.۳ ثانیه است.
 
ب‌ام‌و تاکنون هیچکدام از کانسپت‌هایی را که در ویلا د استه نمایش داده تولید نکرده است. اما به نظر می‌رسد رونق بازار ماشین‌های سفارشی و استقبال از مدل‌های شرکت‌هایی نظیر بنتلی و فراری توجه این خودروساز آلمانی را جلب کرده است.
 
جهان خودرو؛ رونمایی از ماشین‌های سفارشی روباز بنز و ب‌ام‌وکانسپت اسکای تاپ روی شاسی ب‌ام‌و سری ۸ ساخته شده است
 
رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند که پروژه ساخت اسکای ‌تاپ در تعدادی محدود به مدیران ب‌ام‌و ارائه شده و در صورت تایید سال آینده پنجاه دستگاه از آن با دست و در بخش ویژه‌ای در کارخانه ساخته خواهد شد. گفته می‌شود قیمت پایه این ماشین ۵۰۰ هزار یورو (۵۴۲ هزار و ۴۰۰ دلار) است. قیمت پایه ب‌ام‌و سری ۸ روباز در آلمان ۱۴۵ هزار و ۹۰۰ یورو است.
 
بنز سفارشی
 
جهان خودرو؛ رونمایی از ماشین‌های سفارشی روباز بنز و ب‌ام‌وبنز پیور اسپید شیشه جلو و سقف ندارد
 
مرسدس-بنز در آستانه برگزاری مسابقه فرمول یک در شهر موناکو، کانسپتی از یک مدل اسپرت رونمایی کرد که قرار است در تعدادی محدود تولید شود. این ماشین اولین مدل از سری ماشین‌های سفارشی بنز است که قرار است در زیرمجموعه‌ای به نام میتوس (Mythos) تولید شوند.
 
نام کانسپتی که بنز نمایش داده پیور اسپید (PureSpeed) است. ماشین بر روی شاسی مرسدس کلاس SL ساخته شده که زیرمجموعه AMG کارخانه به تازگی به بازار عرضه کرده است. ظاهر ماشین کاملا تغییر کرده است. سقف و شیشه جلو برداشته شده و بخش جلو از نو طراحی شده است. بنز می‌گوید قسمت عقب ماشین را با الهام از مدل 300 SLR طراحی کرده که کارخانه در دهه پنجاه میلادی در مسابقات اتومبیل‌رانی افتخار زیادی با آن کسب کرد.
 
جهان خودرو؛ رونمایی از ماشین‌های سفارشی روباز بنز و ب‌ام‌وکانسپت پیور اسپید روی شاسی مرسدس کلاس SL ساخته شده است
 
رنگ ماشین با الهام از مدلی انتخاب شده که در سال ۱۹۲۴ در مسابقه مشهور تارگو فلوریو در سیسیل برنده شد. تماشاچیان این مسابقه مشهور برای شرکت‌کنندگان غیرایتالیایی مانع ایجاد می‌کردند و برای همین این مسابقه به ندرت برنده خارجی داشت. بنز که معمولا رنگ ماشین‌هایش سفید بود برای گمراه کردن تماشاچیان با ماشین قرمز در مسابقه شرکت کرد که رنگ تیم‌های ایتالیایی بود. این تصمیم به پیروزی ماشین شماره ده تیم مرسدس منجر شد.
 
پیور اسپید به جای سقف یک سیستم محافظ شبیه به ماشین‌های فرمول یک دارد. این سیستم که نامش هی‌لو (HALO) است از سال ۲۰۱۸ برای حفاظت از رانندگان مسابقات فرمول یک اجباری شد. هی‌لو میله‌ای از تایتانیوم است که مانع برخورد اجسام بزرگ به سر راننده می‌شود.
 
جهان خودرو؛ رونمایی از ماشین‌های سفارشی روباز بنز و ب‌ام‌ولوییس همیلتون و جرج راسل، رانندگان تیم فرمول یک مرسدس در مراسم رونمایی بنز پیور اسپید در موناکو
 
برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی تردیدهایی درباره کاربردی بودن سیستم هی‌لو در پیور اسپید مطرح کرده‌اند و می‌گویند بیشتر برای نمایش و زیبایی است. بنز برای ایمنی دو سرنشین پیور اسپید کلاه ایمنی ویژه ساخته که آنها را در برابر وزش باد هم محافظت می‌کند.
 
اطلاعات فنی پیور اسپید منتشر نشده، اما پیش‌بینی می‌شود از قوی‌ترین مدل کلاس SL برای ساخت ماشین استفاده شده باشد که موتور هشت سیلندر ۸۱۵ اسب بخاری دارد. حداکثر سرعت این مدل SL ۳۱۷ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۲.۹ ثانیه است.
 
تولید پیور اسپید سال آینده آغاز خواهد شد. بنز می‌گوید تنها ۲۵۰ دستگاه ار آن تولید می‌کند و فقط به «علاقه‌مندان وفادار بنز و کلکسیونرها» خواهد فروخت. قیمت ماشین اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود بسیار گران‌تر از مدل SL کارخانه باشد که قیمت پایه‌اش ۲۲۴ هزار یورو (۲۴۲ هزار دلار) است.
 
ماشینی برای «اکثریت اولیه»
 
جهان خودرو؛ رونمایی از ماشین‌های سفارشی روباز بنز و ب‌ام‌وارزان‌ترین مدل کیا EV3 با قیمت حدود ۳۵ هزار دلار به بازار عرضه خواهد شد
 
مدیر کیا در مراسم رونمایی از مدل جدید کارخانه گفت که کاهش رشد فروش ماشین‌های الکتریکی در جهان بر استراتژی کیا تاثیر ندارد و پیش‌بینی کرد رونق دوباره به این بازار برگردد.
 
کیا هفته گذشته از شاسی‌بلند کوچک EV3 رونمایی کرد و امیدوار است این ماشین به یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های کارخانه تبدیل شود. فروش EV3 ماه آینده در کره جنوبی آغاز می‌شود و سپس در بازار اروپا و آمریکا عرضه خواهد شد.
 
ظاهر EV3 شبیه به شاسی‌بلند بزرگ و لوکس EV9 کیا است. کیا می‌گوید مدل قوی‌ترEV3 با هر بار شارژ تا ۶۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند. حداکثر سرعت ماشین ۱۷۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۷.۵ ثانیه است.
 
جهان خودرو؛ رونمایی از ماشین‌های سفارشی روباز بنز و ب‌ام‌ودر طراحی EV3 از شاسی‌بلند لوکس‌تر کیا EV9 الهام گرفته شده است
 
مشتریانی که کیا می‌خواهد برای EV3 جلب کند در اصطلاح تجاری «اکثریت اولیه» (Early Majority) نام دارند. این گروه از مشتریان کسانی هستند که پس از «نوآوران» (Innovators) و «پذیرندگان اولیه» (Early Adopters) فن‌آوری‌ و کالاهای جدید را می‌خرند.
 
برخلاف نوآوران و پذیرندگان اولیه که سهم اندکی از مشتریان را شامل می‌شوند، اکثریت اولیه جمعیت به نسبت زیادی است که به ماشین‌های الکتریکی علاقه‌مندند. اما عواملی مانند قیمت و مسافتی که ماشین با هر بار شارژ حرکت می‌کند آنها را مردد کرده است. هو سونگ سانگ، مدیر کیا امیدوار است EV3 این تردیدها را برطرف کند.
 
جهان خودرو؛ رونمایی از ماشین‌های سفارشی روباز بنز و ب‌ام‌وکیا امیدوار است سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه EV3 بفروشد
 
EV3 اولین مدل الکتریکی کیا است که به هوش مصنوعی مجهز خواهد شد. راننده و سرنشینان می‌توانند با این هوش مصنوعی گفتگو و ماشین را با فرامین صوتی کنترل کنند.
 
ارزان‌ترین مدل EV3 حدود ۳۵ هزار دلار و گران‌ترین مدل نزدیک به ۵۰ هزار دلار فروخته خواهد شد. هیوندای کونا، ولوو EX30، رنو مگان، جیپ اونجر و فولکس‌واگن ID3 مهم‌ترین رقیبان کیا EV3 هستند.
 
اتهام همکاری با کارخانه‌های تحریمی
 
جهان خودرو؛ رونمایی از ماشین‌های سفارشی روباز بنز و ب‌ام‌ودر ساخت هزاران دستگاه مینی که به آمریکا صادر شده از قطعات کارخانه‌های تحریمی استفاده شده است
 
بر اساس گزارشی که توسط کنگره آمریکا تهیه شده، ب‌ام‌و، جگوار-لندروور (JLR) و فولکس‌واگن در تولید محصولات خود با قطعه‌سازانی کار کرده‌اند که متهم‌اند از نیروی کار اجباری استفاده می‌کنند.
 
کمیته امور مالی سنا در گزارشش آورده که دستکم هشت هزار دستگاه مینی به آمریکا وارد شده که با قطعاتی ساخت گروه چینی سیچوان جینگ‌ویدا تکنولوژی (JWD) ساخته شده‌اند. مینی تحت مالکیت کارخانه ب‌ام‌و است و گروه JWD از جمله کارخانه‌هایی است که آمریکا آنها را به استفاده از نیروی کار اجباری متهم کرده است.
 
ران وایدن، رئیس کمیته امور مالی و سناتور حزب دمکرات در واکنش به انتشار این گزارش گفت سیاستی که به خودروسازان اجازه می‌داد خودشان جلوی استفاده از نیروی کار اجباری را بگیرند، به وضوح شکست خورده است.
 
ب‌ام‌و در واکنش به این گزارش اعلام کرد: «این کارخانه استانداردها و سیاست‌های سختگیرانه‌ای در زمینه شیوه‌های استخدام، حقوق بشر و شرایط کاری دارد که تمام قطعه‌سازانی که به طور مستقیم با ما کار می‌کنند باید از آن‌ها پیروی کنند.»
 
این شرکت همچنین اعلام کرد که واردات محصولاتی که نامشان در گزارش کنگره ذکر شده را متوقف خواهد کرد.
 
جگوار-لندروور هم در پاسخ به بی‌بی‌سی گفت: «مسائل مربوط به حقوق بشر و کار اجباری را جدی می‌گیرد و در حال اجرای برنامه‌ای برای حفاظت از حقوق بشر و اقدامات ضد برده‌داری است.»
 
فولکس‌واگن هنوز به درخواست بی‌بی‌سی برای اظهار نظر پاسخ نداده است.
 
سناتور وایدن از دولت آمریکا خواسته تا سخت‌گیری‌ها را بر شرکت‌هایی که «از استفاده شرم‌آور از نیروی کار اجباری حمایت می‌کنند» بیشتر کند.
 
در گزارش کنگره آمده است که جگوار-لندروور پس از آن که شرکت JWD تحریم شد، از این شرکت لوازم یدکی وارد کرده است. جگوار-لندروور می‌گوید که این قطعات را شناسایی کرده و آن‌ها را در انبارهایش در سراسر جهان منهدم می‌کند.
 
گروه فولکس‌واگن در ماه فوریه اعلام کرد که واردات هزاران ماشین این شرکت، از جمله پورشه و بنتلی به آمریکا متوقف شده، زیرا در آن‌ها قطعاتی استفاده شده بود که قوانین ضد کار اجباری آمریکا را نقض می‌کرد. در گزارش کنگره آمده که فولکس‌واگن به طور داوطلبانه این موضوع را به مقامات آمریکایی اطلاع داده بود.
 
کنگره آمریکا قانون جلوگیری از کار اجباری اقلیت اویغور را سال ۲۰۲۱ تصویب کرد. این قانون واردات کالا از کارخانه‌هایی را ممنوع می‌کند که گمان می‌رود در استان سین‌کیانگ چین از اقلیت مسلمان اویغور به عنوان نیروی کار اجباری استفاده می‌کنند. گروه JWD در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ به فهرست شرکت‌های تحریمی در این قانون اضافه شد.
 
دولت چین متهم است که بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در استان سین‌کیانگ را برخلاف میلشان در اردوگاه‌های کار اجباری نگهداری می‌کند. مقامات این کشور اتهام نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ را رد می‌کنند.
 
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش به قانون کنگره گفت: «قانون موسوم به جلوگیری از کار اجباری اویغورها که آمریکا تصویب کرده، ربطی به کار اجباری ندارد و هدفش افزایش بیکاری است. این قانون از حقوق بشر محافظت نمی‌کند بلکه به حق زندگی و شغل مردم سین‌کیانگ آسیب می‌زند».
 
منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان