arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۶۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۴ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳

متکی: برخی شروط میثاق نامه صبح ایران را تغییر دادم و بعد متعهد به آنها شدم

منوچهر متکی با اشاره به ماجرای امضای میثاق‌نامه جبهه صبح ایران گفت: هر گروه و مجموعه سیاسی قاعدتاً یک نظام‌نامه و میثاق‌نامه‌ای را دارد. من شروط صبح ایران را مطالعه کردم، بخش‌هایی را تغییر دادم و بعد متعهد به اینها شدم. جزئیاتش خاطرم نیست ولی بخش‌هایی اشکال داشت که آنها هم آن اشکالات را پذیرفتند، لذا تغییر دادم، متن جدید را من خودم نوشتم . بقیه محورها هم محورهای کلی در مورد سلامت، پاکدستی، توجه به منافع مردم بود. که اینها هم مبانی مشترکی است که همه باید به آنها پایبند باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبر آنلاین: ۱۳ سال بعد از آنچه او آن را «سنگالیزاسیون» می‌نامد بار دیگر پا به پارلمان گذاشته است و قرار است نمایندگی یکی از کرسی‌های پایتخت نشینان را در مجلس دوازدهم عهده دار باشد. گپ و گفت با «منوچهر متکی»، نماینده پیشین مجلس، سفیر پیشین ایران در ژاپن و البته وزیرخارجه دولت احمدی نژاد چند روز قبل از سانحه بالگرد حامل رئیس جمهوری، وزیرخارجه و دیگر همراهانش دراین پرواز انجام شده بود.

متکی که این روز‌ها نامش در کنار قالیباف و ذوالنوری، به عنوان کاندیدای ریاست مجلس مطرح است نقد‌هایی صریح به مجلس یازدهمی‌ها دارد هم در نوع مدیریت و ریاست بر مجلس هم در انجام وظایف نمایندگی.

او خبر‌ها درباره کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست مجلس را رد نمی‌کند، اما توافق با ذوالنوری را رد می‌کند. متکی تاکید بر حضور همه طیف‌ها خصوصا اصلاح طلبان در ساختار مدیریتی مجلس از جمله هیات رئیسه دارد و می‌گوید؛ «انتظار جریان‌های سیاسی برای حضور در هیئت رئیسه طبیعی است» 

حضور محسوس وزرای احمدی نژاد در مجلس دوازدهم، حضورش در کابینه دولت نهم و دهم و .. از دیگر محور‌هایی بود که منوچهر متکی را مخاطب قرار دادیم، اما ...

در ادامه مشروح گفت‌وگو با منوچهر متکی، منتخب مردم تهران در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

*آقای متکی! مدت زیادی از اعلام نتایج انتخابات نمی‌گذرد، چه فعل و انفعالاتی رخ داد که شما وارد لیست صبح ایران شدید؟ مخصوصاً که در شورای وحدت هم حضور دارید و این شورا حالت میانه‌رو و خیلی معتدل هستند و به نظر می‌رسد با جبهه رائفی‌پور تفاوت فکری دارد، چه شد که به سمت او چرخش داشتید؟

من بعد از سنگالیزاسیون و در ۱۳ سال گذشته در همه انتخابات‌ها و فعالیت‌های مربوط به نظام فعال بودم، اگرچه خودم هیچ‌وقت نامزد نبودم و مسئولیتی هم در جمهوری اسلامی نداشتم چراکه در ۵۷ سالگی بازنشست شده بودم، اما هویت ما انقلاب است و نمی‌توانستم از آن جدا شوم.

مجموعه‌های سیاسی در انتخابات که بهار فعالیت‌های احزاب و گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی است، معمولاً نامزد‌های مورد نظر خود را گزینش کرده، در لیست قرار می‌دهند و بعد هم فعالیت می‌کنند تا آن‌ها رأی بیاورند؛ بنابراین ما هم در شورای وحدت همین کار را کردیم.

من هنوز به طور رسمی اعلام نکرده‌ام که داوطلب ریاست مجلس هستم و هفتم خرداد اعلام می‌کنم، اما به طور جدی مدتی است که موضوع اداره مجلس را مورد بررسی قرار می‌دهم، پیگیر هستم و در حال گفتگو با نمایندگان و صاحبنظران هستم.

البته طی ۳، ۴ سال گذشته شورای وحدت در استان‌ها نهادینه شد و فعال بودند، اما در تهران فقط هیات عالی شورای وحدت نقش سیاست‌گذاری را داشت و در شهر تهران تشکیلات شورای وحدت را ساماندهی نکردیم، لذا در حال حاضر تصمیم گرفتیم که تهران را به لحاظ تشکیلاتی شورای وحدت فعال کنیم.

به همین دلیل شورای وحدت در نتیجه انتخابات در استان‌ها موفق‌تر از تهران بود. به این ترتیب که شورای وحدت از استان‌ها ۶۰ نماینده اختصاصی و ۳۰ نماینده مشترک دارد. اما شورای وحدت در تهران موفق نبود، به این ترتیب که غیر از بنده سایر اعضای لیست موفق نشدند وارد مجلس شوند.

در شورای وحدت یک لیست داشتیم، اما تصمیم گرفتیم غیر از شانا، قرار گرفتن اسامی در لیست‌های دیگر بلامانع است البته این هم به جهت رفتاری بود که شورای ائتلاف در سه سال گذشته با شورای وحدت داشت که بحث جداگانه‌ای است.

در نتیجه حمایت سایر مجموعه‌ها از نامزد‌های شورای وحدت، بلامانع بود و بر همین اساس بعضی از دوستان‌مان در فهرست‌های دیگر قرار گرفتند. کما اینکه ائتلاف بزرگ فرهنگیان و یا صبح ایران که اشاره کردید، تصمیم گرفتند بنده را در لیست خودشان قرار دهند.

*از طرف لیست صبح ایران با شما تماس گرفتند؟

طبیعی است. من متقاضی قرار گرفتن در هیچ لیستی نبودم، اما از طرف صبح ایران ما با من تماس گرفتند و گفتند می‌خواهیم شما را در فهرست‌مان قرار دهیم، گفتم از نظر مبنایی، شورای وحدت مشکلی با این کار ندارد و می‌تواند انجام شود.

برخی شروط میثاق نامه صبح ایران را تغییر دادم و بعد متعهد به آن‌ها شدم

*ولی برای شما شروطی هم داشتند...

بله، طبیعی است. هر گروه و مجموعه سیاسی قاعدتاً یک نظام‌نامه و میثاق‌نامه‌ای را دارد. من شروط صبح ایران را مطالعه کردم، بخش‌هایی را تغییر دادم و بعد متعهد به این‌ها شدم.

*بنابراین الان شما که به مجلس می‌رویید متعهد به صبح ایران خواهید بود؟

در گام نخست به شورای وحدت متعهد هستم و بعد هم با مجموعه‌هایی که باهم بودیم، برای هدف مشترک همراهی و همکاری می‌کنم.

نظرات بینندگان