arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۴۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

معرفی فیلم یک دور دیگر - Another Round

فیلم «یک دور دیگر» اثری انگیزشی در قالب یک فیلم داستانی است که می‌خواهد جنگیدن را بیاموزد. مارتین مرد میانسالی است که در مدرسه‌ای در کپنهاگ به تدریس تاریخ مشغول است و احساس می‌کند زندگیش یکنواخت و خسته‌کننده شده است، دانش‌آموزانش به کلاس او اهمیتی نمی‌دهند و روابط زناشویی او نیز ضعیف و سرد شده است. مارتین روابط صمیمی با سه تن از همکارانش تامی، پیتر و نیکلای دارد. در جشن تولد چهل سالگی نیکلای بحثی در خصوص فرضیه فین اسکاردرود روانپزشک نروژی مطرح می‌شود. طبق فرضیه اسکاردرود وجود یک ماده در خون انسان موجب افزایش خلاقیت و آسودگی فرد می‌شود...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام فیلم : یک دور دیگر - Another Round

کارگردان : توماس وینتربرگ

ژانر: کمدی، درام

سال انتشار : 2020

کشور سازنده : دانمارک

امتیاز (imdb) : 7.7 

 

بازیگران : مس میکلسن، توماس بو لارسن، مائونوس میلان، لارش رانته، ماریا بونوی، سوسی ولد، مارتین گرایس، فردریک وینتر راسموسن، آیا گران و…

 

«جوانی چیست؟ یک رویا. عشق چیست؟ درون‌مایۀ آن رویا.»

توماس وینتربرگ، کارگردان دانمارکی فیلم تأمل‌برانگیز  یک دور دیگر ، تازه‌ترین اثر خود را با نقل قول بالا از فیلسوف هم‌میهنش آغاز می‌کند. «یک دور دیگر» روایت‌گر داستان چهار آموزگار میانسال است که تصمیم می‌گیرند نظریۀ یک روان‌پزشک نروژی به‌نام فین اسکاردرود را در محل کار (مدرسه) آزمون کنند: وجود 0/05 درصد الکل در خون فرد باعث آرامش بیشتر، جرئت‌مندتر شدن، گشودگی و اعتمادبه‌نفس می‌شود. ایده‌ای که برای چهار نفرشان وسوسه‌برانگیز است. خصوصاً برای مارتین (مدس میکلسن) که به‌نظر نمی‌رسد از شرایط خود رضایت کافی داشته باشد و بحران بی‌معنایی در کلامش نمود دارد؛ کلاس درس برای او شوری ندارد و زندگی مشترک با همسرش هم چنگی به دل نمی‌زند. حال وینتربرگ به شیوه‌ای استادانه، نتیجۀ آزمایش را در قالب یک کمدی سیاه به تصویر می‌کشد.

آنچه کانون معنایی قصه است همان سرگشتگی و ملال انسان مدرن است که در وضعیت میان‌سالی دچار بحران‌های درونی و بی‌معنایی شده و برای چگونه زیستن خود چرای قانع کننده‌ای نمی‌یابد. فیلم تصویر و روایتی از رنج بی‌معنایی انسان معاصر است. 

 

جوایز

فیلم سینمایی یک دور دیگر یا دراک (another round)  جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم لندن را از آن خود کرده است. همچنین کاندیدای دریافت یک جایزه گلدن گلوب، برنده سی و یک جایزه و کاندیدای دریافت سی و هفت جایزه معتبر دیگر از جشنواره های بین المللی فیلم شده است.

 

جمع بندی

جنگیدن برای زندگی، برای جستجوی معنا و لذت بردن از آن. فیلم یک دور دیگر اثری است که رستگاری را در بازگشت انسان به عشق و مهربانی و زیست ایثارگرانه می‌داند. بازگشت به جوانی نه از حیث زمانی و سنی و تاریخی که از حیث وجودی. به محتوای جوانی و رویای آن‌که همان عشق است. برای رهایی از رخوت زندگی روزمره و کسل‌کننده ای که شخصیت‌های فیلم را به درونی مغموم تبعید کرده است. فیلم ارزش جنگیدن در زندگی را با ارجاع به عشق و رویاهای جوانی احیاء می‌کند و مخاطب را نیز به این توصیه فرامی‌خواند. در بخشی از فیلم سرودی خوانده می‌شود که می‌توان آن را شعار و مانیفست فیلم دانست: «اگر چیزی برای جنگیدن نداشتیم…آن‌وقت من و تو چی می‌شدیم؟ به همین خاطر است که این دنیا را دوست داریم…باوجود کمبود‌ها و کشمکش‌هایش، زمین به چشم من زیباست…درست مانند دوران خلقت…»

«یک دور دیگر» علی‌رغم آن که پس از مرگ د‌ل‌خراش دختر توماس وینتربرگ (که قرار بود در فیلم نقش‌آفرینی کند) ساخته شد، فضای زنده‌ای دارد و در کنار ناآرامی‌ها، برش‌هایی از رویش و تپندگی را به نمایش می‌گذارد. در نهایت نیز با یک پایان‌بندی باشکوه و فراموش‌نشدنی، کارگردان همان چیزی را به بیننده هدیه می‌کند که آرزو می‌کرد شاهدش باشد.

 

 

 

 

نظرات بینندگان