arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۸۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

حماس می‌گوید پاسخ رسمی اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس خود را دریافت کرده است

حماس امروز اعلام کرد که پاسخ رسمی اسرائیل به آخرین پیشنهاد آتش‌بس خود را دریافت کرده و پس از بررسی، پاسخ خود را اعلام خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی‌بی‌سی: حماس امروز اعلام کرد که پاسخ رسمی اسرائیل به آخرین پیشنهاد آتش‌بس خود را دریافت کرده و پس از بررسی، پاسخ خود را اعلام خواهد کرد.

خلیل الحیه، معاون شاخه سیاسی حماس در غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حماس امروز پاسخ رسمی اسرائیل به پیشنهادی که در ۱۳ آوریل به میانجیگران مصر و قطر ارائه شد را دریافت کرد.»

پس از گذشت بیش از شش ماه از جنگ اسرائیل و حماس در غزه، مذاکرات برقراری آتش‌بس همچنان در بن بست قرار دارد و حماس بر خواسته‌های خود مبنی بر این که هر گونه توافقی باید به با هدف پایان یافتن جنگ باشد، پایبند مانده است. پیشنهادی که از سوی اسرائیل رد شده است.

درهمین حال یک هیات مصری روز گذشته برای گفتگو با مقامات اسرائیلی به این کشور سفر کرده است. هدف از این سفر یافتن راهی برای ازسرگیری مذاکرات برای بازگرداندن گروگان‌ها و پایان دادن به درگیری‌ها است.

نشانه‌های برقراری گفتگو‌های آتش بس تازه در حالی دیده می‌شود که تدارکات مداوم اسرائیل برای حمله نظامی به شهر رفح در جنوب غزه و حملات در سراسر این منطقه ادامه دارد.

تلاش‌های مصر، قطر و آمریکا از زمان توقف یک هفته‌ای در درگیری‌ها که در جریان آن ۸۰ گروگان اسرائیلی با ۲۴۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی مبادله شدند، تاکنون موفق نبوده است.

چند رسانه اسرائیلی هم به نقل از مقاماتی که نامی از آن‌ها برده نشده گفته‌اند که کابینه جنگ اسرائیل پیش از سفر هیات مصری به این کشور، طرح جدیدی را برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها بررسی کرده است.

جنگ غزه همچنین در دستور کار اجلاس بین المللی است که قرار است فردا در عربستان سعودی آغاز شود.

قرار است در اجلاس ویژه مجمع جهانی اقتصادی که فردا در ریاض آغاز می‌شود، نشستی با محوریت غزه هم باشد که در آن تعدادی از مقامات فلسطینیان، نخست وزیر مصر و هماهنگ کننده کمک‌های سازمان ملل حضور خواهند داشت.

یک منبع دیپلماتیک هم گفته است که گفتگو با همتایان اروپایی، آمریکا و منطقه‌ای در مورد غزه و اوضاع خاورمیانه در این اجلاس برنامه ریزی شده است.

نظرات بینندگان