arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
تاریخ گردی با «انتخاب»؛

عکس/ وقتی در خط تولید ایران خودرو «پیکان» و «هیلمن» بود

ایران خودرو یک شرکت خودروسازی ایرانی است که در مرداد ۱۳۴۱ دو برادر به‌نام‌های احمد و محمود خیامی آن را بنیان نهادند. این شرکت نخست ایران ناسیونال نام داشت و نخستین گروه تولیدات آن، گونه‌ای اتوبوس بود. در سال ۱۳۴۵، با قراردادی با شرکت روتس انگلستان، ایران ناسیونال برنامه‌ریزی تولید پیکان را انجام داد و از ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانهٔ ویژهٔ آن گشایش یافت و ساخت انبوه آن کلید خورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: ایران خودرو یک شرکت خودروسازی ایرانی است که در مرداد ۱۳۴۱ دو برادر به‌نام‌های احمد و محمود خیامی آن را بنیان نهادند. این شرکت نخست ایران ناسیونال نام داشت و نخستین گروه تولیدات آن، گونه‌ای اتوبوس بود. در سال ۱۳۴۵، با قراردادی با شرکت روتس انگلستان، ایران ناسیونال برنامه‌ریزی تولید پیکان را انجام داد و از ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانهٔ ویژهٔ آن گشایش یافت و ساخت انبوه آن کلید خورد. 

از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدل‌های کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت ساخته شد. انواع کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و آمبولانس نیز در این سال‌ها با همکاری دایملربنز در این شرکت تولید می‌شد. پس از انقلاب ۱۳۵۷، تولید پیکان کاهش یافت تا جایی که در اواخر دهه ۱۳۶۰ به مرز توقف تولید رسید. با این حال با تولید قطعات در داخل کشور حیات پیکان تا سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد و وانت پیکان تا سال ۱۳۹۳ تولید شد و تیراژ این خودرو در زمان توقف تولید به بیش از ۲ میلیون دستگاه رسید. 
سال‌های ابتدایی دهه ۵۰ خورشیدی بود که مونتاژ هیلمن اونجر در ایران آغاز شد. تولید هیلمن بریتانیایی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ کلید خورد و قصدش بر آن بود که بتواند با خودروهای شاخص آن زمان رقابت کند اما نه تنها در بریتانیا که در ایران نیز چندان موفق عمل نکرد و رفته رفته تولیدش برای همیشه متوقف شد.

نظرات بینندگان