arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۲۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۹ فروردین ۱۴۰۳؛ از توضیحات روحانی درباره هماهنگی با رهبری درباره انتخاب وزرا تا واکنش رئیس صداوسیما به هزینه میلیاردی برای سلبریتی‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

توضیحات روحانی درباره هماهنگی با رهبری درباره انتخاب وزرا
حسن روحانی گفت: به مقام معظم رهبری گفتم که از نظر شما فرق می‌کند که یک ارتشی وزیر دفاع شود یا یک سپاهی؟ گفتند: نه. من از ارتش سه نفر را مطرح کردم یکی از آن‌ها آقای حاتمی بود که گفتند ایشان خوب است. البته برخی وزرا مانند وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی با مقام معظم رهبری معرفی می‌شوند. در دولت دوازدهم به دلایلی انتخاب رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با رهبری هماهنگ شد. با این وجود من تمام وزرای دولت را بدون استثنا با ایشان چک کردم. روحانی در پاسخ به سؤالی درباره ظریف گفت: در ابتدای دولت‌های یازدهم و دوازدهم که وزرا را با رهبری چک کردم، ایشان موافق وزارت آقای ظریف بودند.

حضور افغانستانی‌ها در جشن امام حسنی‌ها
خبرگزاری مهر متعلق به سازمان تبلیغات با اشاره به برگزاری «محفل بزرگ قرآنی امام حسنی‌ها در ورزشگاه یک صد هزار نفری آزادی تهران» نوشت: در میان حاضران و شرکت کنندگان در مراسم محفل قرآنی امام حسنی‌ها حضور افغانستانی‌های مقیم تهران با پرچم فلسطین در ضیافت امام حسنی‌ها به چشم می‌خورد که در نوع خود بی نظیر است. 

واکنش رئیس صداوسیما به هزینه میلیاردی برای سلبریتی‌ها
رئیس سازمان صداوسیما در واکنش به هزینه میلیاردی برای دعوت سلبریتی‌ها در ویژه برنامه عید تلویزیون گفت: هزینه های برنامه ها به صورت معمول در قالب قرارداد کلی شبکه با تهیه کننده و حامی مالی است و جزئیات قرارداد ها در اختیار این سازمان نیست و با پرداخت های غیر معقول موافق نیستیم. رویه های غلط که از دوره های قبل صدا و سیما رواج داشته به تدریج در دست اصلاح است. 

معاون وزارت دادگستری: زیر یک درصد ایرانیان خارج نشین مشکلات امنیتی دارند
عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری گفت: براساس آمار رسمی و پژوهشی حدود ۵ میلیون ایرانی و براساس آمار غیررسمی بین ۸ تا ۱۰ میلیون ایرانی در خارج از کشور حضور دارند؛ ما همگی بر این باوریم که آن دسته از ایرانیان که احتمالا دارای مشکلات امنیتی هستند، زیر یک درصد و خیلی کم هستند و آن هم قابل حل است. 

توقیف ۴۰ هزار خودروی متخلف در ایام نوروز
سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور با بیان اینکه ۴۰ هزار خودروی متخلف در طرح نوروزی پلیس توقیف شده است، گفت: متاسفانه از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین ۵۴۹ هموطن در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. 

پاکستان: پروژه گازی با ایران نمی‌تواند بار تحریم‌ها را تحمل کند
پایگاه خبری نیشن پاکستان روز دوشنبه نوشت مصدق مالک وزیر نفت پاکستان در گفت‌وگوی غیررسمی با رسانه‌ها گفت: «ما به دنبال معافیت از تحریم‌های آمریکا خواهیم بود، زیرا پروژه گازی پاکستان و ایران نمی‌تواند بار تحریم‌ها را تحمل کند». «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ما از اجرای این پروژه خط لوله حمایت  نمی‌کنیم.» 

واکنش به خبر اخراج ۴۰ استاد
حسین قناعتی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن تکذیب خبر اخراج ۴۰ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره اظهارات مطرح شده پیرامون «بازنشستگی» برخی اساتید این دانشگاه گفت: باید بگویم که این بازنشستگی‌ها هم طبق روال قانونی بوده است و کار ما قانونی بوده است. طبق قانون مصوب هیئت رئیسه قبلی و هیئت امنای قبلی دانشگاه این اساتید را بازنشسته کرده بودیم. 

قاچاق گازوئیل به قیمت ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان
جلیل سالاری معاون وزیر نفت با انتقاد از صدور بارنامه‌های جعلی در کشور گفت: بارنامه جعلی صادر می‌شود، بدون اینکه باری جابه‌جا شده باشد و سهمیه ۳۰۰ تومانی هر لیتر نفت‌گاز تخصیص یافته به پیمایشی که صورت نگرفته، در مرز‌های کشور ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. 

صدور مجازات قصاص برای متهم پرونده مهران سماک برای سومین بار
مجید احمدی، وکیل خانواده مهران سماک، با اشاره به حکم صادر شده توسط شعبه هم‌عرض، اظهار کرد: «دادگاه نظامی یک قزوین به عنوان دادگاه هم عرض با اصرار بر مفاد رای دادگاه قبلی، رای خود را صادر کرده است، بنابراین متهم به قتل مهران سماک، به اتهام قتل عمد، به قصاص محکوم شده است.» او تاکید کرد که این سومین بار است که یک دادگاه نظامی به عنوان دادگاه تخصصی، حکم قتل عمد و مجازات قصاص برای متهم پرونده صادر کرده است. 

نماینده مجلس: برجام بر اساس فرهنگ غربی‌ است؛ باید آن را بومی کنیم
حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: احزاب در ایران وارداتی هستند و بومی نیستند. FATF، برجام، سند ۲۰۳۰، طرح‌های یونسکو و … براساس فرهنگ غربی‌ها نوشته شده و ما باید این‌ها را در کشورمان بومی کنیم. 

رئیسی: به حمایت از آرمان فلسطین افتخار می‌کنیم
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس گفت: جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق ملت فلسطین استوار است و همواره در کنار مردم فلسطین خواهیم بود و به حمایت خود از آرمان فلسطین افتخار می‌کنیم. او گفت: حقیقتاً امروز با مقاومت و ایستادگی جانانه مردم مظلوم و مقتدر غزه، مسئله فلسطین از جهان اسلام فراتر رفته و به مسئله جهان بشریت تبدیل شده و مردم دنیا با تمام وجود از رژیم جنایتکار صهیونیستی و حامی اصلی آن یعنی آمریکا تنفر دارند و نسبت به مردم مظلوم غزه عشق می‌ورزند.

کارنامه رئیسی از نظر پاسخگویی و تنظیم گری
نتایج مطالعه ای که توسط محمد رهبری، پژوهشگر علوم سیاسی صورت گرفته، نشان می‌دهد، وضعیت دولت سیزدهم در شاخص «پاسخگویی» در قیاس با رقبای منطقه‌ای مثل ترکیه، «بدترین وضعیت» را دارد. دولت رئیسی در شاخص «تنظیم‌گری و کیفیت قانونگذاری به ویژه برای اقتصاد»، بدترین وضعیت را در مقایسه با ۵ شاخص دیگر دارد. کیفیت تنظیم‌گری در ایران به بدترین سطح طی ۱۰ سال گذشته تنزل کرده است.

اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین
صولت مرتضوی وزیر کار در مورد زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: طبق آنچه قانون تصویب کرده است باید در فروردین ماه افزایش حقوق بازنشستگان اعمال شود و کام بازنشستگان عزیزمان هم ان‌شا‌الله شیرین شود. 

بازگشت جناب‌خان و فرزاد حسنی به تلویزیون؟
محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم از شروع دو برنامه جدید جناب‌خان و فرزاد حسنی در سال جدید می‌گوید. او تاکید کرده: تأکید کرد: مسابقه ترکیبی را با محوریت «جناب‌خان» و البته همکارانی در کنار او در حال تدارک هستیم. او همچنین گفته است:برنامه فرزاد حسنی که در رسانه‌ها از آن به نام «ساعت شنی» یاد می‌کردند این برنامه در قالب یک مسابقه ترکیبی ساخته خواهد شد. او افزوده است: دورهمی بعد از اینکه مسئله اداری‌اش حل شود حتماً آن را پخش می‌کنیم. مشکلی با پخش این برنامه نداریم، اما مسئله اداری وجود دارد که ربطی به آقای مدیری هم ندارد.

وعده صد برابر شدن سرعت اینترنت برای برخی مشترکان
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در باره افزایش سرعت اینترنت گفت: بارها گفتم که در شهرهایی که فیبر نوری راه اندازی می شود، مشترکینی که فیبر نوری دریافت کنند، سرعت اینترنت شان تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه یعنی صدبرابر سرعت موجود افزایش پیدا می کند، پس به هیچ وجه وعده افزایش صد برابری سرعت اینترنت در سال ۱۴۰۳ را ندادیم. 

روسیه برای دریافت پول نفت‌ش دچار مشکل شد
رویترز نوشت: شرکت‌های نفتی روسیه با تاخیر چند ماهه در دریافت پول نفت خام و سوخت فروخته شده‌شان مواجه هستند، زیرا بانک‌ها در چین، ترکیه و امارات متحده عربی به دلیل نگرانی از تحریم‌های ثانویه آمریکا، محتاط‌تر شده‌اند. دو منبع گفتند که در امارات، بانک‌های «فرست ابوظبی بانک» و بانک اسلامی دبی چندین حساب مرتبط با تجارت کالا‌های روسی را تعلیق کرده‌اند. چهار منبع دیگر هم گفتند بانک «مشرق» امارات، بانک‌های «زیرات» و «وکیف بانک» ترکیه و بانک‌های «آی‌سی‌بی‌سی» و بانک چین همچنان پرداخت‌ها را برای هفته‌ها و ماه‌ها به تاخیر انداخته‌اند.  

امکان خاکسپاری فرامرز اصلانی در ایران؟
محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد در پاسخ به خبرنگاران درباره احتمال خاکسپاری فرامز اصلانی در ایران گفت: در جریان وصیت نامه ایشان نیستم، ولی اگر موضوعی باشد به دوستان منعکس شود تا مورد بررسی قرار گیرد. 

نظرات بینندگان