arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۱۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۳
خاطرات نخستین وزیرمختار انگلیس در ایران؛ شماره ده؛

اروپا شاید بهشت زنان پیر و مسن باشد اما آسیا مطمئناً بهشت زنان جوان و زیباست / درباره زنی شنیده‌ام که در جریان یکی از این مهمانی‌ها بیست بار لباس عوض کرد؛هر لباسش زیباتر و گرانبهاتر از لباس قبلی

من درباره زنی شنیده‌ام که در جریان یکی از این مهمانی‌ها بیست بار لباس عوض کرد و هر لباسش زیباتر و گرانبهاتر از لباس قبلی بود. روز دوم ژانویه؛ اولین دیدار رسمی و تشریفاتی‌ام را از وزیر اعظم شاهزاده به عمل آوردم که آقای شریدان آن را این گونه شرح داده است جلوی در خانه وزیر اعظم پسرش عبدالله خان از ما استقبال کرد. ما را به اتاق بسیار زیبایی هدایت کردند؛
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: سر هارفورد جونز بریجز (۱۱۴۲-۱۲۲۵) دیپلمات و نویسنده اهل انگلستان بود. او نخستین وزیرمختار دولت بریتانیا در ایران بود. هارفورد جونز در جوانی به کمپانی هند شرقی پیوست و در جایگاه نمایندهٔ این شرکت میان سال‌های ۱۱۶۱-۱۱۷۲ در بصره خدمت کرد. همچنین از ۱۱۷۶-۱۱۸۴ را در بغداد سپری کرد. او که چیرگی بسیاری در زبان‌های شرقی یافته بود با پشتیبانی رابرت داندس در سمت نمایندهٔ فوق‌العادهٔ بریتانیا به ایران در دوره فتحعلیشاه فرستاده‌شد. وی در ۱۸۳۳ کتابی را به نام دودمان قاجار که ترجمه‌ای از کتابی دست‌نویس ایرانی بود را به چاپ‌رساند. در ۱۸۳۸ نیز جزوه‌ای را دربارهٔ علایق انگلستان در ایران منتشر کرد.

زنان در بیشتر قسمت‌های آسیا به یک چشم نگریسته می‌شوند ولی به خاطر همین دیدگاه است که مردان به طور کلی با دادن هدایا سعی در راضی نگه داشتن آن‌ها دارند و خود زنان هم درباره لباس و قیافه ظاهریشان دقیق و سختگیرند اروپا شاید بهشت زنان پیر و مسن باشد اما آسیا مطمئناً بهشت زنان جوان و زیباست. اسباب حمام مفصل و مجلل و خودنمایی و فخرفروشی زنان در به معرض نمایش گذاشتن آن‌ها و چشم و هم چشمی و حسادتی که برمی انگیزد می‌تواند باعث دلداری و تسکین زن آسیایی در نداشتن امکانات و اسباب و لوازم لندنی‌ها. باشد کنیزان و غلامانی که تحت فرمان خود دارد مهمانی‌های مجللی که می‌تواند در اندرونی خانه‌اش بدهد و دوستان و همسایگانش را دعوت کند و در، مقابل به مهمانی آن‌ها برود از دید خودشان دست کمی از مهمانی‌های لندن ندارد.

من درباره زنی شنیده‌ام که در جریان یکی از این مهمانی‌ها بیست بار لباس عوض کرد و هر لباسش زیباتر و گرانبهاتر از لباس قبلی بود. روز دوم ژانویه؛ اولین دیدار رسمی و تشریفاتی‌ام را از وزیر اعظم شاهزاده به عمل آوردم که آقای شریدان آن را این گونه شرح داده است جلوی در خانه وزیر اعظم پسرش عبدالله خان از ما استقبال کرد. ما را به اتاق بسیار زیبایی هدایت کردند؛

قسمت پایین دیوار‌ها از سنگ مرمر پوشیده شده و بخاری دیواری آن بلورکاری شده بود. وسط اتاق سه سکوی بسیار زیبا قرار داشت، که روی آن‌ها منقلی بود با زغال‌های روشن و روی زغال‌ها به اصفهان گذاشته بودند که وقتی می‌سوخت بوی خوشی در و فضا پخش می‌کرد جلوی پنجره‌ها که رو به باغ کوچکی باز می‌شد حوض آب کوچکی بود با فواره‌هایی که آب را به بالا می‌پاشید.

به اصفهان مزه خوب خاص و منحصر به فردی دارد؛ هرگز کاملاً نمی‌شود و همیشه مز‌های گس و نارس دارد ولی با این حال خیلی خوشمزه است و اندازه آن خیلی بزرگتر از بزرگترین سیب‌هایی است که من دیده‌ام. وزیر اعظم و سر هارفورد مدتی طولانی در باره موضوعات گوناگون گفتگو کردند سر هارفورد به طور دقیق و مفصلی در باره نبرد فریدلند، توضیح داد اما خان آن قدر گیج بود که نمی‌توانست درک کند آمستردام کجا واقع شده است نصرالله خان لباس باشکوه و مجللی بر تن داشت و قلیان او بسیار عالی و گران قیمت بود.

سن او به حدود شصت و هفت می‌رسد و اکنون چهار سال است که مقام وزارت اعظمی شاهزاده حاکم شیراز را بر عهده دارد در اخلاق و رفتار او تا حدی سادگی و نیز صداقتی آشکار دیده می‌شود که در میان ایرانیان کمتر پیدا می‌شود گفته می‌شود او آدم خوب و مهربان و در عین حال عاقل و دانایی است. اینک مهماندار ما تاحدی شتابزده و دستپاچه وارد اتاق شد و گفت شاهزاده به او دستور داده است که روز بعد در یک ضیافت شکار حضور یابد.

نظرات بینندگان