arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۵۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۰ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۲

یادداشت‌های علم، شنبه ۳ خرداد ۱۳۴۸: فرد مطلعی که از امریکا آمده بود، به من چه گفت؟

یادداشت‌های اسدالله علم: ناهار با شخصی خوردم که به اوضاع خاورمیانه خوب وارد است، از آمریکا برای ملاقات من آمده است. حضور شاهنشاه هم خواهد رسید. حالا معلوم می‌شود چه طور مسئله نفت به این آسانی حل شد. تنها کشور با ثبات خاورمیانه که آمریکا روی آن حساب می‌کند ما هستیم. حتی ترکیه هم دچار تزلزل و عدم ثبات است. جنگ بین اعراب و اسرائیل هم تقریباً یقین است که بار دیگر واقع خواهد شد، مگر معجزه‌ای رخ بدهد. این دفعه سبیل سوریه را دود خواهند داد، اول دفعه خدمت مصر رسیدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود. 
 
«انتخاب» هر شب یادداشت های روزنوشت علم را منتشر می کند. 
 
شنبه ۳ خرداد ۱۳۴۸: صبح شرفیاب شدم... برنامه سفر رسمی به آمریکا را که ۲۲-۲۱ اکتبر است عرض کردم. فرمودند حالا ترتیب دعوت ملک فیصل را به اینجا بده. یکی دو تلگراف از وکیل در سازمان ملل و انصاری از واشینگتن و آرام از لندن در خصوص اختلافات ایران و عراق و اقدامات آنها رسیده بود که عرض شد.
 
ناهار با شخصی خوردم که به اوضاع خاورمیانه خوب وارد است، از آمریکا برای ملاقات من آمده است. حضور شاهنشاه هم خواهد رسید. حالا معلوم می شود چه طور مسئله نفت به این آسانی حل شد. تنها کشور با ثبات خاورمیانه که آمریکا روی آن حساب می کند ما هستیم. حتی ترکیه هم دچار تزلزل و عدم ثبات است. جنگ بین اعراب و اسرائیل هم تقریباً یقین است که بار دیگر واقع خواهد شد، مگر معجزه ای رخ بدهد. این دفعه سبیل سوریه را دود خواهند داد، اول دفعه خدمت مصر رسیدند. بنابراین روی این حساب که دوباره نفت خاورمیانه به کلی قطع نشود و تنها نفت طرف اعتماد، مثل دفعه گذشته که قطع شدنی نیست، نفت ایران است به حرف های ما گوش کردند. این شخص می گفت از وزرای خارجه هم که به زودی خواهند آمد، هر چه بخواهید می توانید بگیرید. خدا به شاه عمر بدهد، همه اینها نتیجه زحمات و پیش بینی های اوست. لوله نفتی که [با] اسرائیل داریم و از بندر ایلات به مدیترانه نفت می برد، کمک فراوانی به این وضع می کند و توجهی که غرب به ما دارد، این هم [نتیجه] پیش بینی شخص شاه است. 
 
شاهنشاه و شهبانو با ولیعهد، شب به تماشای سیرک بزرگ مسکو که به تهران آمده است تشریف بردند.
نظرات بینندگان