arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۵۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۶ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
محمد کشوری، کارشناس حوزه فناوری ارتباطات، در گفتگو با «انتخاب»:

مصوبه ممنوعیت استفاده از فیلترشکن، یک سیاست است که خطاب آن به نهاد‌های دیگر است که این را پیگیری کنند / اگر وزارت ارتباطات بتواند کاری بکند که فیلترشکن‌ها قطع شود، این کار را می‌کند، ولی از نظر فنی امکان آن وجود ندارد

محمد کشوری، کارشناس فضای فناوری ارتباطات، درباره مصوبه جدید شورای عالی فضا مجازی مبنی بر ممنوعیت استفاده از فیلترشکن گفت: این چیزی که من دیدم یک نوع سیاست است و حکم قانونی به معنای جرم انگاری و برخورد قضایی و ایجاد ممنوعیت جدی نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با فیلترشدن شبکه‌های اجتماعی محبوب، استفاده از فیلترشکن رشد قابل توجهی پیدا کرد و بازار آن داغ شد. حالا برخی نهاد‌های موازی وزارت ارتباطات قصد ممنوعیت استفاده از فیلترشکن را دارند، اما این ایده هنوز در مجلس جرم انگاری نشده است.

محمد کشوری، کارشناس فضای فناوری ارتباطات، درباره مصوبه جدید شورای عالی فضا مجازی مبنی بر ممنوعیت استفاده از فیلترشکن به «انتخاب» گفت: این چیزی که من دیدم یک نوع سیاست است و حکم قانونی به معنای جرم انگاری و برخورد قضایی و ایجاد ممنوعیت جدی نیست. این ممنوعیت یک سیاست است که خطاب آن به نهاد‌های دیگر است که این سیاست را پیگیری کنند. این سیاست باید در نقاط دیگر جزئیات‌اش مشخص شود. اینکه فیلترشکن ممنوع است که ممنوع است، اما کسی استفاده کند چه می‌شود؟ در این مصوبه چیزی نیامده است؛ بنابراین در همین حد می‌توان گفت که صرفاً یک سیاست تدوین شده است.

وی در ادامه در رابطه با عدم توانایی وزارت ارتباطات مبنی بر جلوگیری از فیلترشکن‌ها بیان کرد: دسترسی همین الان هم غیرمجاز است. الان اگر وزارت ارتباطات بتواند کاری بکند که فیلترشکن‌ها قطع شود این کار را می‌کند و نیاز به قانون ندارد. وقتی یک سایت فیلتر می‌شود طبیعتا جلو دسترسی به ان را هم می‌گیرند، اما از سال‌های دور به دنبال این بودند که کسی از فیلترشکن استفاده نکند، اما از نظر فنی امکان آن وجود ندارد.

کشوری درباره جرم انگاری استفاده از فیلترشکن گفت: چیزی که متفاوت با قبل است و در طرح صیانت هم مطرح شد؛ این بود که استفاده از فیلترشکن را جرم انگاری کردند، اما این بند را از طرح صیانت حذف کردند. در این مصوبه هم نمی‌گوید جرم صورت گرفته، چون جرم انگاری کار مجلس است.

نظرات بینندگان