arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۲۸۴۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۵ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
سخنگوی صنعت آب:

کاهش ۳ درصدی حجم آب سد‌ها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته

سخنگوی صنعت آب گفت: موجودی سد‌های کشور در حال حاضر ۲۰ میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته کاهش ۳ درصدی را نشان می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه امسال بارش‌های پاییزی وضعیت مطلوبی نداشتند و در زمستان هم کمبود‌ها جبران نگردید و صرفاً بارش‌های بهمن ماه در بخش‌هایی از کشور از جمله در استان‌های شمال غرب، وضعیت را تا حدودی بهبود بخشید، گفت: بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۷ بهمن، باعث تحقق حدود ۶۰ درصد از بارش شرایط نرمال شده است.

وی ادامه داد: این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه دراز مدت ۳۹ درصد کاهش داشته است و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته، ۳۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گفته سخنگوی صنعت آب، پرشدگی سد‌های کشور حدود ۴۲ درصد است و از ابتدای سال تا کنون ۷ میلیارد و ۶۱ میلیون متر مکعب ورودی سد‌ها بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته است. مقایسه ورودی سد‌ها در سال جاری با متوسط ۵ ساله نشانگر کاهش ۴۰ درصدی ورودی‌ها بوده و این شرایط، ضرورت پایبندی جدی بخش‌های مختلف مصرف به برنامه منابع و مصارف سد‌ها در سطح حوضه‌های آبریز کشور را می‌رساند.

قاسم زاده با اشاره به اینکه در سال آبی جاری ۷ میلیارد و ۶۱ میلیون متر مکعب ورودی سد‌ها بوده است خاطر نشان کرد: موجودی سد‌های کشور در حال حاضر ۲۰ میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته کاهش سه درصدی را نشان می‌دهد.

قاسم زاده با اعلام این موضوع و اشاره به اجرای برنامه دقیق در مدیریت مصارف سد‌ها از ابتدای سال آبی جاری عنوان نمود: علیرغم کاهش جدی در ورودی سدها، تأمین مناسبی تاکنون در بخش مصارف صورت گرفته و کنترل مصارف و خروجی‌ها طبق برنامه، باعث گردیده است که حجم موجودی سد‌های کشور در حال حاضر تقریباً برابر با شرایط سال گذشته باشد.

سخنگوی صنعت آب در خاتمه اضافه کرد: خروجی آب سد‌های کشور ۸ میلیارد و ۶۱ میلیون متر مکعب بوده است که در مقایسه با متوسط ۵ سال گذشته، کاهش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

نظرات بینندگان