arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۲۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۰ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲

یادداشت‌های علم، چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۴۸: شاه گفت به سفیر انگلیس بگو «تا موضوع ابوموسی و تنب حل نشود، به حل مسئله بحرین راضی نخواهم شد»

یادداشت‌های اسدالله علم: صبح شرفیاب شدم. شاهنشاه دستخطی به دوگل نوشتند، اظهار مرحمت بود. مطالب سفیر انگلیس را عرض کردم که می گفت تأخیر در کار بحرین به این جهت است که ما و شما باید [از] اوتانت تقاضای اعزام مأمور تحقیقی را به محل بکنیم [ولی] هنوز شیخ حاضر نشده است به این کار تن در دهد. خیلی عجیب است. به هر صورت شاهنشاه فرمودند، «به او بگو تا موضوع جزایر حل نشود ابوموسی و تنب من به حل مسئله بحرین راضی نخواهم شد». عرض کردم اطاعت می کنم ولی دیشب هم گفتم فرمودند، «باز هم بگو».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود. 
 
«انتخاب» هر شب یادداشت های روزنوشت علم را منتشر می کند. 
 
چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۴۸: صبح شرفیاب شدم. شاهنشاه دستخطی به دوگل نوشتند، اظهار مرحمت بود. مطالب سفیر انگلیس را عرض کردم که می گفت تأخیر در کار بحرین به این جهت است که ما و شما باید [از] اوتانت تقاضای اعزام مأمور تحقیقی را به محل بکنیم [ولی] هنوز شیخ حاضر نشده است به این کار تن در دهد. خیلی عجیب است. به هر صورت شاهنشاه فرمودند، «به او بگو تا موضوع جزایر حل نشود ابوموسی و تنب من به حل مسئله بحرین راضی نخواهم شد». عرض کردم اطاعت می کنم ولی دیشب هم گفتم فرمودند، «باز هم بگو».
 
ظهر سفیر فرانسه دیدنم آمد. مرد خوبی است، از دوستان خیلی نزدیک دوگل است، یعنی از موقعی که دوگل حکومت فرانسه آزاد را در لندن تشکیل داد با او بوده است. می گفت همه به دوگل گفتیم که اولاً این رفراندوم خیلی پیچیده است، یعنی موضوعات گنجانده شده در آن خیلی پیچیده است و مردم درست نمی دانند به چه چیزی می خواهند رأی بدهند. ثانياً همچو فوریتی ندارد که در این موقع بخواهید این کار را بکنید. ثالثاً چرا سرنوشت خودتان را با آن مربوط می کنید؟ زیر بار هیچ کدام نرفت. این است واقعاً نتیجه غرور یا واقعاً اعتقاد کامل به تزهای مخصوص خود که خاصه نوابغ است.
نظرات بینندگان