arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۰۶۱۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۳ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲

جهان خودرو؛ رونمایی از دومین مدل الکتریکی پورشه

پورشه نسل جدیدی از مدل ماکان رونمایی کرد. خودروساز اسپرت آلمانی نسل جدید این شاسی‌بلند را فقط با موتور الکتریکی تولید خواهد کرد. ماکان دومین مدل الکتریکی پورشه است و بر روی پلتفرم جدیدی ساخته می‌شود که قرار است مبنای ساخت مدل‌های دیگر کارخانه هم باشد. پلتفرم ماکان با همکاری کارخانه آئودی ساخته شده و نامش PPE است. پورشه قرار است دو شاسی‌بلند الکتریکی دیگر هم با این پلتفرم بسازد که گفته می‌شود یکی از آن‌ها هفت‌نفره و لوکس‌ترین مدل کارخانه خواهد بود. آئودی هم به زودی مدل Q۶ ائی-ترون را با این پلتفرم به بازار عرضه خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو: رونمایی از شاسی‌بلند الکتریکی پورشه، تازه‌ترین اطلاعات درباره ماشین اپل و نگرانی ایلان ماسک از حضور خودروسازان چینی در بازارهای جهانی.
 
ماکان الکتریکی
 
پورشه نسل جدیدی از مدل ماکان رونمایی کرد. خودروساز اسپرت آلمانی نسل جدید این شاسی‌بلند را فقط با موتور الکتریکی تولید خواهد کرد. ماکان دومین مدل الکتریکی پورشه است و بر روی پلتفرم جدیدی ساخته می‌شود که قرار است مبنای ساخت مدل‌های دیگر کارخانه هم باشد.
 
پلتفرم ماکان با همکاری کارخانه آئودی ساخته شده و نامش PPE است. پورشه قرار است دو شاسی‌بلند الکتریکی دیگر هم با این پلتفرم بسازد که گفته می‌شود یکی از آنها هفت‌نفره و لوکس‌ترین مدل کارخانه خواهد بود. آئودی هم به زودی مدل Q6 ائی-ترون را با این پلتفرم به بازار عرضه خواهد کرد.
 
ظاهر ماکان نسبت به نسل قبلی ماشین تغییر زیادی نکرده است. تغییرات اصلی در جلوی ماشین دیده می‌شود که با الهام از مدل الکتریکی تایکان طراحی شده است. ابعاد هم تغییر زیادی نکرده و ماشین فقط کمی بلندتر و پهن‌تر شده است. علاوه بر جای بار عقب، زیر کاپوت جلوی ماشین هم یک صندوق ۸۴ لیتری گذاشته شده است.
 
جهان خودرو؛ رونمایی از دومین مدل الکتریکی پورشهداشبورد ماکان به مدل‌ کاین،‌ شاسی‌بلند بزرگ‌تر پورشه، شبیه است
 
جهان خودرو؛ رونمایی از دومین مدل الکتریکی پورشهاطلاعات از طریق واقعیت مجازی سه‌بعدی روی شیشه جلو نمایش داده می‌شود
 
تغییرات در اتاق ماشین بیشتر است. داشبورد ماکان به مدل‌ کاین،‌ شاسی‌بلند بزرگ‌تر پورشه، شبیه است. علاوه بر نمایشگر دیجیتال برای راننده، دو نمایشگر دیگر روی داشبورد است که سرنشین جلو می‌تواند با یکی از آنها ویدیو تماشا کند. اطلاعات سفر هم با یک سیستم واقعیت مجازی سه‌بعدی روی شیشه جلو نمایش داده می‌شود.
 
پورشه می‌گوید ماکان از تمام رقیبانش اسپرت‌تر است. دو مدل مختلف از ماکان به بازار عرضه خواهد شد. مدل قوی‌تر ۶۳۹ اسب بخار قدرت دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این مدل ۳.۳ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۶۰ کیلومتر در ساعت است. این مدل با هر بار شارژ می‌تواند تا ۵۹۱ کیلومتر حرکت کند.
 
قرار بود ماکان الکتریکی سال ۲۰۲۳ به بازار بیاید، اما تولید به دلیل مشکلات در طراحی نرم‌افزار ماشین یک سال به تعویق افتاد. ماکان در کارخانه پورشه در شهر لایپزیگ در آلمان تولید می‌شود و از نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به بازار خواهد آمد. قیمت پایه این مدل در آلمان ۸۳ هزار و ۹۹۳ یورو (۹۱ هزار و ۲۴۵ دلار) است و مدل قوی‌ترش ۱۱۴ هزار و ۵۷۶ یورو (۱۲۴ هزار و ۵۰۰ دلار) فروخته می‌شود.
 
جهان خودرو؛ رونمایی از دومین مدل الکتریکی پورشهقیمت پایه مدل قوی‌تر ماکان ۱۱۴ هزار و ۵۷۶ یورو است
 
پورشه مدل ماکان را در سال ۲۰۱۴ به محصولاتش اضافه کرد و در ده سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه از آن فروخته است. این ماشین اکنون پرفروش‌ترین مدل پورشه است و حدود هشتاد درصد خریدارانش برای اولین بار است که پورشه می‌خرند و به احتمال زیاد مشتری این کارخانه باقی می‌مانند.
 
پورشه می‌‌خواهد تا سال۲۰۳۰ سهم ماشین‌های الکتریکی از کل فروش کارخانه را به هشتاد درصد برساند. ماکان نقش مهمی در این برنامه دارد. پورشه می‌گوید تحقیقاتش نشان داده که تقاضا برای ماکان الکتریکی زیاد خواهد بود. با این حال این احتمال وجود دارد که الکتریکی شدن ماشین باعث راندن طرفداران سنتی پورشه شود.
 
پورشه قصد داشت همزمان با عرضه ماکان الکتریکی تولید مدل بنزینی این ماشین را متوقف کند، اما هفته پیش اعلام کرد که تولید مدل بنزینی را در کنار مدل الکتریکی فعلا ادامه خواهد داد.
 
ماشین اپل
 
جهان خودرو؛ رونمایی از دومین مدل الکتریکی پورشهخبرگزاری بلومبرگ می‌گوید اپل برای ساخت ماشین با خودروسازان اروپایی گفتگو می‌کند
 
خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که شرکت اپل عرضه ماشین خود را باز هم به تعویق انداخته است. در گزارشی که هفته گذشته منتشر شده آمده که ماشین اپل در سال ۲۰۲۸ به بازار خواهد آمد و فن‌آوری خودرانش آنطور که قرار بود پیشرفته نخواهد بود.
 
اپل تاکنون هیچ اطلاعات رسمی درباره ماشینش منتشر نکرده و اخبار این ماشین تنها توسط رسانه‌ها منتشر شده است. براساس این گزارش‌ها شرکت اپل حدود پانزده سال پیش پروژه‌ای به نام تایتان را با هدف ساخت یک خودرو آغاز کرد. قرار بود این ماشین کاملا خودران باشد و حتی برخی رسانه‌ها گزارش کرده بودند که ماشین فرمان ندارد.
 
در سال‌های گذشته خبرهایی از مذاکرات اپل با چند خودروساز نظیر ب‌ام‌و، هیوندای و نیسان منتشر شد که قرار بود در این پروژه همکاری کنند. اما برخی از این گزارش‌ها تکذیب شد و یا اعلام شد که گفتگوها به نتیجه نرسیده است.
 
بنا بر آخرین گزارش‌ها قرار بود ماشین اپل با فن‌آوری خودران سطح ۴ ساخته شود و گفته می‌شد ممکن است در سال ۲۰۲۶ به بازار بیاید. ماشین در سطح ۴ خودران در اکثر مواقع نیازی به راننده ندارد. اما بلومبرگ می‌گوید که مدیران اپل تصمیم گرفته‌اند ماشین را با فن‌آوری‌هایی بین سطح ۲ و ۳ خودران به بازار عرضه کنند. این فن‌آوری هم‌سطح محصولات تسلا است.
 
بلومبرگ همچنین در گزارشش می‌گوید که اپل در حال مذاکره با خودروسازانی در اروپا است که این ماشین را برایش تولید کنند.
 
نگرانی ایلان ماسک
 
جهان خودرو؛ رونمایی از دومین مدل الکتریکی پورشهBYD در سه‌ماه آخر سال ۲۰۲۳ بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌های الکتریکی در جهان بود
 
ایلان ماسک، مدیر تسلا هشدار داده که اگر برای واردات ماشین‌های چینی محدودیتی در نظر گرفته نشود، خودروسازان چینی رقیبانشان در جهان را «ویران» خواهند کرد. این حرف‌ آقای ماسک به نشانه‌ای تعبیر شده که تسلا به شدت توسط خودروسازان چینی نظیر BYD تحت فشار است.
 
حرف‌های آقای ماسک بعد از گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌دهد کارخانه BYD در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ از تسلا پیشی گرفت و پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی جهان شد.
 
آقای ماسک هفته پیش در گفتگویی با تحلیلگران بازار بورس گفت که خودروسازان چینی در خارج از بازار چین بسیار موفق خواهند بود. او گفت: «آنها خیلی خوب هستند و اگر محدودیت تجاری وضع نشود، آنها اکثر کارخانه‌ها را ویران خواهند کرد.»
 
تسلا سال گذشته برای رقابت با خودروسازان چینی قیمت‌ محصولاتش را کاهش داد. در نتیجه این جنگ قیمت سود کارخانه کمتر از پیش‌بینی‌ها بود. آقای ماسک در گفتگوی اخیرش گفت که کاهش هزینه‌ها بیش از این امکان ندارد و بعید است فروش امسال تسلا رشد زیادی داشته باشد.
 
در سوی دیگر خودروسازان چینی، محصولات خود را با هزینه کمتری تولید می‌کنند و دسترسی بیشتر و بهتری به قطعات ارزان دارند. تولید این خودروسازان هم رو افزایش است و همین باعث شده در صادرات محصولاتشان جدی‌تر شوند.
 
تسلا اواسط سال ۲۰۲۵ یک ماشین ارزان به بازار عرضه می‌کند که به این کارخانه در رقابت با خودروسازان چینی کمک خواهد کرد. اکثر خودروسازان چینی نام‌هایی غریبه در بازارهای اروپا و آمریکا هستند و تسلا امیدوار است بتواند با اعتبار نام خود سرعت رشد چینی‌ها را در بازارهای جهانی کاهش دهد.
 
اتحادیه اروپا سال گذشته برنامه‌هایی برای حمایت از خودروسازان اروپایی در برابر رقیبان چینی آغاز کرد. انتظار می‌رود در صورتی که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، این کشور هم تعرفه‌هایی بر کالاهای وارداتی وضع کند.
 
منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان