arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۵ دی ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۱۵ دی ۱۴۰۲؛ از پذیرش مسئولیت حادثه تروریستی کرمان توسط داعش تا رد صلاحیت نیمی از نامزدهای مجلس از جمله ۲۶ نماینده فعلی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

حمله به مقر الحشد الشعبی در بغداد با دو قربانی
منابع خبری عراقی از شنیده شدن صدای انفجار و حمله به یکی از مقرهای الحشدالشعبی در داخل مجموعه وزارت کشور عراق واقع در شرق بغداد خبر می‌دهند. المیادین می گوید اطلاعات اولیه حاکی از آن است که یکی از رهبران جنبش نُجَباء و دستیارش در نتیجه هدف قرار دادن مقر نیروهای حشد الشعبی در بغداد، شهید شده اند.  

تکذیب تیراندازی در سطح شهر کرمان
ظهر روز گذشته فرمانده سپاه استان کرمان ضمن تکذیب هرگونه تیراندازی در سطح شهر کرمان گفت که امنیت کامل در استان برقرار بوده و برنامه‌های سالگرد حاج قاسم طبق برنامه و با حضور پرشور‌تر مردم و زائران در گلزار شهدا در حال برگزاری است.‌ 

۲۸ کودک و نوجوان زیر ۱۵ سال در بین مجروحان حادثه تروریستی کرمان
آمار مصدومان بستری در بیمارستان‌های کرمان به تفکیک بیمارستان‌ و سن اعلام شد. بر این اساس، ۲۸ کودک و نوجوان زیر ۱۵ سال در بین مجروحان حادثه تروریستی دیروز قرار دارند.

اگر اسرائیل مرتکب حمله تروریستی کرمان شده باشد، بعید است با هماهنگی آمریکا باشد
رضا نصری کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با اشاره به انفجار تروریستی در کرمان گفت: چنانچه اسرائیل این حمله تروریستی را در کرمان مرتکب شده باشد، بعید است این کار را با هماهنگی آمریکا انجام داده باشد. در واقع، اقدامات بی‌پروا و تروریستی اخیر اسرائیل عمدتاً با هدف «قرار دادن دولت آمریکا در یک عمل انجام شده» صورت می‌گیرد و هدف آن نیز ایجاد فضایی است که در آن آمریکا ناگزیر با ایران وارد یک درگیری مستقیم نظامی شود. از این رو، وجود هماهنگی میان اسرائیل و آمریکا بر سر این موضوع خاص را محتمل نمی‌دانم. 

تغییر دوباره تعداد شهدای حادثۀ تروریستی کرمان
رییس سازمان اورژانس کشور آخرین آمار شهدای حادثه کرمان را ۸۴ نفر اعلام کرد و گفت ۲۸۴ نفر نیز مجروح شدند. قبلا تعداد قربانیان ۱۰۳ و سپس ۹۵ نفر اعلام شده بودند. البته با شهادت یکی از مجروحین تعداد شهدا به ۸۵ نفر رسید که ۱۱ نفرشتان افغانستانی هستند. جعفر میعادفر درباره تغییر آمار شهدای حادثه کرمان گفت: در این گونه حوادث که جان‌باختگان نزدیک به محل حادثه آسیب زیادی می‌بینند، پیکر‌هایی که قطعه‌قطعه شده‌اند معمولا در یک کاور جمع‌آوری می‌شود و در آمار‌های اولیه هریک از کاور‌ها را پیکر یک نفر تلقی می‌کنند، اما در بررسی‌های پزشکی قانونی مشخص می‌شود که چندین کاور مربوط به بخش‌هایی از پیکر چند نفری است که جان‌باختن آن‌ها ثبت شده و مربوط به فرد جدیدی نیست.  

اسرائیل به متحدان خود گفته که در انفجار ایران دخالت نداشت 
روزنامه وال استریت ژورنال چهارشنبه شب اعلام کرد: اسرائیل به متحدان خود اطلاع داده که در انفجارهای ایران دخالتی نداشته است. این درحالیست که دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل چهارشنبه شب از هرگونه اظهار نظر درباره انفجارهای تروریستی کرمان خودداری کرد و گفت هیچ حرفی ندارم. 

کمال تبریزی: «سرزمین مادری» یتیم و بی‌سرپرست شده
کمال تبریزی بار دیگر به نحوه پخش سریالش «سرزمین مادری» انتقاد کرد و گفت که سریالش یتیم و بی‌سرپرست شده و زحمات و هزینه این سال‌ها در حال نابودی است و حیف که به چنین سرنوشتی دچار شد! او با بیان اینکه تهیه‌کننده به همراه سیمافیلم در حال پخش فصل دوم سریال به بدترین شکل ممکن هستند گفت: ارتباط مرا نیز برای رفع نواقص سریال قطع کرده‌اند؛ نمی‌دانم چرا. تبریزی با بیان اینکه زحمات و هزینه این سال‌ها در حال نابودی است به یکی از گاف های سریال در تدوین نهایی اشاره کرد و گفت: به احتمال زیاد باید منتظر خرابکاری‌های بعدی هم باشیم.

صلاحیت پزشکیان، مطهری و نوبخت تایید شد
رسانه های نزدیک به دولت می گویند صلاحیت مسعود پزشکیان، علی مطهری، محمدباقر نوبخت از سوی هیئت‌های نظارت شورای نگهبان برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس تأیید شده است. بر این اساس صلاحیت تاجگردون هم تایید شده است.

حال ۱۵ درصد مجروحان بستری بخش ویژه وخیم است
رئیس علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه حال ۱۵ درصد مجروحان حادثه تروریستی این شهر که در بخش ویژه بستری هستند، وخیم است گفت: ۲۸ مجروح بستری این حادثه زیر ۱۵ سال هستند. 

شهادت ۸ عضو یک خانواده در انفجار کرمان
خانواده سلطانی‌نژاد در جریان انفجارهای تروریستی عصر چهارشنبه مسیر گلزار شهدای کرمان هشت شهید داده است. 

انفجارها در کرمان همان نوعی که داعش انجام می داد
یک مقام ارشد دولت آمریکا می گوید حمله تروریستی در کرمان احتمالا کار داعش بوده است.   این مقام در گفتگو با خبرنگاران گفت: «به نظر می رسد این حمله، یک حمله تروریستی است، نوعی که داعش در گذشته دیده ایم، انجام داده است.» وی افزود: «تا آنجا که می دانیم، من فکر می کنم که این تصور فعلی ماست».

 افزایش قیمت نفت در پی حادثه تروریستی کرمان
خبرگزاری فرانسه از افزایش قیمت نفت در پی حادثه تروریستی در کرمان خبر داد. در این گزارش به نقل از «اکسل رودولف» تحلیلگر ارشد بازار نفت آمده است که تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به دنبال حادثه کرمان این احساس را به وجود آورده که ریسک بیشتری در بازار نفت وجود دارد. به گزارش پایگاه «اویل پرایس» قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با سه و ۶۵ صدم درصد افزایش به ۷۲ دلار و ۹۵ سنت رسید. قیمت نفت خام برنت دریای شمال نیز با سه و ۳۵ صدم درصد افزایش به ۷۸ دلار و ۴۳ سنت رسید.

سخنگوی ارتش اسرائیل: درباره انفجارهای کرمان، هیچ حرفی ندارم
دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل چهارشنبه شب از هرگونه اظهار نظر درباره انفجارهای تروریستی کرمان خودداری کرد و گفت هیچ حرفی ندارم. هاگاری در کنفرانس خبری خود افزود: هیچ صحبتی درباره انفجارهای ایران نداریم و تمرکز ما بر جنگ علیه حماس است. 

موضع گیری چین علیه یمنی ها
گنگ شوانگ، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل روز چهارشنبه نسبت به حملات اخیر به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ابراز نگرانی کرد و خواستار پایان دادن به این حملات شد و از همه طرف‌ها خواست به آزادی دریانوردی همه کشور‌ها احترام بگذارند. 

 انتحاری بودن حادثه کرمان
ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت از قول یک منبع آگاه در کرمان نوشت: درحالیکه بررسی صحنه در ساعات اولیه انفجار حاکی از عملیات بمب‌گذاری به وسیله بسته‌های انفجاری در کرمان بود اما اکنون با بررسی شواهد و قرائن از جمله فیلم دوربین‌های مداربسته، با قطعیت می توان گفت که یکی از انفجارهای تروریستی در گلزار شهدا در نتیجه اقدام عامل انتحاری و دیگری هم به احتمال زیاد به همین شیوه بوده است. به گفته این منبع مطلع انفجار اول مشخص شده انتحاری بوده و دومی نیز در دست بررسی است که به احتمال زیاد آن هم انتحاری بوده است. وی افزود: عامل انتحاری اول مرد بوده که در نتیجه انفجار تکه تکه شده است و کار شناسایی در دست بررسی قرار دارد.

داعش مسئولیت حمله تروریستی در کرمان را برعهده گرفت

گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار‌های تروریستی روز چهارشنبه در کرمان را برعهده گرفته است. طبق بیانیه‌ای که این گروه تروریستی منتشر کرده، انفجار‌های روز گذشته توسط ۲ عامل انتحاری انجام گرفته است.

ردصلاحیت نیمی از نامزدهای مجلس از جمله ۲۶ نماینده فعلی

شورای نگهبان می گوید ۵۲ درصد نامزدهای مجلس تایید صلاحیت شده اند و مابقی صلاحیتشان احراز نشده. ۲۶ نماینده فعلی مجلس نیز در بین کسانی قرار دارند که صلاحیتشان احراز نشده است.

نظرات بینندگان