arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۲۸۲۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۰۳ دی ۱۴۰۲

جهان خودرو؛ چالش خودروساز چینی برای لوکس‌ترین ماشین‌های آلمانی

نیو، خودروساز نوپای چینی، لوکس‌ترین مدلش به نام ET۹ را در مراسمی در شهر شیان در چین رونمایی کرد. این ماشین قرار است در سال ۲۰۲۵ به بازار بیاید و نیو می‌‍گوید با لوکس‌ترین ماشین‌های آلمانی مانند مرسدس-مایباخ سری S و ب‌ام‌و سری ۷ رقابت می‌کند. ویلیام لی، بنیانگذار و مدیر نیو در مراسم رونمایی ماشین گفت که ET۹ یک «جت خصوصی برای جاده» است. ظاهر ماشین ترکیبی از یک سدان کوپه و یک شاسی‌بلند است. ماشین با طول ۵۳۰۰ میلی‌متر، عرض ۲۰۱۶ میلی‌متر و ارتفاع ۱۶۲۰ میلی‌متر بزرگ‌ترین ماشینی است که نیو تاکنون ساخته است. اتاق ET۹ برای چهار سرنشین جا دارد. تمرکز اصلی بر راحتی سرنشینان عقب است. صندلی‌های عقب را می‌توان تا ۴۵ درجه خواباند و هر سرنشین یک میز تاشو و یک نمایشگر ۱۴.۵ اینچی دارد و یک یخچال هم در فضای بین دو سرنشین است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو: ماشین لوکس چینی که سازنده‌اش می‌گوید رقیبی جدی برای مایباخ و ماشین‌های لوکس آلمانی است، معرفی یک کادیلاک شاسی‌بلند الکتریکی جدید و تاسیس اولین کارخانه یک خودروساز چینی در اروپا.
 
مایباخ چینی
 
نیو، خودروساز نوپای چینی، لوکس‌ترین مدلش به نام ET9 را در مراسمی در شهر شیان در چین رونمایی کرد. این ماشین قرار است در سال ۲۰۲۵ به بازار بیاید و نیو می‌‍گوید با لوکس‌ترین ماشین‌های آلمانی مانند مرسدس-مایباخ سری S و ب‌ام‌و سری ۷ رقابت می‌کند.
 
ویلیام لی، بنیانگذار و مدیر نیو در مراسم رونمایی ماشین گفت که ET9 یک «جت خصوصی برای جاده» است. ظاهر ماشین ترکیبی از یک سدان کوپه و یک شاسی‌بلند است. ماشین با طول ۵۳۰۰ میلی‌متر، عرض ۲۰۱۶ میلی‌متر و ارتفاع ۱۶۲۰ میلی‌متر بزرگ‌ترین ماشینی است که نیو تاکنون ساخته است.
 
اتاق ET9 برای چهار سرنشین جا دارد. تمرکز اصلی بر راحتی سرنشینان عقب است. صندلی‌های عقب را می‌توان تا ۴۵ درجه خواباند و هر سرنشین یک میز تاشو و یک نمایشگر ۱۴.۵ اینچی دارد و یک یخچال هم در فضای بین دو سرنشین است.
 
جهان خودرو؛ چالش خودروساز چینی برای لوکس‌ترین ماشین‌های آلمانیویلیام لی بنیانگذار کارخانه نیو در مراسم رونمایی از ET9
 
نیو می‌گوید سیستم فنربندی ماشین از پورشه پانامرا پیشرفته‌تر است. در این سیستم هر چرخ به طور مستقل کنترل می‌شود، ارتفاع ماشین تا ۲۲ سانتیمتر تغییر می‌کند و جهت چرخ‌های عقب هم با چرخاندن فرمان تغییر می‌کند. نیو برای نمایش راحتی ET9 ویدیویی از آزمایش ماشین منتشر کرده که در آن چهار طبقه گیلاس شراب روی کاپوت گذاشته شده و ماشین بدون ریختن شراب‌ها از مسیری پر دستانداز عبور می‌کند.
 
جهان خودرو؛ چالش خودروساز چینی برای لوکس‌ترین ماشین‌های آلمانیدر طراحی ماشین بر راحتی سرنشینان عقب تمرکز شده است
 
جهان خودرو؛ چالش خودروساز چینی برای لوکس‌ترین ماشین‌های آلمانیET9 بزرگترین مدل کارخانه نیو است
 
ET9 دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۷۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. باتری‌های ماشین قابلیت شارژ سریع دارند و نیو می‌گوید با یک شارژر سریع می‌توان در پنج دقیقه باتری را به اندازه ۲۵۵ کیلومتر حرکت شارژ کرد.
 
قابلیت دیگر ET9 امکان تعویض باتری‌ها است. با این فنآوری که توسط نیو ساخته شده، راننده می‌تواند به ایستگاه‌های تعویض باتری نیو مراجعه کند و در چند دقیقه باتری ماشین را با یک باتری شارژ شده عوض کند.
 
قیمت پایه ET9 هشتصد هزار یوان (۱۱۳ هزار دلار) است که تقریبا به اندازه مدل‌های معمولی بنز و ب‌ام‌و است و از محصولات مایباخ و مدل‌های لوکس ب‌ام‌و بسیار ارزان‌تر است.
 
جهان خودرو؛ چالش خودروساز چینی برای لوکس‌ترین ماشین‌های آلمانینیو برای نمایش فنربندی نرم ماشین با گیلاس‌های شرابی که روی هم چیده شده بود در مسیری پر دست‌انداز حرکت کرد
 
نیو فعالیتش را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد. یک شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به دولت ابوظبی از سرمایه‌گذاران اصلی این شرکت است. لنوو، تولیدکننده کامپیوتر و شرکت اینترنتی تنسنت هم در نیو سهم دارند.
 
نیو در حال حاضر ۹ مدل الکتریکی دارد که بیشتر آنها در چین فروخته می‌شود. محصولات این شرکت به طور محدود در اروپا فروخته می‌شود و قرار است از سال ۲۰۲۵ به بازار آمریکا هم صادر شود. سرمایه‌گذاری در مدل‌های جدید و حضور در بازارهای جدید باعث شده تا نیو در سال‌های گذشته زیان‌ده باشد.
 
نیو تا ماه نوامبر کمی بیشتر از ۱۴۲ هزار دستگاه ماشین فروخت که بسیار کمتر از برنامه شرکت برای فروش ۲۵۰ هزار دستگاه ماشین در سال ۲۰۲۳ است.
 
جهان خودرو؛ چالش خودروساز چینی برای لوکس‌ترین ماشین‌های آلمانیکادیلاک ویستیک چهارمین شاسی‌بلند الکتریکی کارخانه است
 
شاسی‌بلند الکتریکی کادیلاک
 
کادیلاک تصاویری از یک شاسی‌بلند جدید الکتریکی منتشر کرده که قرار است در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شود. این مدل جدید که نامش ویستیک (Vistiq) است، چهارمین شاسی‌بلند الکتریکی این خودروساز آمریکایی است و قرار است همزمان در آمریکا در چین هم تولید شود.
 
ویستیک یک شاسی‌بلند با سه ردیف صندلی است که از اسکلید IQ، لوکس‌ترین شاسی‌بلند الکتریکی کادیلاک کوچک‌تر است. اطلاعات فنی ماشین منتشر نشده اما رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند که قدرت ماشین ۵۰۰ اسب بخار باشد.
 
جهان خودرو؛ چالش خودروساز چینی برای لوکس‌ترین ماشین‌های آلمانیکادیلاک ویستیک در سال ۲۰۲۵ به بازار میآید
 
کادیلاک در حال حاضر تنها یک شاسی‌بلند الکتریکی به نام لیریک تولید می‌کند، اما در دو سال آینده سه شاسی‌بلند دیگر هم به بازار عرضه خواهد کرد. چین بزرگترین بازار کادیلاک است و برای همین قرار است این شرکت تعدادی از محصولاتش را با همکاری شرکت SAIC که شریک جنرال موتورز است در چین بسازد.
 
کادیلاک چند هفته پیش در نمایشگاه خودرو گوانگژو یک شاسی‌بلند الکتریکی کوچک به نام اپتیک رونمایی کرد که آن هم قرار است در چین تولید شود. لوکس‌ترین شاسی‌بلند الکتریکی کادیلاک اسکلید IQ است که اواخر سال ۲۰۲۴ به بازار خواهد آمد.
 
جهان خودرو؛ چالش خودروساز چینی برای لوکس‌ترین ماشین‌های آلمانیاز مدل Seal به عنوان جدی‌ترین رقیب تسلا مدل ۳ نام برده می‌شود
 
کارخانه چینی در اروپا
 
BYD اعلام کرده که کارخانه‌ای در مجارستان برای تولید ماشین‌های الکتریکی تاسیس خواهد کرد. این خودروساز چینی برنامه‌ای بلندپروازانه برای حضور در بازارهای جهانی دارد و تاسیس این کارخانه گامی مهم برای تحقق این برنامه‌ها و تهدیدی جدی برای خودروسازان اروپایی ارزیابی شده است.
 
BYD بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌های الکتریکی در جهان و جدی‌ترین رقیب تسلا است. با شدت گرفتن رقابت در بازار چین، این کارخانه همراه با خودروسازان دیگر چینی مانند نیو، SAIC، MG و جیلی قصد دارند محصولاتشان را در اروپا و آمریکا بفروشند. BYD اعلام کرده که می‌خواهد تا پایان دهه جاری میلادی سهمی ده درصدی از بازار اروپا داشته باشد.
 
کارخانه‌های چینی حضوری پررنگ در نمایشگاه خودروی مونیخ داشتند. در این نمایشگاه که در ماه سپتامبر برگزار شد، هفت خودروساز چینی شرکت کردند و BYD از مدل سیل (Seal) رونمایی کرد که می‌خواهد با آن با تسلا مدل ۳ رقابت کند.
 
جهان خودرو؛ چالش خودروساز چینی برای لوکس‌ترین ماشین‌های آلمانیBYD هان گران‌ترین مدل کارخانه چینی در بازار اروپا است
 
جهان خودرو؛ چالش خودروساز چینی برای لوکس‌ترین ماشین‌های آلمانیدلفین ارزان‌ترین مدل BYD در اروپا است
 
این شرکت پنج مدل در اروپا می‌فروشد که ارزان‌ترین آنها ماشینی به نام دلفین است که در فرانسه به قیمت ۳۴ هزار یورو فروخته می‌شود. گران‌ترین مدل BYD در اروپا یک سدان لوکس به نام هان است که قیمت پایه‌اش ۷۱ هزار یورو است.
 
BYD ساخت کارخانه در کشورهای دیگر اروپایی از جمله فرانسه و آلمان را هم در نظر داشت، اما در نهایت با دولت مجارستان به توافق رسید. BYD در حال حاضر یک کارخانه اتوبوس‌سازی در مجارستان دارد و این کشور اعلام کرده که برای ساخت کارخانه جدید سوبسیدهایی پرداخت خواهد کرد.
 
مجارستان یکی از مراکز مهم ساخت ماشین‌های الکتریکی است. این کشور در چند سال گذشته حدود بیست میلیارد یورو (۲۲ میلیارد دلار) سرمایه در ارتباط با ساخت ماشین‌های الکتریکی جذب کرده است. مرسدس-بنز، آئودی و سوزوکی در مجارستان کارخانه دارند و ب‌ام‌و هم به زودی کارخانه‌اش در این کشور را افتتاح خواهد کرد.
 
منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان