پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : تسنیم: رضا نخجوانی مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در نشست خبری اظهار کرد:صدها هزار میلیارد تومان ارزش روز سرمایه گذاریهای صورت گرفته در فرودگاههای کشور است
وی با بیان اینکه ساخت ۴ کیلومتر باند ۲۰۰۰ میلیارد تومان منابع مالی میخواهد، افزود:سالانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه توسعه و بهسازی و ارتقای فرودگاهها سرمایهگذاری صورت میگیرد.
وی با اعلام اینکه نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان در طول ۱۵ تا ۲۰ سال آینده در حوزه سرویس دهی و ارتقای خدمات فرودگاهی هستیم در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در خصوص وضعیت فلایت چک دوم، اضافه کرد: هواپیمای فلایت چک در کشور داریم که کارهای کالیبراسیون فرودگاهها را انجام میدهد. درباره فلایت چک دوم نیز اقدامات برای خرید انجام شده و فرآیندهای انتقال صورت گرفته است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه هواپیمای فلایت چک یک موضوع استراتژیک مربوط به امنیت ملی است، مجاز به افشای اطلاعات در این زمینه نیستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به روز رسانی دستگاههای ناوبری توسط ابزارآلات دقیق و کالیبراسیون در حال انجام است. بهسازی باندها کار دائمی شرکت فرودگاههاست.
وی با اشاره به اینکه روزانه حدود ۱۰۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران استفاده میکنند در خصوص انتقال پرواز از مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ پرواز در مهرآباد انجام میشود و این پروازهابه فرودگاه امام نارضایتی مسافران را به دنبال دارد. به عنوان مثال هیچکدام از مسافران پرواز ۵۰ دقیقهای تهران- اهواز نمیتوانند ۱.۵ ساعت تا رسیدن به فرودگاه امام وقت صرف کنند. در برگشت هم همین است. ما در ارائه خدمت به مردم و هزینههای تحمیلی به آنها مسئول هستیم. به لحاظ فنی و تکنیکی این موضوع قابلیت انجام ندارد.
نخجوانی در عین حال با اشاره به اینکه مشکلات ما در فرودگاه مهرآباد زیاد است و خدمات ارائه شده در شأن مردم نیست، یادآور د: به همین منظور از حدود ۲۰ سال قبل ارتقا فرودگاه در دستور کار است و بر اساس طرح جامع تمام مشکلات فرودگاه مهرآباد برطرف خواهد شد.
وی تاکید کرد:در مرحله نهایی هستیم و کار به مشاور ارجاع و کارهای مطالعاتی انجام شده است. تصمیم گیری شده برای مهرآباد ترمینال ۱۰۰ هراز مترمربعی با ۵۵ اوریج ساخته شود. به این ترتیب فرکانس پروازی فرودگاه مهرآباد از ۵۰ پرواز در صبح به ۱۲۰ پرواز افزایش میبابد که این به معنای انقلاب در این فرودگاه است.
وی با بیان اینکه منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح مذکور پیش بینی شده درباره بدهی ایرلاینها نیز اظهار کرد: ایرلاینهای بدهکار به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران داریم، اما رابطه ما با ایرلاین دائمی است. البته شرکتهای هواپیمایی تلاش میکنند بدهیهای خود را دیرتر پرداخت کنند که باعث گلایه ما و فرودگاه امام شده است. به لحاظ اخلاقی نام شرکتهای هواپیمایی بدهکار را اعلام نمیکنیم و از آنها خواهش میکنیم نسبت به پرداخت بدهیها اقدام کنند.