arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۲ - ۱۱ تير ۱۴۰۲

تماشا کنید: اخراج «رابرت مالی» خبر خوبی ست؟

رابرت مالی در مرخصی بدون حقوق؛ این خبری بود که اخیرا در رسانه‌ها اعلام شد؛ مالی رئیس هیات تیم مذاکره کننده امریکا در گفتگو‌های احیای برجام بود. مالی از روز نخست زیر ضرب حملات جمهوری‌خواهان و جریانات ضد برجامی در واشنگتن بود، بالاخص برخی ایرانی‌های امریکا که مخالف هرگونه توافق هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سرویس بین الملل «انتخاب»: رابرت مالی در مرخصی بدون حقوق؛ این خبری بود که اخیرا در رسانه‌ها اعلام شد؛ مالی رئیس هیات تیم مذاکره کننده امریکا در گفتگو‌های احیای برجام بود. مالی از روز نخست زیر ضرب حملات جمهوری‌خواهان و جریانات ضد برجامی در واشنگتن بود، بالاخص برخی ایرانی‌های امریکا که مخالف هرگونه توافق هستند.

بنابر اعلام رسانه ها، مجوز دسترسی امنیتی رابرت مالی لغو شده و او به مرخصی اجباری رفته است. رسانه‌های آمریکایی نیز می‌گویند، مجوز دسترسی امنیتی مالی در جریان تحقیقات امنیتی دیپلماتیک در وزارت خارجه ایالات متحده در مورد «سوء استفاده احتمالی از اطلاعات طبقه‌بندی شده» به حالت تعلیق درآمده.

مالی چندین ماه پس از به بن بست کشیده شدن مذاکرات در تابستان گذشته، با ایروانی سفیر ایران در سازمان ملل دیدار رو در رو داشت، دیداری که نیویورک‌تایمز ادعا می‌کند به درخواست ایروانی و پس از زد و خورد تهران و واشنگتن در سوریه رخ داده بود.  

مذاکرات این دو حول تبادل زندانی و مسئله آزادساژی پول‌های بلوکه شده ایران بوده است.  پس از آن، مالی ظاهرا با فشار بیشتری مواجه شده، امری که موجب کاهش نقش او در پی فشار‌ها و مرخصی اجباری او شده است. 

فعلا، اما برت مک گِرک (Brett McGurk) مذاکرات ایران و امریکا را هدایت می‌کند، گفتگو‌هایی که در عمان شکل گرفته و حول أتش بس و تفاهم موقت بوده است.  مک گِرک که در دولت‌های دموکرات و جمهوری خواه مثل ترامپ حصر داشته، و دیپلماتی با تجربه و موضع به مراتب تندتری دارد، ظاهرا فعلا جای مالی را در مذاکرات گرفته است.  

مالی همواره در میان دیپلمات‌های امریکایی، موضع نرم تری نسبت به سایرین داشته است، کمااینکه در جریان مذاکرات برجام در سال ۹۴ نیز، مالی را نرم‌تر از کری، و کری را به مراتب نرم‌تر از وندی شرمن می‌دانستند.

قابل توجه آن که خبرگزاری دولت ایران در تحلیلی می‌گوید مالی از موانع توافق بوده و تغییر او سیگنال امریکا برای توافق با تهران است. حال باید منتظر ماند و دید که خروج کامل احتمالی مالی از دولت امریکا در آینده نزدیک چه تاثیر مستقیمی بر رویکرد مذاکرات، نحوه تعامل و نوع نگاه به توافق با ایران می‌گذارد

نظرات بینندگان