arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۹ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲

صبحانه خبری ۱۰ خرداد ۱۴۰۲؛ از ادعای سعید قاسمی درباره مهسا امینی تا خبر تاییدنشده از حل‌وفصل ۲ پرونده اختلافی ایران و آژانس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

نزدیکی تهران و ریاض یک توافق تاکتیکی نیست
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه روابط ایران و عربستان یک توافق تاکتیکی نیست، گفت ریاض، سرمایه‌گذاری اقتصادی در ایران را در اولویت قرار داده است. 

ماموریت رئیسی به وزیر خارجه برای پیگیری رابطه با مصر
سخنگوی دولت اعلام کرد: دولت برای از سر گیری و توسعه روابط با مصر آمادگی دارد و رییس‌جمهور به وزارت امور خارجه ماموریت داده تا موضوع را به طور جدی پیگیری کند. 

خبر تاییدنشده از حل‌وفصل ۲ پرونده اختلافی ایران و آژانس
خبرگزاری مهر نوشت:در جریان مذاکرات فنی اخیر میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی، پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروحه آژانس (موسوم به آباده) حل‌وفصل شده است. همچنین ادعاهای آژانس در خصوص کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۳/۷ نیز با توضیحات فنی ایران حل و فصل شده است. 

موی سر از زیبایی های یک خانم است ولی ...
آیت‌الله جوادی آملی بیان داشت: حوزه ها اگر حساب شده کار کنند، استقلال خودشان را حفظ کنند و تنها با خدا و ائمه اطهار علیهم السلام معامله کنند، مردم هم احترام می گذارند، حتی اگر به مسئله ای معتقد نباشند، اما می دانند که قانون کشورها محترم است و رعایت می کنند، اما با فشار نمی شود. اگر به همین دختران جامعه، کلام اهل بیت گفته شود که «فَإِنَّ اَلشَّعْرَ أَحَدُ اَلْجَمَالَیْنِ» موی سر همچون صورت، از زیبایی های یک خانم است ولی « زَکاهُ الجـَمالِ العِفـافُ»، زکات جمال، عفاف و عفت است، او هم قبول می کند، اما وقتی ببیند که با اختلاس و نجومی، می خواهند فقر را بر او تحمیل کنند، آن وقت دیگر این حرفها را هم نمی پذیرد. 

سیدحسن خمینی: ما «جمهوری اسلامی» هستیم نه امارت اسلامی
سید حسن خمینی در دیدار اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) تأکید کرد: ما «جمهوری اسلامی» هستیم و امارت اسلامی، خلافت اسلامی و حتی حکومت اسلامی نیستیم. نتیجه انقلاب جمهوری اسلامی است و اگر به این نتیجه توجه نکنید از بستر واقعی انقلاب خارج شده اید. همان طور که اگر کسی تصور کند با حذف دین، ارزش های دین، اخلاق دینی و معیارهای دینی می تواند جمهوری اسلامی داشته باشد، غلط است، همان اندازه اگر کسی فکر کند می تواند بدون اقبال اکثریت و حضور جمهور جامعه اسم حکومت را «جمهوری» بگذارد، غلط است. البته امام در رابطه با اسلامی بودن هم قید بسیار مهمی داشتند؛ اسلام فقاهتی. اما فقهی که وامدار زمان و مکان است و در بستر زمان و مکان در او اجتهاد می شود؛ و فقه متصلب، خشک و درجا زن نیست و قابلیت اجتهاد پویا دارد. 

ارتباط سفر سلطان هیثم به تهران با موضوع هسته‌ای
روزنامه عمان دیلی در گزارشی درخصوص سفر هیثم بن طارق، پادشاه این کشور به تهران نوشت: یکی از موفقیت‌های این سفر متعلق به موضوع هسته ای ایران است که علیرغم اینکه شرایط جهانی نیازمند به نتیجه رسیدن در این زمینه در سریع ترین وقت ممکن است اما مذاکرات هسته ای با مشکلات زیادی مواجه شده بود. مرحله آتی نیازمند انعطاف بیشتری از سوی ایران و جامعه بین‌المللی به ویژه آمریکا است. 

عمار حکیم حامل پیام‌های ایران به مصر بود
شبکه راشای تودی روسیه به نقل از منابع عراقی مدعی شد که رهبر جریان حکمت ملی عراق در سفری که به مصر داشته، در دیدار با مقامات این کشور از جمله رئیس جمهور، پیام‌های ایران در خصوص احیای روابط با این کشور آفریقایی را ابلاغ کرده است. 

طالبان: نمی‌خواهیم رابطه‌مان با ایران خراب شود
در پی درگیری‌های اخیر میان نیروهای مرزبانی ایران و نیروهای طالبان، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه دولت طالبان گفت که دولتش نمی‌خواهد روابطش با کشورهای همسایه، از جمله ایران خراب شود و خواستار حل‌وفصل دیپلماتیک مناقشات موجود شد. 

حمله پهپادی به مسکو
خبرگزاری نووستی به نقل از شهردار مسکو گزارش داد، صبح سه‌شنبه دو پهپاد به مسکو، پایتخت روسیه حمله کردند و به چندین ساختمان این شهر آسیب رساندند.  مقامات اعلام کردند، یک پهپاد طبقات بالایی یک ساختمان مسکونی در جنوب غرب مسکو را هدف قرار گرفت و پهپاد دیگری با یک آپارتمان ۲۴ طبقه در جنوب غربی مسکو برخورد کرد. سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو دستور تخلیه ساکنان این دو آپارتمان را صادر کرد و به گفته او این حادثه هیچ تلفاتی نداشته است.

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش شد
نمایندگان مجلس با ۱۶۷ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف، ۱۴ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله از مجموع ۲۶۹ نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه آموزش و پرورش را به رضا مراد صحرایی سپردند. 

ادعای سعید قاسمی درباره مهسا امینی
سعید قاسمی گفت: داستان فتنه با شعار مزخرف زن زندگی آزادی از همون اول برنامه ریزی شده بود. مهسا امینی آموزش دیده بود. رئیس مجلس هم تحلیل اشتباه کرد این مورد که انتظار معذرت خواهی از نیروی انتظامی داشت.

رایزنی آمریکا و کره جنوبی برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول‌ بلوکه‌شده ایران
به گزارش روزنامه کره اکونومیک دیلی، منابع آگاه دیپلماتیک و دولتی در سئول مدعی شدند که مقامات کره جنوبی و آمریکا در حال رایزنی در چارچوب یک کارگروه‌ برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول‌ بلوکه شده ایران در بانک‌های کره هستند. 

معرفی رئیس مپنا به عنوان وزیر پیشنهادی صمت 
 معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: علی آبادی مدیرعامل فعلی مپنا امروز به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی می‌شود. 

تست هواپیمای «سیمرغ»
امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جمع مدیران ارشد این وزارتخانه با حضور سردار باقری گفت: همزمان با ایام مبارک دهه کرامت و ولادت پر خیر و برکت امام رضا(ع) و در راستای بالابردن اقتدار دفاعی، تست پروازی هواپیمای ترابری سیمرغ ساخته متخصصان سازمان هوایی وزارت دفاع با موفقیت انجام شد. 

وریا غفوری از فوتبال خداحافظی کرد
وریا غفوری کاپیتان سابق استقلال با انتشار یک استوری، از فوتبال خداحافظی کرد. او نوشت:بنده خوشبختم که در حضور هواداران عاشق فوتبال (استقلالی‌های عزیز و هواداران محترم تیم رقیب، پرسپولیس) که تمام سرمایه این ورزش هستند و به فوتبال و فوتبالیست اعتبار بخشیده اند حضور یابم و از دنیای حرف‌های فوتبال به عنوان بازیکن حرفه‌ای خداحافظی کنم. 

نظرات بینندگان